شناسهٔ خبر: 67593545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

آخرین اخبار از رجیستری آیفون 15

 گوشی های آیفون بیشتر از سیزده سال است که بخش بزرگی از بازار گوشی های هوشمند را در جهان تصاحب کرده اند. کیفیت بالای ساخت، تجربه کاربری مناسب، عمر بالا و حفظ ارزش در بازار، از جمله دلایل کاربران برای خرید گوشی آیفون به شمار می روند. این گوشی ها هر ساله با امکانات جالب و جدیدی دنیای موبایل را شگفت زده می کنند و به همین دلیل، طرفداران بسیاری هم در کشورمان دارند.

صاحب‌خبر -

 گوشی های آیفون بیشتر از سیزده سال است که بخش بزرگی از بازار گوشی های هوشمند را در جهان تصاحب کرده اند. کیفیت بالای ساخت، تجربه کاربری مناسب، عمر بالا و حفظ ارزش در بازار، از جمله دلایل کاربران برای خرید گوشی آیفون به شمار می روند. این گوشی ها هر ساله با امکانات جالب و جدیدی دنیای موبایل را شگفت زده می کنند و به همین دلیل، طرفداران بسیاری هم در کشورمان دارند.

متاسفانه مدتی است که تعدادی از مدل های این برند دچار مشکلات رجیستری می باشد و سردرگمی خاصی، در بازار خرید و فروش گوشی های آیفون به چشم می خورد. در این مقاله قصد داریم آخرین اخبار در مورد رجیستری آیفون 15 را بررسی کنیم تا ببینیم آیا امیدی برای حل مشکل گوشی های این برند وجود دارد یا همچنان، همه چیز قرار است در هاله ای از ابهام باقی بماند.

تاریخچه مشکلات رجیستری آیفون

همه چیز به اوایل پاییز 1401 باز می گردد. زمانی که اداره گمرک در نامه ای اعلام کرد که واردات آیفون 14 به صورت مسافری تنها تا ابتدای اسفند امکان پذیر است و پس از آن، دیگر امکان وارد کردن گوشی آیفون به کشور توسط مسافران وجود ندارد. این خبر، به معنای ممنوعیت واردات آیفون 14 به کشور بود. هنوز و با گذشت بیش از 1 سال، دلیل مصوب و مشخصی برای این تصمیم اعلام نشده است اما «ارزبری بالا» و «مقابله با تحریم» از جمله دلایل این ممنوعیت عنوان می شود. البته مصوبه مشابهی نیز برای ممنوعیت واردات گوشی های بالای 600 دلار وجود دارد اما از بین تمام گوشی های این بازه قیمتی، فقط آیفون 14 و 15 هستند که رجیستر نمی شوند و سایر محصولات سامسونگ یا شیائومی به سهولت وارد شده و رجیستر هم می شوند.

از زمان اجرای این طرح تا به امروز، حرف و حدیث های زیادی در مورد رجیستر شدن آیفون وجود داشته و دارد. مسئولان و خبرگزاری های مختلف با نشر اخباری در مورد لغو ممنوعیت واردات آیفون توجهات زیادی را به خود جلب کرده اند اما متاسفانه تا به امروز، هیچ یک از این اخبار به واقعیت تبدیل نشده اند.

جدیدترین خبرها در مورد رجیستری آیفون 15

جدی ترین شنیده ها اما، از اوایل فروردین امسال دست به دست می شود. طبق اخبار جدید، مصوبه جدیدی در دست ارائه است که قصد دارد با لغو ممنوعیت واردات، تعرفه 96 درصدی را به گوشی های سری 14 و 15 اعمال کند. به این ترتیب، واردات و رجیستری آیفون های سری 14 و 15 هم قانونی خواهد شد اما قیمت این گوشی ها به دلیل تعرفه تقریبا دو برابری، افزایش چشمگیری خواهد یافت. مشابه این اقدام در کشور ترکیه نیز انجام شده است و تجارب موفقیت آمیز این کشور، ممکن است مسئولان را مجاب کند تا در طرح ممنوعیت واردات آیفون تجدیدنظر داشته باشند.

 

در این راستا، عبدالمهدی اسدی رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل که از ارائه دهندگان این طرح به شمار می رود در خصوص چالش های پیش روی مصوبه افزایش تعرفه 96 درصدی و لغو ممنوعیت واردات آیفون می گوید که شرط اجرای این طرح، تصویب و تایید آن توسط کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است که قرار بود در اواخر اردیبهشت ماه امسال برگزار شود اما با سانحه به وجود آمده برای هلی کوپتر رئیس جمهور و همراهان وی، جلسه کمیسیون اصل 90 هم به تاریخ دیگری موکول شد. از آنجا که در روزهای پایانی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی هستیم، بعید است که جلسه کمیسیون در روزهای آتی نیز برگزار شود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا پس از روی کار آمدن مجلس دوازدهم و تشکیل کمیسیون اصل 90، جلسه مربوط به تصویب این طرح برگزار خواهد شد یا خیر.

به هر حال، هنوز هم تغییری در وضعیت رجیستری آیفون 15 به وجود نیامده است و به قول معروف، در به همان پاشنه می چرخد. با این وجود، اخباری مبنی بر تغییر اوضاع وجود دارد و باید منتظر بمانیم تا صحت آن مشخص شود.

پیامدهای ممنوعیت واردات آیفون 15 و 14

هنوز معلوم نیست آیا دولت از طرح ممنوعیت واردات آیفون به اهداف خود رسیده است یا خیر؛ با این حال این طرح چند مشکل بزرگ به وجود آورده که در این قسمت به اختصار این مشکلات را بررسی می کنیم.

قاچاق کالا

به گفته آقای عبدالمهدی اسدی، برآورد شده است که حدود 500 میلیون دلار آیفون 14 و 15 به صورت قاچاقی در بازار وجود دارد. این حجم گسترده از گوشی های قاچاق به دلیل وجود تقاضا برای سری های جدید آیفون است و پیش بینی آن هم چندان دور از ذهن نمی باشد. در صورتی که ممنوعیت واردات برقرار نمی شد، این گوشی ها از طریق قانونی وارد می شدند و سودی به قاچاقچیان نمی رسید.

افزایش قیمت سری های 12 و 13

با رجیستر نشدن گوشی های سری 14 به بعد، قیمت سری 13 و 12 به طرز قابل توجهی دچار افزایش شده است. این گوشی ها آخرین نسل رجیستر شده و دارای آنتن اپل هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند. تقاضای بالا برای این سری ها موجب شده که اکنون قیمت سری 13 حتی از سری های جدید 14 و 15 هم جلو بزند و به بیش از 80 میلیون تومان هم برسد!
متاسفانه اوضاع زمانی بدتر می شود که بدانیم بسیاری از گوشی های آیفون 12 و 13 که امروزه در بازار به اسم گوشی نو به فروش می رسند در واقع گوشی های ریپک و کارکرده هستند و از کیفیت بالایی نیز بهره مند نمی باشند. یعنی شما با پرداخت مبلغی بیشتر از قیمت روز پرچمدار اپل، گوشی 2021 این شرکت را خریداری می کنید و تازه همان گوشی هم ممکن است نو نباشد!

کلاهبرداری های مختلف

با ممنوعیت رجیستر سری 14 و 15 آیفون، بسیاری از این گوشی ها پس از یک ماه از فعالیت خود، دچار قطعی آنتن می شدند. اینجا بود که بسیاری از افراد با دریافت مبالغ 2 تا 5 میلیون تومان، مدعی بودند که می توانند آنتن گوشی را برگردانند. در عمل نیز همین کار را می کردند اما راهکار آنها دائمی نیست و پس از مدتی، گوشی مجددا آنتن خود را از دست می دهد.

جمع بندی

مشکل رجیستر آیفون 15 و 14، مشکلی است که پس از ممنوعیت واردات این گوشی توسط گمرک برای کاربران آیفون به وجود آمده است. در این مقاله، جدیدترین اخبار در مورد لغو این ممنوعیت و رجیستر شدن گوشی های آیفون را بررسی کردیم و جزئیات مربوط به طرح جایگزینی ممنوعیت واردات آیفون با تعرفه 96 درصدی واردات را بیان نمودیم. به هر حال ما هم امیدواریم این مشکل کاربران آیفون هر چه سریع تر برطرف شود تا مشتریان ایرانی این شرکت نیز بتوانند مثل تمام کشورهای جهان، از آخرین نسل تکنولوژی جهان بهره ببرند.

سوالات متداول

با رجیستر نشدن گوشی چه مشکلاتی برای آن به وجود می آید؟

هنگامی که یک گوشی نو خریداری می کنید، تا 1 ماه فرصت دارید آن را در سامانه ای موسوم به سامانه همتا ثبت کنید. پس از اتمام این مهلت، آنتن گوشی شما قطع می شود و در واقع شما امکان ارسال پیامک، برقراری تماس تلفنی و استفاده از اینترنت سیمکارت را از دست خواهید داد.

آیا امکان بازگرداندن آنتن گوشی های آیفون 14 به بعد وجود دارد؟

راهکارهایی برای برگرداندن آنتن وجود دارد اما هیچ راهکاری به صورت قطعی و دائمی نمی تواند آنتن را برگرداند.

در صورت آزادسازی واردات، قیمت آیفون 15 چه تغییری می کند؟

با توجه به وجود تعرفه 96 درصدی، احتمالا قیمت آیفون 15 افزایش چشمگیری خواهد یافت اما در عوض مشکلات مربوط به آنتن دهی آن برطرف خواهد شد.

 

 

نظر شما