شناسهٔ خبر: 67607486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راهیابی دانشجویان شریف به مسابقه ساخت تاسواره‌های اپسکو

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند به مرحله نهایی مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعبی (تاسواره) سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) راه یابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا و مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با عبور از دو مرحله ارزیابی و طراحی اولیه‌ مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعبی سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو)، به مرحله نهایی این مسابقه راه یابند.

اپسکو یک سازمان بین‌المللی به عنوان نهاد مستقل و غیرانتفاعی است که با وضعیت کاملاً بین‌المللی قانونی اداره می‌شود. دفتر مرکزی سازمان اپسکو در پکن، جمهوری خلق چین مستقر شده‌ و اعضای آن عبارتند از؛ بنگلادش، چین، ایران، مغولستان، پاکستان، پرو، تایلند و ترکیه.

تیم دانشگاه صنعتی شریف با نام سپهر متشکل از دانیال رضائی، علی مرادی، محمد برزگر، نگار راستین، پارسا رحمانی، فرزانه محمدی‌مجد و سینا صفی‌زاده و به سرپرستی محمدعلی ترکمان اسدی و دکتر امیرحسین خدابخش و پس از یک سال تلاش، موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی این مسابقه شدند.

سازمان اپسکو با هدف ارائه یک برنامه آموزشی جامع برای دانشجویان، از تیر گذشته اقدام به برگزاری مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی با عنوان ACC کرده است. هدف این مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعبی با ابعاد 3U (به صورت یکپارچه یا ترکیبی از واحدهای کوچک‌تر) است. این مسابقه با ارائه طرح‌های دانشگاه‌های کشورهای عضو این سازمان شروع شد. پس از ارزیابی‌های صورت گرفته توسط اپسکو با همکاری سازمان‌های فضایی کشورهای عضو، سه تیم دانشجویی از هر کشور به مرحله طراحی اولیه راه پیدا کردند که پس از ارائه تیم‌های دانشجویی در خرداد ماه سال جاری، تیم برتر از هر کشور برای ورود به مرحله نهایی انتخاب شد.

در مرحله نهایی که تا انتهای تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید، تیم‌های منتخب با حمایت مالی صد هزار دلاری سازمان اپسکو برای هر تیم، مدل مهندسی ماهواره مکعبی خود را خواهند ساخت. همچنین این تیم‌ها فرصت شرکت در دو دوره آموزشی تابستانه را خواهند داشت که کمپ تابستانی امسال به مدت سه هفته در دانشگاه ان پی یو NPU چین برگزار خواهد شد.

در نهایت تیم‌هایی که موفق به ارائه عملکرد رضایت‌بخش در آزمون‌های مدل مهندسی شوند، حمایت مالی برای ساخت مدل پروازی و پرتاب را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما