شناسهٔ خبر: 67595145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اولین تصویر نزدیک از «شکاف» هولناک مریخ ثبت شد اولین تصویر نزدیک از «شکاف» هولناک مریخ ثبت شد

فرادید| تصویر جدیدی که از یک ماهواره‌ی در حال گردش به دور مریخ گرفته شده، یک دره خیره‌کننده را با جزئیات بی‌سابقه نشان می‌دهد. این دره باریک که شبیه جای زخم است و با نام آگانیپ فوسا شناخته می‌شود، نخستین بار تقریباً یک قرن پیش توسط ستاره‌شناسان شناسایی شد، اما اکنون برای نخستین بار می‌توان آن را

صاحب‌خبر -

فرادید| تصویر جدیدی که از یک ماهواره‌ی در حال گردش به دور مریخ گرفته شده، یک دره خیره‌کننده را با جزئیات بی‌سابقه نشان می‌دهد. این دره باریک که شبیه جای زخم است و با نام آگانیپ فوسا شناخته می‌شود، نخستین بار تقریباً یک قرن پیش توسط ستاره‌شناسان شناسایی شد، اما اکنون برای نخستین بار می‌توان آن را از نزدیک دید. 

به گزارش فرادید، آگانیپ فوسا (Aganippe Fossa) با اندازه تقریباً ۶۰۰ کیلومتر، نمونه بسیار بزرگی از گرابن (فروزمین) است، نامی که به شیارهای خندق‌مانند با دیوارهای شیب‌دار در دو طرف داده شده است. 

2

تصویر جدید توسط مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) گرفته شده که از سال ۲۰۰۳ دور سیاره سرخ در حال چرخش است. این تصویر نشان می‌دهد دره منحنی شکسته، مسیرش را در سراسر منطقه تارسیس که خانه برخی از بزرگترین آتشفشان‌های مریخ است، به صورت مارپیچ طی کرده است. 

1

این نمای وسیع‌تر، موقعیت آگانیپ فوسا را در رابطه با آتشفشان‌های مریخی عظیم آسیا مونس و اُلِمپِس مونس نشان می‌دهد

نزدیکترین آتشفشان به آگانیپ فوسا، آسیا مونس است که ارتفاعی حدود نه کیلومتر دارد. دورتر در شمال، شکل باشکوه اُلِمپِس مونس، بلندترین آتشفشان در منظومه شمسی با ارتفاع حدود ۲۵ کیلومتر قرار دارد. 

به گزارش ESA، در حال حاضر روشن نیست آگانیپ فوسا چگونه شکل گرفته، اگرچه ممکن است زمانی که ماگمایی از زیر آسیای مونس به سمت بالا حرکت کرده و سبب کشیده شدن و ترک خوردن سطح مریخ میلیون‌ها سال پیش شده، ایجاد شده باشد. 

با این حال، این دره اگرچه در این تصاویر جدید بسیار باشکوه به نظر می‌رسد، اما به اندازه طولانی‌ترین دره مریخ، دره مارینر، چشمگیر نیست. این جای دیدنی باعظمت با امتداد باورنکردنی ۴۰۰۰ کیلومتر در امتداد خط استوای سیاره، بزرگترین دره در کل منظومه شمسی است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-196450

نظر شما