شناسهٔ خبر: 67593622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر رؤسای سیا و موساد به دوحه پایتخت قطر!

صاحب‌خبر -
سفر رؤسای سیا و موساد به دوحه پایتخت قطر!
خبرگزاری آریا - به گفته یک منبع آگاه "ویلیام برنز"، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و "دیوید بارنیا"، رئیس موساد در راستای اقدامات میانجی‌گرایانه، فردا چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه، به دوحه می‌روند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که رئیس سیا و رئیس موساد با محمد بن عبدالرحمن نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار خواهند کرد.
"بارنیا" روز جمعه گذشته نیز از دوحه بازدید و با میانجی‌های قطری در مورد طرح آتش‌بس و توافق تبادل زندانیان گفتگو کرده بود.
در همین راستا، سخنگوی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی پس از بازگشت "بارنیا" از دوحه گفته بود که اسرائیل "هفته آینده" فرستادگان خود را دوباره به پایتخت قطر خواهد فرستاد وقرار است در این هفته مذاکراتی در مصر نیز برگزار شود".
به گفته این منبع، گفتگوهای پیشین در پایتخت قطر بر "گذر از یک آتش بس موقت به یک دوره طولانی تر آرامش" متمرکز بود.
همچنین یک مقام فلسطینی مطلع از مذاکرات، که خواستار عدم انتشار نام خود بوده، با تاکید بر انجام دور مذاکرات دوحه در روز چهارشنبه، گفت: مذاکرات غیرمستقیم بین "حماس و اسرائیل" با حضور میانجی هایی از مصر، قطر و آمریکا آغاز می شود.
این مقام فلسطینی با اعلام حضور "خلیل الحیه" بعنوان ریاست هیئت حماس و نیز تعدادی از مسئولان و تکنسین های جنبش ، افزود: موضوع گفتگو این نشست، شامل بررسی ابعاد بسته ی پیشنهادی "اسرائیل" که مورد توافق آمریکاست ونیز پاسخ مقاومت حماس به آن خواهد بود".
این مقام فلسطینی به تعدادی از موارد اختلافی که هنوز بین دو طرف که مهمترین آن" وتوی "اسرائیل" در مورد حق آزادی 100 اسیر فلسطینی با طی بیش از 15 سال حبس واسارت در زندان های این رژیم اشغالگر که در بین آنان رهبران ارشد حماس، فتح و جهاد اسلامی و جبهه مردمی قرار دارند، اشاره کرد.
این مسئول فلسطینی افزود: "حماس در پاسخ به این پیشنهاد آتش بس و موارد اختلافی، شرط کرده که میانجی‌ها متعهد شوند "اسرائیل" در هفته پنجم اجرایی شدن این توافقنامه، از گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کند،و البته تاکید نموده استکه نقاط اختلاف دیگری نیز مربوط به مکانیسم بازگشت آوارگان از جنوب نوار غزه به شهر غزه و شمال آن وجود دارد که می توان از آنها گذشت.
خاطر نشان می شود دیروز دوشنبه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، طی تماس های فوری با میانجی ها نسبت به پیامدهای فاجعه بار آنچه در غزه و همچنین در رفح و جاهای دیگر اتفاق می افتد هشدار داده وگفته است که با توجه به استمرار تجاوزات وجنایات ارتش اشغالگر علیه محله‌های بزرگ شهر غزه و تقاضای تخلیه آن‌ها وآوارگی‌هایی که ایجاد کرده، این روند مذاکرات را به نقطه صفر برخواهد گرداند و مسئولیت کامل فروپاشی این مسیر متوجه بنیامین نتانیاهو و ارتشش اوست.

نظر شما