شناسهٔ خبر: 67600366 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

ما باید مثل رئال مادرید هزینه کنیم؛

کاپیتان پرسپولیس علیه انتقادهای تند از بیرانوند

کاپیتان سابق پرسپولیس واکنش متفاوتی به جدایی علیرضا بیرانوند و برخی از ستاره‌ها از این تیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در شرایطی خود را برای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر آماده می‌کند که برخی از ستاره‌های این تیم در فصل گذشته با پیشنهادات مالی بهتر مواجه شده و درهای خروجی این تیم نزدیک شده‌اند؛ موضوعی که هواداران پرسپولیس را نگران آینده این تیم کرده و البته انتقاد برخی از پیشکسوتان را نیز به دنبال داشته است.

علیرضا نورمحمدی، کاپیتان سابق سرخپوشان، امروز در گفتگویی با خبرنگار ما درباره شرایط این روزهای پرسپولیس صحبت کرد و اظهارنظر متفاوتی در خصوص تصمیم برخی از بازیکنان برای جدایی از پرسپولیس داشت.

گفتگوی با نورمحمدی را در ادامه می‌خوانید:

1102062

* به نظر می‌رسد بازیکنانی که نقش مهمی در موفقیت پرسپولیس داشتند، در این فصل جدا خواهند شد. این شرایط را چطور می‌بینید؟
هر کسی برای خودش یک برنامه‌ای در ذهنش دارد، اما هر کسی که می‌خواهد جدا شود، باید زودتر تکلیفش را مشخص کند تا باشگاه بتواند برایشان جایگزین بگیرد. بالاخره هر آمدنی، رفتنی هم دارد. بازیکن می‌تواند برای زندگی شخصی خودش تصمیم بگیرد و با پول بیشتر به تیم دیگری برود، ولی امیدوارم طوری نشود که پرسپولیس نتواند برای آنها جایگزینی بگیرد. به نظرم باشگاه ما باید تلاش کند جایگزین این بازیکنان را پیدا کند، چون بازیکنی که دلش با تیم نباشد، کارایی‌اش هم پایین می‌آید. پرسپولیس تیمی نیست که بخواهد منتظر بازیکنی بماند.

* این روزها خیلی می‌شنویم که می‌گویند پرسپولیس از هر اسمی بزرگتر است، اما هر تیم بزرگی هم برای موفقیت به بازیکن بزرگ هم نیاز دارد. با این شرایط فکر می‌کنید درست است که باشگاه پرسپولیس برای حفظ ستاره‌هایش به اندازه برخی از رقبایش هزینه نمی‌کند؟
به نظر من اشتباه است. باشگاهی مثل پرسپولیس که این‌همه قهرمانی دارد، باید مثل تیم‌های بزرگ دنیا هزینه کند. همیشه دیده‌ایم که تیم‌های بزرگ مثل رئال مادرید و منچسترسیتی و بایرن مونیخ هزینه‌های هنگفت می‌کنند و ستاره‌ها را جذب می‌کنند. ما قبول داریم که نام پرسپولیس بزرگ است، اما در این بازار همه هزینه می‌کنند که ستاره بگیرند. پرسپولیس هم می‌تواند با هزینه خوب می‌تواند ستاره‌هایی را داشته باشد که هیچوقت لنگ بازیکن نباشد. به نظرم اسپانسرهای باشگاه به اندازه کافی قوی نیستند و این مشکل ایجاد می‌کند و همیشه هواداران دغدغه این را دارند که تیم چطور بسته می‌شود، ولی بعضی از تیم‌ها هر کسی را که می‌خواهند، می‌گیرند. من تا به حال ندیده‌ام که پرسپولیس بتواند راحت بازیکن بگیرد. این تیم به قدری بزرگ است که هیچوقت نباید لنگ بازیکن باشد.

* برخی از پیشکسوتان قدیمی پرسپولیس خیلی ناراحتند که بازیکنان به خاطر پول، این تیم را ترک می‌کنند. شما به عنوان کسی که خیلی از دوران فوتبال‌تان نمی‌گذرد، چه نظری درباره این انتقادات دارید؟
من شخصا این انتقادات را قبول ندارم، چون هیچکس نمی‌داند دیگری چه برنامه و تفکراتی در زندگی خودش دارد. بعضی بازیکنان به خاطر معروف شدن و قهرمانی به پرسپولیس می‌آیند و یک زمانی هم به خاطر پول به تیم دیگری می‌روند. این اتفاقات در فوتبال حرفه‌ای عادی است و باید حق را به بازیکنان بدهیم، چون ما که فوتبال‌مان تمام شده الان می‌بینیم هرچه در آن دوره جمع کرده‌ایم برایمان مانده است و دیگر کسی قرار نیست چیزی به ما بدهد.‌ باید با سرمایه‌ای که از فوتبال جمع کرده‌ایم، کاری را شروع کنیم. از نظر من این کار کاملا حرفه‌ای است. بالاخره هر بازیکنی به پرسپولیس می‌آید که دیده شود و بتواند مبلغ خوبی بگیرد. طبیعتا برخی از بازیکنان پرسپولیس هم بعد از اینهمه قهرمانی انتظار داشتند که پول خوبی بگیرند و به همین دلیل هم به پیشنهادات جواب مثبت می‌دهند.

