شناسهٔ خبر: 67601090 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

پیشتازی این کشور در هوش مصنوعی/ بیشترین ثبت اختراع در کدام زمینه بود؟

اقتصادنیوز: نتایج یک نظرسنجی جدید از 1600 مدیر در صنایع مختلف جهانی نشان می‌دهد چین رتبه نخست جهان در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به نوشته کوین تلگراف، یک شرکت هوش مصنوعی و نرم‌افزار تحلیلی مستقر در ایالات متحده (Coleman Parkes Research) با استناد به نتایج نظرسنجی از 1600 مدیر در صنایع مختلف جهانی، پیشتازی چین را اعلام کرده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد 83 درصد پاسخ‌دهندگان در چین اعلام کردند که از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند.

در بریتانیای کبیر 70 درصد پاسخ‌دهندگان از این فناوری استفاده می‌کنند، در حالیکه این آمار در آمریکا که یک کشور پیشرو در زمینه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی فوق‌العاده قدرتمند در نظر گرفته می‌شود، 65 درصد اعلام شده است.

میانگین جهانی استفاده از هوش مصنوعی مولد حدود 54 درصد است و این فناوری عمدتا در صنایعی مانند بانکداری، بیمه، مراقبت‌های بهداشتی، مخابرات، تولید، خرده‌فروشی و انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خبر مرتبط
دستاوردی دیگر از هوش مصنوعی/ انقلاب تازه در پردازش داده؟

اقتصادنیوز: یک مرکز علوم اعصاب محاسباتی از بهبود طراحی آزمایش‌های علمی با توسعه مدل‌ها و در نتیجه چارچوب‌های جدید برای درک مغز انسان ارائه کرد.

با این حال، استیفن ساو، مدیرعامل کلمن پارکس، گفته: «نرخ پذیرش چین در استفاده از هوش مصنوعی لزوما به معنای اجرای مؤثر یا بازدهی بهتر نیست.»

اگرچه چین در استفاده از برخی فناوری‌ها پیشرو است، اما در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد که بتواند فراتر از تحقیق و آزمایش در دنیای واقعی نیز تأثیرات خود را نشان دهد، پیشتاز نیست. در این زمینه، سازمان‌های ایالات متحده با 24 درصد پیشتاز هستند، در حالیکه این میزان در چین 19 درصد و در بریتانیا 11 درصد است.

برایان هریس، معاون اجرایی و مدیر ارشد فناوری در ساس (SAS)، اعلام کرده: «هر فناوری جدیدی یک "فاز کشف" را طی می‌کند که طی آن سازمان‌ها باید هیاهو را از واقعیت جدا کنند تا نحوه اجرای بهتر آن را درک کنند.»

خبر مرتبط
برنامه سعید جلیلی برای گسترش هوش مصنوعی در ایران

اقتصادنیوز: سعید جلیلی گفت: با هوش مصنوعی می‌توانیم برای جوانان بازار ایجاد کنیم.

چین همچنان با محدودیت‌های عمده‌ای در دسترسی به فناوری‌های ایالات متحده و شرکت‌های مستقر در این کشور روبه‌روست، مانند دسترسی به تراشه‌های قدرتمندی که توسط شرکت مطرح انویدیا تولید می‌شود.

با این حال، داده‌ها نشان می‌دهد چین همچنان نسبت به هوش مصنوعی بسیار خوش‌بین است. گزارشی از سازمان جهانی مالکیت فکری سازمان ملل متحد، چین را در صدر ثبت اختراعات مرتبط با هوش مصنوعی مولد قرار داده است.

بین سال‌های 2014 تا 2023، این کشور بیش از 38 هزار اختراع مرتبط با این فناوری را ثبت کرده است، در حالیکه ایالات متحده تنها 6 هزار و 276 مورد اختراع در این زمینه داشته است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما