شناسهٔ خبر: 67597395 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

رشد ۷ درصدی مصرف برق کشور عدد بزرگی است

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان مصرف برق کشور نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته و به عدد ۷۶ هزار مگاوات رسیده است، بیان کرد: لازم است مشترکان همه بخش ها برای حفظ پایداری شبکه سراسری با صنعت برق همکاری لازم را داشته باشند و از مصارف مازاد چشم پوشی کنند.

صاحب‌خبر -

علی اکبر محرابیان در گفت و گوی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مصرف برق کشور گفت: در روزهای اخیر متوسط دمای کشور به شدت افزایش یافته و به رقم ۳۹.۹ درجه سانتی گراد رسیده است که همین موضوع سبب شده تا تقاضای مصرف برق کشور به شدت افزایش پیدا کند.  

وی با بیان اینکه هر یک درجه افزایش دما میزان مصرف برق کشور را تا ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می دهد، افزود: مصرف برق کشور در روزهای گذشته به بالای ۷۶ هزار مگاوات رسید و این در حالی است که در روزهای مشابه سال قبل میزان مصرف برق کشور ۷۱ هزار مگاوات بود که نشان دهنده افزایش ۵ هزار مگاواتی در مصرف برق است.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم همکاری مشترکان همه بخش ها به ویژه بخش خانگی با صنعت برق به منظور عبور موفق از اوج بار سال جاری اضافه کرد: باتوجه به افزایش شدید نیاز مصرف برق کشور ضرورت دارد مشترکان با انجام صرفه‌جویی و چشم پوشی از مصارف مازاد، صنعت برق کشور را در تامین برق پایدار برای همه بخش ها یاری دهند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق همکاری مشترکان بخش خانگی در دو سال گذشته که سبب عبور از اوج بار مصرف برق با کمترین چالش شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته میزان مصرف برق کشور ۷ درصد افزایش یافته است که عدد بسیار بالایی است.

برق صنعت از طریق جابجایی بار در ساعات شبانه روز تامین می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساز و کار مدیریت مصرف برق بخش های صنعتی اشاره کرد و در این رابطه اظهار کرد: در سال جاری برق صنایع کوچک که عمدتاً در نواحی شهری قرار دارند بدون هیچ محدودیتی تامین می‌شود و صنایع داخل شهرک‌های صنعتی نیز ۶ روز هفته مطابق با قانون کار برق تحویل می‌گیرند.

وزیر نیرو در ارتباط با نحوه تامین برق صنایع بزرگ نیز بیان کرد: برق صنایع بزرگ مطابق جدولی که با همکاری سندیکای صنایع و نیز وزارت صمت طراحی و تنظیم شده است، از طریق جابجایی بار در ساعات شبانه روز تامین می‌شود.  

وی در همین رابطه توضیح داد: مطابق ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع بزرگ مکلف به تامین نیروگاه خود تامین هستند و آن دسته از صنایعی که اقدام به تاسیس نیروگاه خود تامین نکرده‌اند، در اولویت تامین برق قرار نخواهند گرفت.

محرابیان ادامه داد: صنایع بزرگ علاوه بر امکان احداث نیروگاه حرارتی، امکان احداث نیروگاه تجدیدپذیر نیز دارند و وزارت نیرو متعهد است برق تجدیدپذیر این صنایع را که انرژی پایداری نیست به صورت غیرخطی از آنها خریداری کرده و به صورت خطی و پایدار به این صنایع تحویل دهد.

نظر شما