شناسهٔ خبر: 67593840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مهار کانون‌های گردوغبار در قم ۱.۵ همت اعتبار می‌خواهد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه یکی از دلایل بیابان‌زایی این استان، قطع حقابه‌های دو رودخانه دائمی قمرود و قره‌چای است، گفت: کانون‌های بحرانی گردوغبار قم ۳۰ هزار هکتار است و برای مهار آن چیزی بالغ بر ۱.۵ همت هزینه لازم است.

صاحب‌خبر -

محمد شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وضعیت منابع طبیعی استان گفت: استان قم با مساحت 1 میلیون و 200 هزار هکتار، در حال حاضر بیش از 200 هزار هکتار عرصه‌های بیابانی دارد. این عرصه‌های بیابانی که از کانون‌های اصلی منشأ ایجاد گردوغبار هستند، بیش از 105 هزار هکتار را شامل می‌شود.

شعاعی افزود: از لحاظ موقعیت جغرافیایی ما در مرکز کشور و در حاشیه کویر مرکزی هستیم، بنابراین بحث بیابان‌زایی برای ما یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود. منشأ اصلی بیابان‌زایی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ طبیعی و دخالت‌های نابه‌جای بشری. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: بخش عمده‌ای از دلایل بیابان‌زایی مربوط به گذشته و مربوط به کارهایی است که بدون در نظر گرفتن مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی انجام شده و این موضوع پس از گذشت سالیان به یک معضل تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل بیابان‌زایی قطع حقابه‌ها‌ی زیست محیطی است. آبی که از دو رودخانه دائمی قمرود و قره‌چای وارد استان می‌شد، مناطقی که به کانون‌های ایجاد گردوغبار تبدیل شده است را محافظت می‌کرد. 

شعاعی تصریح کرد: آب‌ها‌ی ورودی استان قم باعث می‌شد در کانون‌های ایجاد گردوغبار همیشه پوشش گیاهی و رطوبت خاک وجود داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم طبق مطالعات صورت گرفته 4 کانون ایجاد گردوغبار در استان وجود دارد، گفت: کانون‌های گردوغبار استان قم شامل قم، مسیله، کوه‌نمک و حسین‌آباد میش‌مست است. کارهای خوبی در گذشته در برخی از این مناطق از جمله منطقه کوه‌نمک در شهرستان جعفرآباد (که هم‌اکنون مشکلی در این منطقه نداریم)، انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر مناطق بحرانی و مشکل‌ساز ما در شرق استان یعنی منطقه مسیله و سراج است. بادهایی که از سوی شرق می‌وزد، بیشترین گردوغبار را به سمت استان قم می‌آورد.

شعاعی گفت: منابع طبیعی از سال‌ها قبل در منطقه حسین‌آباد میش‌مست کارهای خوبی از جمله کاشت طاق و جنگل‌های بیابانی انجام داده است.

وی در پاسخ به این سوال که منابع طبیعی با توجه به قوانینی که دارد چرا به کندی پیگیر کار است، گفت: طبق قوانین آیین‌نامه، فقط منابع طبیعی متولی پدیده ایجاد گردوغبار نیست و 14 دستگاه باید پیگیر این موضوع باشند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: در بحث بیابان‌زدایی مهم‌ترین کار اجرایی که می‌توان کم‌هزینه‌تر انجام‌ داد، زنده کردن حقابه‌های زیست محیطی است که در حال حاضر وارد استان نمی‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های احیا بسیار بالاست، ما به تأمین اعتبارات استانی و اعتبارات ملی نیاز داریم. گرفتن حقابه‌ها جزو وظایف وزارت نیرو است. نمایندگان وزارت نیرو باید پیگیر باشند تا حقابه‌ها را از استان‌های دیگر دریافت کنند.

شعاعی عنوان کرد: هزینه‌های بیابان‌زدایی بسیار بالاست. برای مثال هزینه مالچ پاشی نفتی در هر هکتار چیزی بالغ بر 150 میلیون تومان است؛ ولی چون موضوع زیست مردم در اولویت قرار دارد باید به صورت ویژه به آن رسیدگی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در سفر دوم هئیت دولت به استان قم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازرسی که از منطقه نواران داشت، این قول را داد که 2 هزار مالچ غیرنفتی برای استان قم تامین کند. 

وی تصریح کرد: برای مهار بیابان‌زایی به اعتبارات بیشتری احتیاج هست. کانون‌های بحرانی گردوغبار ما 30 هزار هکتار است که چیزی بالغ بر 1.5 همت هزینه لازم دارد. دستگاهای متولی در این امر همسو هستند، ولی بیشتر نیازمند کار عملیاتی هستیم تا بتوانیم اعتبارات مورد نیاز را در‌ این زمینه دریافت کنیم.

شعاعی گفت: ما در سال گذشته با کمک‌های مردمی خیرین کارهای خوبی در استان قم انجام داده‌ایم. چیزی حدود 400 هکتار را احیا کرده‌ایم. ما طرحی مردمی بنام کاشت 1 میلیارد درخت داریم که بدون اعتبارات دولتی در حال اجراست. از کسانی که می‌توانند در این زمینه یاریگر ما باشند هم استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما