شناسهٔ خبر: 67595681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد؛

اختصاص سه هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور برای دستیاران

زهرا سیفی

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: امسال برای اولین بار ۳ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی کشور برای دستیاران، اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در نشست دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی، اعضای بورد را افرادی با صلاحیت علمی و طرف مشورت خواند و گفت: از آنجا که معتقدیم افراد با صلاحیت باید در بوردهای آموزشی عضویت داشته باشند و بهترین افراد در رشته‌های خود باشند، لذا از نظرات سازنده آنها در این سال‌ها برای تغییرات استفاده کردیم.

وی کار گروهی را لازمه فعالیت‌های حوزه آموزش دانست و گفت: در ابتدای کار، اوضاع در معاونت آموزشی بد نبود اما در برخی حوزه‌ها نیاز به تغییرات بنیادین داشت و برخی ضوابط و آئین نامه‌های ما باعث بروز مشکلاتی شده بود. خوشبختانه آئین نامه‌ها را تغییر دادیم و بر اجرای آن پا فشاری کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون‌های مختلف در طول سال و تلاش برای عدم تغییر تقویم برگزاری گفت: کوچک‌ترین مشکلاتی در آزمون با چالش‌هایی مواجه می‌شود. اعضای بورد نیز در برگزاری آزمون‌های پایه و بالینی بسیار کمک کردند، به گونه‌ای که به لطف خدا در این دوران هیچ تقلب سازمان دهی شده‌ای رخ نداد.

دکتر باقری فرد، تقویت دانشگاه‌ها و تفیض برخی امور آموزشی به آنها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: آزمون ارتقا و گواهی نامه در حالی به دانشگاه‌ها واگذار شد، که بسیاری برای واگذاری این موارد واهمه داشتند. این تغییرات باعث می‌شود که گروه‌های بورد جوان‌تر در دانشگاه‌ها شکل گیردو امیدوارم که روزی آزمون ارتقای سالانه نیز در دانشگاه‌ها برگزار شود.

باقری فرد، اصلاح فرآیندهای آموزشی را مسئله‌ای زمان بر خواند که اثرات مثبت و یا منفی آن در آینده مشخص می‌شود، و افزود: در سال‌های گذشته کارهای خوبی در زمینه رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی مناطق محروم انجام شده است. به خاطر دارید که رشته جراحی قلب و توراکس هر سال با کم اقبالی مواجه بود در حالی که امسال تعداد خوبی شرکت کرده اند. بسیاری از کارهای آموزشی زمانبر است و نتایج آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی طراحی مصاحبه‌های ساختارمند برای تکمیل ظرفیت رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی را مثبت دانست و تصریح کرد: تقریباً از سال گذشته تمامی صندلی‌های فوق تخصصی پر شده است. امسال برای نخستین بار در سه مرحله تکمیل ظرفیت انجام دادیم و در مرحله سوم توانستیم ۵۰ تا ۶۰ نیروی فوق تخصصی جذب نمائیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: در رشته‌های تخصصی نیز از مشورت اعضای بورد استفاده کردیم و برای رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه‌های مختلف بورسیه ایجاد کردیم. افرادی که بورسیه می‌شوند علاوه بر حقوق دستیاران، حق الزحمه پزشک عمومی را نیز دریافت می‌کنند و دوبرابر شرایط عادی باید در آن منطقه خدمت نماید.

وی سپس به تغییر حقوق دستیاران از ۲.۵ به ۱۵ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: اگر چه عدد بالایی نیست اما تغییر بزرگی است. تغییرات در فرآیندهای اجرایی اغلب با دشواری همراه است و ما برای اعمال این تغییرات تلاش بسیاری داشتیم. امسال برای اولین بار ۳ هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی کشور برای دستیاران، اختصاص یافت. فارغ از مبلغ، به رسمیت شناختن دستیاران در بودجه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از اعضای بوردها خواست تا برای رقم خوردن اتفاقات بهتر کمک کنند و یادآور شد: از شما می‌خواهم برای حفظ رشته‌های مادر کمک کنید و اجازه تضعیف آن را ندهید.

نظر شما