* درباره شرایط علیرضا بیرانوند هم صحبت کنید که بیشتر از سایر بازیکنان تحت فشار است.
علی بیرانوند بازیکن و بچه خیلی خوبی است. ما با شناختی که از او داریم می‌دانیم خیلی خوب و باشخصیت است و گاهی حرف‌هایی می‌زند که از ته دلش نیست. علی گلر یک تیم ملی است؛ وقتی یک بازیکن سال‌ها گلر یک تیم ملی بوده و شش قهرمانی هم در پرسپولیس دارد، همیشه پیشنهادات خوبی دریافت می‌کند. او هم صددرصد با خانواده و دوستان خودش مشورت می‌کند تا تصمیم خوبی برای آینده‌اش بگیرد. نمی‌شود خرده‌ای گرفت، چون هر کسی یک برنامه‌ریزی برای زندگی خودش دارد. قطعا همه ما می‌دانستیم این پیشنهادات برای او و سایر ستاره‌های پرسپولیس می‌آید و در نهایت هم تصميم‌گیری نهایی با خود بازیکن است.

2046137

* فکر می‌کند جدایی بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر و... پرسپولیس را دچار مشکل نمی‌کند؟
اینها بازیکنانی هستند که در پرسپولیس جا افتاده‌اند و ثابت کرده‌اند که مهره‌های ارزشمندی هستند. بالاخره با نبود اینها مشکل ایجاد می‌شود، ولی الان بازیکنان جوان خیلی خوبی وجود دارند که جزء گزینه‌های پرسپولیس هستند. به نظرم باشگاه نباید غفلت کند که این بازیکنان به سپاهان، استقلال یا تراکتور که هزینه می‌کنند، بروند. همانطور که گفتم هر بازیکنی یک روزی می‌آید و یک روزی می‌رود و از طرفی مصدومیت و هزار مشکل دیگر هم ممکن است پیش بیاید؛ باید طوری برنامه‌ریزی شود که نبود یکی دو بازیکن نتواند پرسپولیس را اذیت کند. به نظر من می‌توانند بازیکنان جوان یا گلرهای باتجربه را جایگزین این بازیکنان کنند تا تیم به مشکل نخورد. البته می‌دانیم که تیم امسال در جام باشگاه‌های آسیا حضور دارد و در این مسابقات هر چه ستاره بیشتری در تیم باشد، بهتر است. تیم پرسپولیس پیش از این هم مشکل کمبود بازیکن در آسیا را داشته و همین موضوع هم هواداران را بیشتر نگران کرده است.

* درباره انتخاب گاریدو به عنوان سرمربی پرسپولیس چه نظری دارید؟
پیش از این هم مربیان بزرگتر از آقای گاریدو به پرسپولیس آمده‌اند و هم مربیانی که کارنامه ضعیف‌تر از ایشان داشته‌اند، مثل آقای اوسمار که نتیجه گرفت و تیم را قهرمان کرد. بنابراین باید وارد مسابقات شویم تا شرایط را ارزیابی کنیم و بیینیم می‌تواند خودش را با فوتبال ایران هماهنگ کند. یکی از مشکلات آقای‌ گاریدو شناخت بازیکنان است که امیدوارم کمک‌های ایرانی پرسپولیس بتوانند به ایشان کمک کنند تا زودتر به شناخت کافی برسد.

* به نظر می‌رسد آقای گاریدو نقل و انتقالات را کاملا به باشگاه سپرده است. در این باره چه نظری دارید؟
قطعا ایشان سیستم خودشان را به باشگاه توضیح داده‌اند و نیازهای خود در هر پست را گفته‌اند. معمولا مربیان خارجی اینطور عمل می‌کنند و چون شناختی از بازیکنان ایرانی ندارند، مجبورند فقط بگویند در این پست‌ها بازیکن درجه یک می‌خواهم. به نظرم با توجه به اینکه شناختی نداشتند، این برخورد کاملا منطقی بود. اگر یک مربی شناخت داشته باشد، غیرحرفه‌ای است که چنین کاری کند، اما آقای گاریدو هیچ شناختی از بازیکنان و فوتبال ما ندارند. نکته مهم این است که آقای درویش و آقای بادامکی هم مدام با کارشناسان صحبت می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

2051075

* پرسپولیس پیش از گاریدو، با اوسمار و سپس اسکوچیچ مذاکره کرده بود که هر دو با دلایل مختلف پیشنهاد پرسپولیس را نپذیرفتند. فکر می‌کنید این موضوع به ضعف مدیریت مربوط است یا مشکلات مالی؟
این اتفاق به دلیل شرایط مالی رخ می‌دهد. مربیان خارجی که عرقی به تیمی ندارند، بنابراین دوست دارند وقتی از خانواده‌شان جدا می‌شوند، پول خوبی بگیرند. آقای اسکوچیچ مبلغ بالایی به پرسپولیس گفته بود و قطعا الان هم با مبلغ خوبی قرارداد بسته است. در خصوص آقای اوسمار هم فکر می‌کنم آقای درویش تا روز آخر به ایشان مطمئن نبودند و به ایشان ایمان نداشتند و اگر تیم دوم می‌شد، هواداران هم علاقه‌ای به ادامه حضور ایشان نداشتند. حرف آقای اوسمار در خصوص تمایل‌شان به نزدیکی به خانواده هم مشخص بود که یک توجیه است و ایشان پیشنهاد بهتری دارند.

* صحبت پایانی؟
امیدوارم در این شرایط که برخی از باشگاه‌ها به سرعت بازیکنان را جذب می‌کنند، پرسپولیس هم سریعا مهره‌های مدنظرش را بگیرد تا به مشکل نخورد.

نظر شما