شناسهٔ خبر: 67605038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چرا برخی میادین مشترک رها شده‌اند؟

عدم توسعه میادین ما به خاطر نبود تکنولوژی نیست، بسیاری از میادین را می‌توانیم با شرایط موجود هم توسعه دهیم اما به دلایل مالی مشکل پیدا کرده‌ایم مثلا میدان آزادگان و چنگوله و آذر و... که نیازی به تکنولوژی خاصی ندارند و یا در دریا فروزان و آرش تکنولوژی جدیدی نیاز ندارند. ما پارس جنوبی را هم در همین شرایط توسعه دادیم، قطعات و تجهیزات را وارد کردیم، اکنون هم امکان واردات داریم به شرطی که پول و قصد توسعه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: عدم توسعه میادین ما به خاطر نبود تکنولوژی نیست، بسیاری از میادین را می‌توانیم با شرایط موجود هم توسعه دهیم اما به دلایل مالی مشکل پیدا کرده‌ایم.
 
هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره توسعه کند و یا عدم توسعه برخی میادین مشترک مثل فروزان، فرزاد و... اظهار داشت: بجز میدان پارس جنوبی که طی مدتی خوب کار کردیم و میزان تولید گاز را بالا بردیم و تقریبا میزان تولید قطر که ۲۰ سال قبل از ما شروع به توسعه میدان کرد؛ بالا رفت. در بقیه میادین مشترک وضعیت خوبی نداریم و یکی از دلایل هم تامین مالی است.
 
وی افزود: اکنون سهم ۱۴.۵ درصد نفت خرج هزینه‌های جاری می‌شود، با این پول نمی‌شود میادین را توسعه داد و البته برخی اهمال‌کاری‌ها هم بی‌تاثیر نیست.
 
این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: مثلا اکنون عربستان در میدان فروزان چندین برابر ما برداشت می‌کند، گاها ما ۳۵ هزار بشکه و عربستان ۵۰۰ هزار بشکه تولید نفت دارد، تکنولوژی مورد نیاز هرچند گران‌تر از معمول قابل خرید است اما مهم ارتباط و پول است که ما نداریم.
 
وی تاکید کرد: عدم توسعه میادین ما به خاطر نبود تکنولوژی نیست، بسیاری از میادین را می‌توانیم با شرایط موجود هم توسعه دهیم اما به دلایل مالی مشکل پیدا کرده‌ایم مثلا میدان آزادگان و چنگوله و آذر و... که نیازی به تکنولوژی خاصی ندارند و یا در دریا فروزان و آرش تکنولوژی جدیدی نیاز ندارند. ما پارس جنوبی را هم در همین شرایط توسعه دادیم، قطعات و تجهیزات را وارد کردیم، اکنون هم امکان واردات داریم به شرطی که پول و قصد توسعه داشته باشیم.
 
خادمی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر به فکر منافع ملی باشیم باید بدانیم انرژی‌های نو به سرعت در حال تسخیر تمام جهان هستند و شاید در آینده نزدیک ارزش فعلی نفت و گاز وجود نخواهد داشت و همانگونه که انرژی‌های نو حتی خودروهای برقی ۲ میلیون بشکه از مصرف نفت را کم کرده است. بنابراین دنیا به این نتیجه رسیده که باید هرچه سریع‌تر از سوخت‌های فسیلی عبور کند و برای این هدف کشورهای صاحب پول و تکنولوژی هرچه سریع‌تر این امکانات را تبدیل به سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آینده اگر ارزش بازار نفت کم شد همان درآمد را داشته باشند، همان کاری که کشوری مثل عربستان در حال انجام آن است.
 
وی یادآور شد: اگر ما به این شکل پیش برویم یعنی همچنان در تامین سرمایه و تکنولوژی تعلل کنیم و یا برنامه‌ریزی درست و سریع‌تری نداشته باشیم شاید بخش اعظم این منابع رها شده و قابل استحصال نباشند و یا ارزش استحصال نداشته باشند و این اتفاق کمتر از ۳۰ سال آینده خواهد افتاد.
 
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اتفاقی که افتاده اینکه ما تحریم هستیم و ارتباطی با دنیا نداریم و این به کشور ضربه اساسی وارد کرده است، بالاخره باید با دنیا در ارتباط باشیم تا بتوانیم اقتصاد آزاد و پیشرفت داشته باشیم. دنیا دهکده‌ای است که نمی‌توان ارتباط با دیگران را قطع کرد، عدم ارتباط از لحاظ خرید تجهیزات بار مالی زیادی را به ما وارد کرده ضمن اینکه هم نفت را به میزان حداقلی بفروشیم و هم اینکه برای همین میزان صادرات هم مجبوریم تخفیف زیادی بدهیم و این باعث شده پول زیادی برای سرمایه‌گذاری وارد کشور نشود، از سوی دیگر کشورهای خارجی در دنیا برای سرمایه‌گذاری بیشتر در دیگر کشورهای نفتی با هم رقابت می‌کنند که ما از این موضوع محرومیم.

نظر شما