شناسهٔ خبر: 67602948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

کارگران از پزشکیان چه می‌خواهند؟

با پایان رقابت‌های انتخاباتی و مشخص‌شدن رئیس جدید دولت حالا گروه‌هایی که در چند سال اخیر با چالش‌های معیشتی و صنفی مواجه بودند، مشغول طرح سؤالاتی درباره خواسته‌های‌شان هستند. یکی از بزرگ‌ترین این جوامع کارگران ایرانی هستند که در سال‌های اخیر فشارهای اقتصادی زیادی تحمل کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

شرق: با پایان رقابت‌های انتخاباتی و مشخص‌شدن رئیس جدید دولت حالا گروه‌هایی که در چند سال اخیر با چالش‌های معیشتی و صنفی مواجه بودند، مشغول طرح سؤالاتی درباره خواسته‌های‌شان هستند. یکی از بزرگ‌ترین این جوامع کارگران ایرانی هستند که در سال‌های اخیر فشارهای اقتصادی زیادی تحمل کرده‌اند.

 حسین حبیبی، مطالبات کارگران از دولت چهاردهم را برشمرد. به گفته او حق تشکل‌یابی و برخورداری از امنیت شغلی از مهم‌ترین خواسته‌های طبقه کارگر ایران است. حسین حبیبی، عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، با بیان اینکه «حضور هوشمندانه مردم و کارگران در انتخابات ۱۵ تیر، منجر به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران شد»، خطاب به رئیس دولت چهاردهم گفت: مردم و کارگران به شما اعتماد کرده و انتخاب‌تان کردند تا از حقوق‌شان دفاع کنید. شما وفق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند خواهی خورد که به‌عنوان رئیس‌جمهور، خود را وقف مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت (که می‌رود تا فراموش شود) بکنید و از هرگونه خودکامگی بپرهیزید و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی‌ برای ملت شناخته است، صیانت کنید. او خطاب به رئیس‌جمهور جدید مطالبات کارگران را برشمرد: قبل از هر چیز، به قانون اساسی به‌ویژه فصل سوم حقوق ملت (اصول ۱۹ الی ۴۲) عمل کنید و به تشکیل دادگاه قانون اساسی اقدام کنید تا هر مسئول و دستگاهی که به تکالیف روشن قانون اساسی عمل نکرد، در این دادگاه محاکمه و مجازات شود. 

حبیبی افزود: درباره افزایش چتر حمایتی باکیفیت در حوزه بیمه و درمان مانند حوادث و بیماری، بارداری، ارائه درمان رایگان از صفر تا صد و همچنین غرامت دستمزد، ازکارافتادگی، مرگ و بازنشستگی اقدام کنید، چراکه سازمان تأمین اجتماعی به واسطه حق بیمه‌های واریزی کارگران و بیمه‌شدگان شکل گرفته و متعلق به دولت نیست. باید بیمه‌شدگان از خدمات مکفی برخوردار باشند. این فعال کارگری با بیان اینکه «امروز کارگران در حوزه روابط کار مانند انسان‌هایی هستند که در یک کویر خشک و بی‌آب و علف، زندگی سخت و دردناکی را تجربه می‌کنند، چراکه از امنیت شغلی و اصل آزادی و حاکمیت اراده در عقد قرارداد کار و همچنین قراردادهای دائم در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، محروم مانده‌اند» ادامه داد: ما کارگران از شما انتظار تأمین واقعی امنیت شغلی و برقراری اصل آزادی در انتخاب شغل وفق اصل ۲۸ قانون اساسی را داریم تا در عمل جلوی بهره‌کشی از نیروی کار گرفته شود. به گفته حبیبی به ایلنا، دولت چهاردهم باید از هر‌گونه اصلاح در قانون کار و قانون تأمین اجتماعی که منجر به کوچک‌شدن چتر حمایت از کارگران می‌شود، اجتناب کند. 

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خطاب به مسعود پزشکیان گفت: از تشکیل و فعالیت تشکل‌های آزاد کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما وفق اصول ۲۶ و ۱۰۴ قانون اساسی حمایت کنید و مانع اعمال حاکمیت دولت و کارفرمایان در امور تشکل‌های صنفی و مدنی شوید. در‌عین‌حال به برقراری حق برگزاری تجمعات، اعتراضات صنفی و راهپیمایی که حق قانونی موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی است و تخصیص یک مکان عمومی برای تجمعات، اقدام کنید. این فعال کارگری افزود: علاوه بر اینها، باید به پیوستن ایران به مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار مبنی بر داشتن حق مذاکرات و تشکل‌های آزاد و مقاوله‌نامه ۱۵۸ سازمان جهانی کار با موضوع جلوگیری از اخراج کارگران به علت کاندیداشدن و به عضویت درآمدن در تشکل‌های کارگری و شکایت از کارفرما و همچنین جلوگیری از اخراج به علت تمایلات مذهبی و سیاسی، قومیتی و جنسی و همچنین مسائلی مانند بارداری اقدام کنید. یک اقدام عاجل نیاز است تا شرایط به‌سرعت تغییر کند. او با تأکید بر اینکه «کارگران ‌از گفتاردرمانی و وعده درباره افزایش دستمزد و جبران عقب‌ماندگی‌های آن رنجیده‌خاطر هستند، به‌ویژه از شرایط ناعادلانه‌ای که در مذاکرات مزدی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ حاکم بود» تصریح کرد: جناب پزشکیان، کارگران از شما انتظار دارند از دستمزد شرافتمندانه و عادلانه که منجر به افزایش قدرت خرید کارگران در زمان اشتغال و بازنشستگی می‌شود، تمام‌قد حمایت کنید. دستمزد باید مطابق نرخ تورم رسمی و رقم سبد معیشت حداقلی تعیین شود اما شوربختانه در سال‌های اخیر، دولت اصلی‌ترین مانع در مسیر اجرای قانون بوده است؛ این رویه را از اساس دگرگون کنید. 

«مسکن» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز کارگران شاغل و بازنشسته در سراسر کشور است که حسین حبیبی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند «تأمین مسکن وظیفه دولت است» و به گفته حبیبی، دولت باید وفق اصل ۳۱ قانون اساسی در راستای خانه‌دارکردن کارگران و تأمین سرپناه متناسب اقدام عاجل کند، چراکه کارگران با این حقوق‌ها به‌هیچ‌وجه قادر به تهیه مسکن و سرپناه ‌نخواهند بود و به تبع آن جرئت تشکیل خانواده نیز نخواهند داشت. او با تأکید بر اینکه «رئیس‌جمهور باید در تعیین و معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عزل و برکناری او و همچنین انتصاب و برکناری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از کارگران و تشکل‌های کارگری نظرخواهی کند» تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف و مأموریت اجرای قانون کار و تأمین اجتماعی در راستای حمایت از کارگران و تنظیم روابط کار شکل گرفته اما تاکنون به‌ویژه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به‌هیچ‌وجه موفق به انجام این مأموریت کلیدی نشده است. حبیبی در پایان، حرف آخر خود را خطاب به رئیس‌جمهور منتخب این‌گونه جمع‌بندی کرد: «جناب آقای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم، شما پزشک جراح هستید و سال‌ها نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بودید؛ پس به اندازه کافی تجربه در تشخیص و درمان دردها و بیماری‌ها دارید. امیدواریم ملت ایران به‌ویژه کارگران را از اعتمادی که به شما کرده‌اند، هرگز پشیمان نکنید که آن وقت اطمینان داشته باشید در اعتراض و مخالفت با شما و برکناری‌تان لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد».

 

نظر شما