شناسهٔ خبر: 67607230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

تب دنگی در یک قدمی اپیدمی؛ ۱۴۹ نفر مبتلا شدند

این پشه در همه کشور‌ها در حال انتشار است، دیر یازود موارد اپیدمی در کشور خواهیم داشت. کما اینکه وزارت بهداشت در اسفندماه به دستگاه‌ها مربوطه ابلاغ کرده که این بیماری را امسال در هرمزگان و چابهار خواهیم داشت، پس برای این موضوع پیش‌بینی و آمادگی داشتیم.

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۴۹ مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده و از این تعداد ۱۱ مورد ابتلای داخلی بوده است.

به گزارش برنا، بیماری تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود که نیش این پشه بسیار دردآور است، به طوری که تب دنگی به عنوان تب استخوان شکن شناخته شده است.

علائم این بیماری تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک، درد مفاصل و ماهیچه است. تب دنگی ۴ نوع متفاوت دارد که اگر فردی به یک نوع از این بیماری مبتلا شود، فقط به نسبت به همان نوع ایمن می‌شود و امکان دارد که به سه نوع دیگر مبتلا شود.

اهمیت مصرف مایعات در کنترل بیماری تب دنگی

درمان این بیماری پیچیده نیست و می‌توان با مصرف مایعات و استامینوفن درمان و کنترل کرد، همچنین در دوره بیماری باید از مصرف ژلوفن، بروفن و آسپرین جلوگیری کرد، همچنین در درمان و کنترل علائم بیماری، مصرف مایعات دارای اهمیت است و با سرم درمانی می‌توان شدت علائم را کاهش داد، احتمال مرگ و میر در این بیماری تنها یک درصد است.

برخی بر این باورند که استفاده از دارو‌های دور کننده پشه و اسپری‌های دارویی موثر است و در طلوع و غروب آفتاب که گزش پشه زیاد است، بهتر است افراد در مکان‌های آلوده قرار نگیرند و خود را در معرض هوای آزاد قرار ندهند.

این پشه در مکان‌های مرطوب به ویژه ظرف آب تخم ریزی می‌کند و تکثیر می‌شود و افراد باید از نظر بهداشتی هم تلاش کنند محیط خود را از مکان‌های مورد نظر تکثیر پشه آئدس پاکسازی کنند.

پای تب دنگی به آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هم باز شد

این بیماری در کشور‌های جهان از جمله پاکستان، امارات، اندونزی، بنگلادش، هندوستان، تایلند و ینگاپور دیده شده و در کشور‌های آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هم رویت شده است، همچنین به کشور‌های حاشیه خلیج فارس رسیده، اما در این رابطه گزارش و آماری به سازمان بهداشت جهانی ارائه نکرده اند.

نزدیکی شهر پندجور پاکستان به مرز ایران و سفر به کشور امارات افرادی را به این بیماری ابتلا کرده، همچنین در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و در استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان پشه آئدس دیده شده است.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره بیماری تب دنگی اظهار داشت: تاکنون ۱۴۹ مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده و از این تعداد ۱۱ مورد ابتلای داخلی بوده است، یعنی پشه آلوده در داخل کشور فرد را نیش زده که هر ۱۱ نفر در بند لنگه بودند.

وی ادامه داد: ما فقط در یک شهرستان آلودگی پشه‌ها را با این ویروس داریم که این شهرستان بندرلنگه است و فعلاً در سایر شهرستان‌ها و استان‌های ما پشه آلوده وجود ندارد، البته چهار استان جنوبی ما پشه را دارند، اما پشه آلوده فعلاً در بندر لنگه است، البته با توجه به رفت و آمد‌هایی که بین کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و ساکنان استان‌های جنوبی ماست، نگرانیم که سایر شهرستان‌ها به تدریج در هفته‌ها و ماه‌های آینده آلوده شوند.

تب دنگی داروی خاصی ندارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱ بیمار ابتلای داخلی به بیماری تب دنگی داریم و با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند. تاکنون تنها یک مورد فوت براثر این بیماری داشتیم که مربوط به خانمی بالای ۸۰ سال بوده که در امارات مبتلا و به کشور بازگشته بود. خوشبختانه از بین کسانی که در داخل کشور مبتلا شده فوتی نداشتیم.

عرشی بیان کرد: بیماری تب دنگی داروی خاصی ندارد، همچنین واکسن این بیماری به صورت محدود و برای موارد خاصی تزریق می‌شود. این واکسن به صورت گسترده و در همه کشور‌ها در دسترس نیست، پس بهترین راه جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه در شهرستان‌هایی که آلوده است و باید نهایت مراقبت را انجام دهیم.

وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ در حال رصد این بیماری است

وی افزود: بیماری دنگی از طریق نیش پشه به انسان منتقل می‌شود و می‌توان از گزیده شدن پیشگیری کرد، وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ در حال رصد این بیماری است، زیرا که آلودگی کشور‌های اطراف گزارش شده بود و نزدیک به ۸ سال است که دانشگاه‌ها را برای چنین روزی آماده کردیم و از سال ۱۳۹۸ پشه شناسایی شده و خوشبختانه در ۴ الی ۵ سال گذشته تا زمانی که این بیماری از ایالات متحده عربی وارد کشور شود، موردی نداشتیم. در این مدت مراکز بهداشتی و درمانی مشغول فعالیت و پیشگیری بودند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: این پشه در همه کشور‌ها در حال انتشار است، دیر یازود موارد اپیدمی در کشور خواهیم داشت. کما اینکه وزارت بهداشت در اسفندماه به دستگاه‌ها مربوطه ابلاغ کرده که این بیماری را امسال در هرمزگان و چابهار خواهیم داشت، پس برای این موضوع پیش بینی و آمادگی داشتیم.

وی ادامه داد: این بیماری در همه دنیا درحال گسترش است و نمی‌توان به صورت کامل از آن پیشگیری کرد، با این حساب ما تلاش خود خود را می‌کنیم که اگر اپیدمی صورت گرفت، این اپیدمی در حدی باشد که بتوانیم کنترل کرد.

نظر شما