شناسهٔ خبر: 67599553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات سازمان اوقاف:

۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفه اصفهان باغ کاکتوس می‌شود

اصفهان- معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف در بازدید از مزرعه پرورش کاکتوس در مورچه خورت گفت: این مزرعه با زمینی حدود یکصد هکتار تبدیل به باغ کاکتوس می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سهیل بیگدلی عصر سه شنبه در بازدید از مزرعه پرورش کاکتوس در شهرستان مورچه خورت اصفهان، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در معاونت اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه پیگیری می‌شود، افزایش بهره وری یا منافع موقوفات است؛ یعنی تبدیل دارایی‌هایی که منافع ناچیز دارند به دارایی‌هایی که مولد هستند و باعث ایجاد منافع و درآمد قابل توجه می‌شوند.

وی افزود: منابع درواقع موقوفات و دارایی‌هایی هستند که درآمد آنها ناچیز است و محل مصرف هم علاوه بر موضوعات ساختمانی که جز دارایی ثابت و اولیه سازمان اوقاف محسوب می‌شود در هفت بخش توسط ریاست سازمان اوقاف هدفگذاری شده که شامل کشاورزی، آبزی پروری، دامپروری، معادن، حمل و نقل، انرژی پاک و خورشیدی و موضوعات دانش بنیان یا حمایت از شرکتهای دانش بنیان است.

۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفه اصفهان باغ کاکتوس می‌شود

بیگدلی ضمن بازدید از مزرعه مورچه خورت واقع در امامزاده قاسم این شهرستان خاطرنشان کرد: در این زمین به اذعان مدیران اوقاف شهرستان حدود ۱۵ سال هیچ کشتی صورت نگرفته، این زمین، دو چاه آب دارد که یک چاه قابلیت آبدهی و چاه دیگر نیاز به لایروبی دارد. با توجه به ظرفیت‌های موجود تصمیم گرفتیم، زمینی که مدتهاست در آن هیچ کشتی صورت نمی‌گیرد تبدیل به باغ کاکتوس شود که متناسب با اقلیم منطقه است و با توجه به اینکه منطقه کم آب است و گیاه کاکتوس نیاز به آب کم دارد و دارای درآمدزایی قابل توجهی است، این مزرعه با زمینی حدود ۱۰۰ هکتار تبدیل به باغ کاکتوس می‌شود.

۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفه اصفهان باغ کاکتوس می‌شود

وی افزود: کاکتوس از سال سوم به میوه دهی می‌رسد و متوسط میوه دهی این درختچه حدود ۲۰ تن در سال است و متوسط درآمد که محاسبه می‌شود شامل میوه و محصولات حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون در سال به قیمت امروز است. در نظر بگیرید مزرعه‌ای که سالیان زیادی است علی رغم اینکه آب داشته هیچ درآمدزایی نداشته تبدیل به باغی می‌شود که از سال سوم به بعد سالی ۱۰۰ میلیارد تومان ایجاد درآمد می‌کند، ضمن اینکه زمینی که به صورت بایر و غیر قابل استفاده بود بعد از این اتفاق تبدیل به زمینی می‌شود که دارای اعیانی باغ است و این موجب ارزش افزوده زمین می‌شود.

۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفه اصفهان باغ کاکتوس می‌شود

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امورخیریه با تاکید بر اینکه ما باید این زمینه‌ها و فرصتها را شناسایی کنیم، تصریح کرد: در اردستان نیز همچین زمینی با همین پتانسیل وجود دارد باید بتوانیم متناسب با اقلیم این مناطق از محصولاتی استفاده کنیم که هم ایجاد درآمد کند و هم به موضوعات کشاورزی کشور کمک کند و هم ارزش افزوده برای موقوفه ایجاد شود.

نظر شما