شناسهٔ خبر: 67594527 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای یزد:

تنش منابع آب زیرزمینی‌یزدبا برداشت‌ها/رسیدن عمق برداشت به ۲۲۲ متر

یزد- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد از تنش منابع آب زیرزمینی یزد با وارد شدن فشار ناشی از برداشت‌ها و رسیدن عمق برداشت به ۲۲۲ متر خبر داد.

صاحب‌خبر -

افشین عالمی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در حال حاضر خط انتقالی با حداکثر ظرفیت با کارکرد سه پمپ به صورت شبانه روزی و چاه‌های اضطراری پیوسته در حال فعالیت هستند اما با توجه به گرمای کم سابقه هوا و مصرف بالای کولرها دچار افت و تأمین آب شدیم.

وی افزود: مشکل منابع آب به گونه‌ای است که در سال جاری حجم مخزن سد سرچشمه آب انتقالی به استان ۴۶۰ میلیون مترمکعب است که ۶ درصد نسبت به سال قبل و ۴۹ درصد نسبت به میانگین ۴۵ ساله کاهش داشته است.

وی ادامه داد: اما به رغم شرایط موجود، تأمین آب انتقالی جریان دارد و سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب وارد استان می‌شود و از محل خط پدافندی ۲ میلیون مترمکعب سالانه آب وارد مدار می‌شود و چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی هم در حال بهره برداری هستند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد اظهار کرد: با این حال به دلیل کمبود آب چاه‌هایی وارد مدار شده‌اند که بعضی از آنها جدید هستند اما توجه به اینکه قبلاً عمق متوسط چاه‌های اضطراری ۱۲۰ متر بود اما آخرین چاه ۲۲۲ متر عمق حفاری دارد که نشان می‌دهد تنش زیادی به منابع آب زیرزمینی وارد شده است.

وی مدیریت منابع و ایجاد منابع جدید از سایر حوزه‌ها را تنها راهکار موجود برای رفع تنش آبی در استان عنوان کرد.

نظر شما