شناسهٔ خبر: 67609940 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

اگر شوق بازیگر شدن دارید «هاله» را ببینید/ هم‌جواری هملت و نقالی

آروین موذن زاده

کارگردان «هاله» با اشاره به اینکه در این نمایش از تلفیق نمایش‌های ایرانی، پرفورمنس و حرکات فیزیکال برای بیان مفهوم مد نظر استفاده شده است درباره دیگر ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیح داد.

صاحب‌خبر -

بهنام رضایی نویسنده و کارگردان نمایش «هاله» که این روزها در عمار نوفل لوشاتو روی صحنه است با اشاره به موضوع این نمایش به خبرنگار مهر بیان کرد: اساسا هنر از ۲ منظر برای من ارزشمند است یکی خلق کردن و دوم دغدغه مند بودن و همیشه در انتخاب موضوع نمایشنامه هایم این ۲ امر اولویت دارد. به قول استاد سمندریان «سختی به زندگی معنا می‌دهد» از این رو قطعا حضور یک گروه فیزیکال ۱۵ نفره در کنار دیالوگ های بازیگران، درام را تکمیل و به آن مفهوم می‌دهد، هرچند سخت اما باید انجام می شد. این نمایش داستان دختری به نام هاله است که به شوق و ذوق بازیگری از شهرستانی با محیط و خانواده‌ای سنتی به تهران آمده تا بتواند نقشی در نمایشی پیدا کند. نمایش از معضلات و شرایط سخت دخترانی می‌گوید که برای داشتن زیستی مستقل و دستیابی به رویاهایشان با چالش‌ها و دشواری‌های بسیاری مواجه‌ می‌شوند.

وی افزود: تلاش من و گروه بر این بود تا اثری تولید کنیم که چند ویژگی را در کنار هم داشته باشد؛ در برخی از صحنه‌ها به سراغ شیوه‌های گوناگون نمایش ایرانی رفته‌ایم و برخی صحنه‌ها مطلقا فیزیکال و حرکات فرم و پرفورمنس است. همچنین بعضی صحنه‌ها روایت‌هایی عاشقانه دارد، سعی کردیم هرآن چه برای مخاطب جذابیت دارد تا ما را به هدف و مفهوم اصلی نمایش برساند، در چارچوب قواعد تئاتر انجام دهیم شاید به زبان ساده‌تر بتوان گفت ما اشک و لبخند را در کنار هم داریم.

این کارگردان تئاتر در رابطه استفاده نکردن از متون خارجی در نمایش‌هایش، بیان کرد: عقیده دارم زمانی که دغدغه اجرا، یک امر اجتماعی است، باید نمایشنامه بیشترین نزدیکی را با فرهنگ جامعه داشته باشد و به همین دلیل قطعا متون ایرانی حائز اهمیت بیشتری هستند.

رضایی ادامه داد: زمانی که حرف از نقالی و پرده خوانی می‌شود بیشتر ذهن به سمت صحنه و شیوه‌های مرسوم نمایش ایرانی می‌رود اما در اجرای «هاله» نقالی در یک فضای سیال ذهن ساخته می‌شود به طوری که در صحنه بعد قسمت‌هایی از نمایش «هملت» را می‌بینیم و حرکات فیزیکال و پرفورمنس، ساختار روحی و روانی نقال را نشان می‌دهند.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: «هاله» بر اساس یک اتفاق واقعی شکل گرفته و به نمایش درآمده است، پیشنهاد می‌کنم هر کسی شوق شهرت و بازیگر شدن دارد این اجرا را تماشا کند.

نمایش «هاله» به نویسندگی و کارگردانی بهنام رضایی و تهیه کنندگی طلوع فولادوند تا ۲۳ تیر ماه هر روز راس ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

ریحانه ‌سلامت، محمدهادی ‌عطایی، رضا ‌جهانگیری، رها ‌حاجی ‌زینل، مرتضی ‌فروزان ‌فر، مهسا ‌تدین، محمد ‌ایمان ‌راعی، آهو ‌حاجی ‌رضایی، یوسف ‌رحیم ‌وند، ساحل ‌زمانپور، سید نیما سپهرار، افسانه شکوفه روان، مهدیه ‌شکوری، ساقی ‌صابریان، محمدجواد ‌عارف ‌اصیل، سپیده ‌لطفی، وحید ‌موسوی، محمد ‌نادی، آتنا ‌نیکنام بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نظر شما