شناسهٔ خبر: 67603271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ضرورت خودداری هیئت‌های مذهبی از ذبح دام در مسیر دسته‌های عزاداری

شهرکرد-رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: هیئت‌های مذهبی به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، از ذبح دام‌ها در مسیرهای دسته‌ عزاداری خودداری کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر ایازی صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، در خصوص ممنوعیت کشتار دام در مسیر دسته‌های عزاداری گفت: با توجه به ذبح دام از سوی هیئت‌های عزاداری و برخی شهروندان در ایام دهه محرم به‌خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) و اجرای سنت قربانی در مسیرهای عزاداری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای عزاداران حسینی، از همه مردم درخواست می‌شود به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک و حفظ بهداشت محیط و سلامت مصرف‌کنندگان، دام و گوشت قربانی موردنیاز خود را از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد ابراز کرد: توصیه می‌شود هیئت‌های عزاداری برای ذبح دام‌های خود به کشتارگاه‌های مجاز مراجعه کرده و لاشه و آلایش دام را برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها پس از نگهداری ۲۴ ساعت در سردخانه به خارج از آن منتقل کنند.

دکتر ایازی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشتار دام خارج از کشتارگاه سبب رهاسازی خون و پسماند کشتار و تجمع حشرات در معابر خواهد شد احتمال شیوع و اشاعه بیماری‌های قابل‌انتقال وجود دارد.

گفتنی است: همه ساله با فرارسیدن ماه محرم کشتار دام در جلوی هیئت‌های عزاداری و در معابر عمومی انجام می‌شود که این موضوع مخاطرات زیادی را به همراه دارد.

کشتار دام در معابر عمومی از نظر بهداشتی تبعات زیادی دارد همچنین از نظر بروز بیماری، انتشار و انتقال عوامل بیماری‌زا تبعات منفی بسیاری دارد، از این گذشته علاوه بر نجس بودن خون از لحاظ بهداشت روانی نیز مشکلاتی را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند.

زمانی که دام در میان افراد مختلف جامعه ذبح می‌شود ممکن است افرادی با دیدن این صحنه زمینه ترس در آنان ایجاد شود که این امر در ارتباط با کودکان مهم‌تر است و زمانی که فرد می‌بیند یک موجود زنده در مقابل او سربریده می‌شود و خون آن موجود جهش پیدا می‌کند و در حال دست و پا زدن است این صحنه‌ها باعث ایجاد یک حالت ناخوشایند روانی در افراد به‌ویژه کودکان بیننده می‌شود.

در حال حاضر یکی از معضلات بهداشتی موضوع ذبح دام در معابر عمومی است که این امر بیشتر در ایام محرم در مقابل هیئت‌های عزاداری مشاهده می‌شود و خون دام ذبح شده یک منبع آلوده‌کننده محیط است و از لحاظ شرعی نجس و یک محیط مناسب برای رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا است که توسط گردوغبار به افراد و اجسام منتقل می‌شود و پس از آن وارد زندگی افراد می‌شود و بیماری‌هایی را به وجود می‌آورد.

نظر شما