شناسهٔ خبر: 67598869 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

خشم چین از ممنوعیت دسترسی به «ChatGPT»

صاحب‌خبر -

بنیانگذار مرکز هوش مصنوعی شانگهای در واکنش به تصمیم ماه پیش شرکت «اوپن‌ای‌آی» مبنی بر توقف دسترسی برخی کشورها از جمله چین به «ChatGPT»، آن را ناعلادلانه خواند.

به گزارش ایسنا، اوپن‌ای‌آی درباره دلیل تصمیم ناگهانی خود توضیح بیشتری نداده است. چت‌بات ChatGPT پیشتر نیز در این کشورها با اختلالاتی روبه‌رو شده بود اما کاربران می‌توانستند از شبکه‌های مجازی خصوصی برای دسترسی به آن استفاده کنند تا به تنظیم برنامه‌های هوش مصنوعی تولیدی خود بپردازند و تحقیقات خود را محک بزنند. این موج جدید انسداد دسترسی احتمالا ناشی از تصمیم‌های آمریکا برای جلوگیری از دسترسی کشورهای مذکور به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی است.

افزایش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن موجب شده آمریکا صادرات برخی از نیمه‌رساناهای پیشرفته را که برای آموزش پیشرفته ترین فناوری هوش مصنوعی حیاتی هستند، محدود کند و به سایر بخش‌های صنعت هوش مصنوعی فشار بیاورد.

«شیائو ژو»(Xiaohu Zhu) بنیان‌گذار مرکز هوش مصنوعی مستقر در شانگهای گفت: حرکت اوپن‌ای‌آی، پرسش‌هایی را درباره دسترسی عادلانه به فناوری‌های هوش مصنوعی در سطح جهانی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، گزارش تازه‌ای منتشر شده در پایگاه «The Information» نشان می‌دهد که کاربران چینی همچنان می‌توانند با استفاده از پلتفرم محاسبات فضای ابری «Azure» شرکت «مایکروسافت»(Microsoft) به محصولات این شرکت دسترسی داشته باشند. مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند و این همکاری باعث شده است که مایکروسافت در تلاش برای گسترش محاسبات سازمانی از طریق ویژگی‌های هوش مصنوعی، به محصولات اوپن‌ای‌آی دسترسی بی‌نظیری پیدا کند. این گزارش جدید ادعا کرده با چندین مشتری چینی صحبت کرده است که می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی استفاده کنند.

در مقابل، چین اعلام کرده که تصمیم اوپن‌ای‌آی، شرکت‌های هوش مصنوعی این کشور را واداشته است تا به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی داخلی بپردازند و فرصتی را برای شرکت‌های هوش مصنوعی داخلی مانند «سنس‌تایم»(SenseTime) ایجاد کرده است که برای جمع‌آوری کاربران رد شده اوپن‌ای‌آی تلاش می‌کنند. ژو گفت: شرکت‌های رقیب، مسیرهای مهاجرت را به کاربران سابق اوپن‌ای‌آی ارائه می‌دهند و فرصتی برای گسترش پایگاه کاربران خود فراهم می‌کنند.

«وینستون ما»(Winston Ma) استاد «دانشگاه نیویورک» که درباره فناوری‌های چین می‌نویسد، گفت: خروج اوپن‌ای‌آی از چین زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگران بزرگ فناوری چین در حال کاهش شکاف عملکرد خود نسبت به این شرکت هستند و مدل‌های زبانی بزرگ خود را اساسا رایگان ارائه می‌دهند.

وی افزود: خروج اوپن‌ای‌آی یک شوک کوتاه‌مدت برای بازار چین است اما می‌تواند یک فرصت بلندمدت را برای آزمایش واقعی مدل‌های زبانی بزرگ داخلی چین فراهم کند. شرکت‌های چینی تاکنون به‌ جای پیشرفت مدل‌های زبانی بزرگ، بر تجاری‌سازی آنها تمرکز کرده‌اند.

شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) ماه پیش اعلام کرده بود که دسترسی برخی از کشورها از جمله چین را به چت‌بات «ChatGPT» مختل خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما