شناسهٔ خبر: 67606971 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

قیمت دلار در نقطه سرنوشت‌ساز/ شانس افزایش قیمت درهم قوت گرفت/ 2 پیش‌بینی مهم از قیمت دلار امروز 20 تیر 1403

اقتصادنیوز: قیمت دلار امروز در بازار ارز تهران دو مسیر متفاوت را پیش روی خود دارد که به عقیده معامله گران هر کدام سرنوشت متفاوتی را برای اسکناس آمریکایی رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -
 عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات دلار این روزها که بازار در رکود نسبی به سر می برد و قیمت ها همچنان به مانند روزهای گذشته در مسیر نزولی در حال نوسان هستند؛ کج دار و مریز در حال انجام است و معامله گران هم معتقدند این روزها در بازار نه خبری از خریدار است و نه فروشنده؛ موضوعی که از چهار عامل مهم نشات گرفته است. براساس پیگیری اقتصادنیوز، آغاز ماه محرم، عرضه جدید خودروهای وارداتی،‌ انتظار برای مشخص شدن کابینه مسعود پزشکیان و بلوکه شدن بازار که در پی آن قیمت نقدی از قیمت فردایی پایین تر است؛ رمق را از بازار گرفته است. 

قیمت دلار هم از گزند این عوامل در امان نماند و روز سه شنبه 19 تیر 1403 با از دست دادن کانال 59 هزار تومان، مسیر کاهشی را با سرعت بیشتر ادامه داد و در نهایت با 58 هزار و 800 تومان به کار خود پایان داد. اسکناس آمریکایی در جریان معاملات پشت خطی هم تغییر مسیر نداد و با تداوم روند نزولی، در میانه کانال 58 هزار تومان قرار گرفت.

درهم امارات هم به مانند دلار روز گذشته را با کاهش قیمت به سرانجام رساند اما با یک تفاوت؛ درهم امارات معاملات روز سه شنبه را با گپ مثبت 50 تومانی آغاز کرد و همین موضوع قیمت دلار را در ابتدای روز افزایشی کرد؛ اما درهم در نیمه دوم معاملات روند نزولی را از سر گرفت و در نهایت با ایستادن در پله اول از کانال 16 هزار تومان به کار خود پایان داد. به گزارش اقتصادنیوز، تتر هم که این روزها همراه با دلار در حال حرکت است و نوسان می دهد؛‌ در جریان معاملات شبانه هم تغییر رویکرد نداد و با عقب نشینی از کانال 59 هزار تومان،‌ 58 هزار و 700 تومان معامله شد.

معامله گران بازار ارز معتقدند دلار محدوده حمایت مهم 58 هزار و 600 تومان تا 58 هزار و 800 تومان را مقابل خود دارد که اگر بتواند امروز در این محدوده و پایین آن تثبیت دهد؛‌ شاهد تداوم کاهش قیمت تا مرز حمایت بعدی که 58 هزار و 300 تومان است؛‌ خواهیم بود.

گروهی دیگر از معامله گران اما نظر دیگری دارند و پیش بینی می کنند دلار به دو دلیل مهم با تغییر روند از نزول به صعود، در مسیر افزایش حرکت خواهد کرد. این گروه معتقدند قیمت ها در طی معاملات هفته اخیر به کف کانال صعودی رسیده اند و همین موضوع می تواند زمینه افزایشی شدن قیمت را فراهم کند. تجربه نشان داده است هر زمان قیمت ها در کف کانال صعودی قرار گرفته اند؛ از کاهش به افزایش تغییر مسیر داده اند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، کف کانال صعودی دو ساله قیمت درهم در محدوده 15 هزار و 900 تومان تا 16 هزار تومان قرار دارد که این روزها به آن نزدیک شده است.

دومین دلیل مهم از نگاه این گروه، اشباع فروش بازارها در بازه زمانی یک هفته است که در این حالت قدرت خریداران در بازار زیاد و قدرت فروشندگان تضعیف می شود. در چنین شرایطی بازار برای تخلیه نیازمند اصلاح و تغییر مسیر از کاهش به افزایش است تا بتواند مسیر خود را ادامه دهد.

نظر شما