شناسهٔ خبر: 67599209 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چربی‌هایی که خودشان را می‌سوزانند؛ آیا انقلاب «کاهش وزن» در راه است؟

راز از بین بردن سلول‌های چربی بسیار ساده‌تر از آن چیزی بود که تا به حال فکر می‌کردیم.

صاحب‌خبر -

دانشمندان راهی برای تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های بژ یافته‌اند که به‌طور مؤثر آن‌ها را وادار به سوزاندن کالری به جای ذخیره آن می‌کند. اگرچه این کار تاکنون فقط در موش‌ها موفقیت‌آمیزه بوده، اما محققان می‌گویند این کشف می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید برای کاهش وزن انسان منجر شود. 

به گزارش فرادید، همه ما سه نوع سلول چربی اصلی داریم، سفید، قهوه‌ای و بژ. سلول‌های چربی سفید، چربی‌ها را ذخیره می‌کنند و در صورت وجود مقدار زیادی از آن‌ها، وزن افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، سلول‌های چربی قهوه‌ای برای سوزاندن کالری طراحی شده‌اند تا ما را گرم نگه دارند، اگرچه بیشتر آن‌ها تا یک سالگی مصرف می‌شوند. 

در عین حال، نوع بژ در طول زندگی ما دوام می‌آورد و توانایی انجام هر دو عملکرد را دارد، در صورت نیاز انرژی را ذخیره می‌کند و در صورت نیاز آن را می‌سوزاند. جالب اینجاست که سلول‌های چربی سفید در نتیجه ورزش یا قرار گرفتن در معرض سرما می‌توانند به رنگ بژ درآیند و دانشمندان سال‌ها به دنبال راهی برای کنترل دارویی این فرآیند بوده‌اند. 

در آزمایش قبلی روی موش‌ها، محققان کشف کردند تمایز میان انواع مختلف سلول‌های چربی تا حد زیادی به پروتئینی به نام KLF-15 بستگی دارد که در غلظت‌های بسیار بالاتر در سلول‌های چربی قهوه‌ای و بژ وجود دارد تا سفید. بنابراین، نویسندگان مطالعه جدید تصمیم گرفتند نوعی از موش‌ها را پرورش دهند که به طور کامل فاقد این پروتئین در سلول‌های چربی سفید خود باشند و دریافتند این امر سبب تبدیل آن‌ها به سلول‌های چربی بژ می‌شود. 

برایان فِلدمن، نویسنده این مطالعه گفته: «بسیاری از مردم فکر می‌کردند این کار شدنی نیست. ما نشان دادیم نه تنها این رویکرد برای تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های بژ موثر است، بلکه نشان دادیم محدودیت برای انجام این کار آنقدرها هم که فکر می‌کردیم بالا نیست.» 

در واقع، تنها سرکوب یک پروتئین واحد برای دستیابی به تغییر شکل کافیست، دست‌کم در جوندگان. محققان برای دانستن اینکه آیا این رویکرد روی انسان موثر است یا خیر، نقش KLF-15 را در سلول‌های چربی کشت‌شده انسان بررسی کردند. 

نتایج نشان داد پروتئین با نوعی گیرنده به نام Adrb1 تعامل برقرار می‌کند که نقش کلیدی در حفظ تعادل انرژی دارد. دانشمندان پیش از این بیشتر توجه‌شان را روی گیرنده‌ای به نام Adrb3 متمرکز کرده بودند که اثبات شد بر کاهش وزن موش‌ها اثر می‌گذارد. 

با این حال، داروهایی که Adrb3 را در انسان هدف قرار می‌دهند، ناکارآمد هستند. بنابراین، نویسندگان مطالعه حدس می‌زنند تولید داروهای جدیدی که با Adrb1 تعامل داشته باشند، ممکن است موفقیت بیشتری در کاهش موثر چاقی با تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های بژ به همراه داشته باشد. 

فلدمن می‌گوید: «کار ما بدون شک به آخر نرسیده است، اما به اندازه‌ای به نتیجه نهایی نزدیک هستیم که می‌توانید به روشنی ببینید چگونه این اکتشافات می‌تواند تأثیر زیادی بر درمان چاقی داشته باشد»

نظر شما