شناسهٔ خبر: 67593570 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

منتظری مطرح کرد؛

تسریع در روند رسیدگی به دعاوی خانواده مورد نظر باشد

رئیس دیوان عالی کشور بر تسریع در روند رسیدگی به دعاوی خانواده در شعب تأکید کرد و گفت: در این پرونده‌ها دقت شود حقی تضییع نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی روز سه شنبه ۱۹ تیرماه که با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد، فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان، مصیبت عظیمی و واقعه جانگداز عاشورای حسینی را تسلیت گفت.

وی اظهار کرد: مشابه نهضت و حرکت امام حسین (ع) را در تاریخ بشریت نمی‌توان یافت، جایگاه امام حسین (ع) به عنوان رهبر و پرچمدار این حرکت و نهضت از زمان خلقت حضرت آدم رقم خورده بود و دسترسی به مقام و منزلتی که خداوند برای این بزرگوار لحاظ کرده بود جز از این طریق امکان نداشت.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به حدیث نبوی پیامبر اکرم که به امام حسین (ع) فرمودند خداوند برای تو درجه‌ای قرار داده است که دسترسی به آن مقام جز از طریق شهادت در راه حق راه دیگری نیست. فرازی از سخنان حضرت امام حسین (ع) به برادرش محمد حنیفه در روزهای آغازین این حرکت که متن آن مفصل است و به فرازی از آن اشاره می‌کنم.

وی اظهار کرد: امام حسین (ع) می‌فرماید من این حرکت را برای نشان دادن خود، به دست آوردن قدرت، ایجاد فساد و ستم به دیگران آغاز نکرده‌ام، جریانی که امروز در امت اسلامی حاکم است و مسیر خطرناکی را حاکمان جاهل در بین امت اسلامی به وجود آورده‌اند که دنیای اسلام گرفتار بلایی شده است و می‌بایست امت اسلامی را از این بلا نجات دهیم.

رئیس دیوان عالی کشور درباره خصوصیت نهضت امام حسین (ع) گفت: اولین ویژگی و خصوصیت نهضت امام حسین (ع) این است که او کار را برای خدا انجام داد و این خلوص نیت و برای خدا کار کردن عنصری است که نهضت امام حسین (ع) را اینگونه در طول تاریخ با تمام تلاش دشمن زنده نگهداشت و موجب بقا و موفقیش شد. حرکت امام راحل در سال ۱۳۴۰ با الگو قراردادن و درس گرفتن از نهضت امام حسین (ع)، خلوص نیت و برای خدا بود و چندین بار نیز پس از پیروزی انقلاب به این معنا اشاره کردند که ما باید به وظیفه‌مان عمل کنیم و نتیجه هرچه باشد و امام حسین (ع) نیز به وظیفه اش عمل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: وقتی تاریخ کربلا را مرور می‌کنیم هرلحظه آن برای بشریت، امت اسلامی و بالاخص برای شیعیان درس و عبرت است.

وی اضافه کرد: خداوند را شاکر هستیم که از شیعیان و پیروان این راه هستیم و افتخار ما این است که قبل از اینکه محرم فرا برسد پرچم عزای امام حسین (ع) در سراسر کشور به اهتزاز در می‌آید این محافل و مجالس را باید زنده نگهداریم. انشااله خداوند به این امت و مردم عزیز توفیق دهد که این افتخار را همچنان ادامه دهند و درس‌های لازم را از مکتب امام حسین (ع) فرا گیریم.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه مردم حضوری با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری داشتند، افزود: باید قدر این ملت را بدانیم، این حرکت و حضور قابل تحسین و دارای پیام به دنیا، منطقه و داخل کشور است، بیش از ۵۵ میلیون نفر در دوره اول و دوم پای صندوق‌های رأی برای تعیین سرنوشت کشورشان حضور پیدا کردند.

وی ضمن آرزوی توفیق و موفقیت برای رئیس جمهور منتخب، عنوان کرد: همانگونه که در مناظرات ملاحظه کردید وی بیش از دیگران به آیات شریفه قرآن کریم و فرازهایی از کلام امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه اشاره کردند و ما نیز وظیفه داریم از کسی که در این مسیر حرکت می‌کند و در مسیر روشن انقلاب، اسلام، ولایت و پیاده کردن اهدافی که در اسناد بالادستی و در قوانین آمده است و با هر سلیقه‌ای که باشد حمایت و کمک نمائیم. امیدواریم رئیس جمهور منتخب نیز که مسیر خود را به قرآن و نهج‌البلاغه مزین کردند، موفق باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: آغاز به کار ریاست جمهوری در ایامی واقع شده که مزین بنام امام حسین (ع) است و انتظار داریم که رئیس جمهور منتخب و کسانی که در دولت کمک می‌کنند مسیر اسلام و قرآن و ولایت و امام حسین (ع) را داشته باشند که پیروزی و موفقیت در همین خواهد بود. آنچه که از نهضت امام حسین (ع) و قیام امام راحل رضوان الله علیه و حرکت مجاهدین فی سبیل الله چه در دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم و امنیت کشور در طول ۴۵ سال شاهد بودیم، آن کسی که خلوص نیت داشت و برای خدا حرکت کرد خداوند به حرکت او برکت می‌دهد. آنچه که می‌ماند حق است و طی کردن مسیری که قرآن و اهل بیت برای ما روشن کرده‌اند و از لوازم کار در جمهوری اسلامی است و عمل گذشتگان عبرتی برای همه ما خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در دیوان عالی کشور مراجعات زیادی داریم لذا بر تسریع در رسیدگی به دعاوی و پرونده‌ها بخصوص دعاوی خانواده، تأکید دارم. در این پرونده‌ها دقت شود تضییع حق نشود ما وظیفه داریم تلاش کنیم که حکم به حق صادر کنیم. همچنین از شما می‌خواهم پیشنهادات را در رابطه با تسریع در رسیدگی به پرونده‌های خانواده ارائه کنید که اقدامات لازم را در این رابطه انجام دهیم.

نظر شما