شناسهٔ خبر: 67592658 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

معرفی ۶ تا از بزرگترین معادن مس جهان

استخراج و تصفیه مس بسیار هزینه‌بر است. هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و تامین مالی یک معدن بزرگ، این واقعیت را منعکس می‌کند که بیشترین ظرفیت تولید مس در جهان متعلق به معادن بزرگی است.

صاحب‌خبر -

استخراج و تصفیه مس بسیار هزینه‌بر است. هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و تامین مالی یک معدن بزرگ، این واقعیت را منعکس می‌کند که بیشترین ظرفیت تولید مس در جهان متعلق به معادن بزرگی است که یا به دولت‌ها و یا به شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت کودلکوی شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان هستند، تعلق دارند. در همین ابتدای مقاله بگوییم که پروسه کشف و استخراج از معادن مس به نسبت دیگر معادن دشواری های بیشتری دارد. از این رو استفاده از ماشین آلات پیشرفته معدنی در حفاری و استخراج از این دسته معادن امری حیاتی است. به منظور آشنایی بیشتر با این ابزار و همچنین مشاهده لیست قیمت ماشین آلات معدنی روی لینک داده شده کلیک کنید.

بزرگترین معادن مس جهان، کدام معادن است؟

شیلی و پرو از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان هستند و همچنین بزرگترین معادن مس جهان نیز در این دو کشور واقع شده‌اند؛ در ادامه مهم‌ترین معادن بزرگ مس را معرفی خواهیم کرد:

  • اسکوندیدا:

این معدن واقع در صحرای آتاکاما در شمال شیلی، بزرگ‌ترین ذخیره مس دنیا محسوب می‌شود. تخمین زده شده که این معدن در اواخر سال ۲۰۱۲ بیش از ۳۲ میلیون تن مس خالص قابل استحصال در خود ذخیره داشته است. از نظر میزان تولید مس در سال، معدن اسکوندیدا در پایان سال مالی ۲۰۱۳ نیز بالاترین میزان تولید را داشت و حدود ۱.۱ میلیون تن مس استخراج کرد که معادل ۵% از کل تولید مس جهان در آن سال محسوب می‌شد.

بزرگترین معادن مس جهان، کدام معادن است؟

این معدن از سال ۱۹۹۰ در حال بهره‌برداری است و در حال حاضر یکی از ۱۰ معدن بزرگ روباز دنیا به شمار می‌رود. تخمین زده می‌شود که این معدن غول‌پیکر اسکوندیدا به مدت ۵۴ سال دیگر نیز قابل استفاده باشد. با این که بیش از ۸۲% مس موجود در این معدن مربوط به کانی‌های سولفیدی است، اما کنسانتره مس تولیدی این معدن از کانی‌های سولفیدی سنگ معدن به دست می‌آید و همچنین کاتدهای مس خالص نیز از اکسید و سولفیدهای مس استخراج می‌شوند.

بیشتر بخوانید» برای آشنایی با انواع مدل های ریل معدنی و همچنین لیست بروزترین قیمت ریل معدنی روی لینک داده شده کلیک کنید.

  • کانانئا:

کانانئا، که به‌عنوان معدن مس بوئناویستا نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین معادن مس جهان است که در ایالت سونورای مکزیک قرار دارد. این معدن روباز در سال ۱۸۹۹ شروع به فعالیت کرد و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار تن مس از آن استخراج شده است. برآورد می‌شود این معدن ذخایر مسی بیش از ۲۶.۸۷ میلیون تن دیگر داشته باشد. در حال حاضر معدن کانانئا متعلق به شرکت مس جنوب است که با همکاری دولت مکزیک اداره و بهره‌برداری می‌شود.

این معدن عظیم روزانه بیش از ۷۷۰۰۰ تن سنگ معدن را توسط یک کنسانتره‌ساز غول‌پیکر درون محوطه معدن آسیاب می‌کند و کنسانتره‌های تولیدی توسط راه‌آهن به کوره‌های بزرگی در لاکاریداد فرستاده می‌شوند تا ذوب گردند. همچنین در داخل محدوده معدن بخش‌هایی برای سنگ‌شویی، تصفیه اولیه، استخراج حلالی و الکترووینینگ وجود دارد که می‌توانند سالیانه ۵۵۰۰۰ تن کاتد مس تولید کنند.

  • کولاهواسی:

معدن بزرگ مس کولاهواسی در شمال شیلی قرار دارد و سومین معدن بزرگ مس دنیا شناخته می‌شود. در پایان سال ۲۰۱۲، ۲۵.۸۹۵ میلیون تن ذخایر مس قابل استخراج در این معدن روباز وجود داشت. در همان سال، ۲۸۲,۰۶۹ تن مس از این معدن استخراج شد که ۱.۵% از کل تولید مس شیلی را تشکیل می‌داد و در سال ۲۰۱۲، ۲۴۵,۲۸۸ تن کنسانتره مس و ۳۶,۸۰۸ تن کاتد مس از معدن کولاهواسی استحصال شد. این معدن از سال ۱۹۹۹ فعال است و سه معدن اصلی روساریو، اوجینا و هوینکوینتیپا زیرمجموعه آن به شمار می‌روند. عمر باقی‌مانده این معدن حدود ۷۰ سال برآورد می‌شود.

  • آندینا:

معدن مس آندینا در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرق شهر سانتیاگو در قسمت شمالی کشور شیلی واقع شده است. این معدن چهارمین معدن بزرگ جهان از نظر ذخایر مس محسوب می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی شد که در طول عمر این معدن می‌توان ۱۸.۸میلیون تن مس خالص استخراج کرد. معدن آندینا در اختیار شرکت دولتی کودلکو قرار دارد که بزرگ‌ترین شرکت تولید مس در جهان است. این معدن در سال ۱۹۲۰ کشف و شناسایی شد، اما عملیات استخراج آن از سال ۱۹۷۰ آغاز گشت و به مدت بیش از چهار دهه ادامه دارد. مجموعه معدنی آندینا شامل یک معدن زیرزمینی به نام ریو بلانکو و یک معدن روباز به نام سورسور است. در سال ۲۰۱۲ از این معدن بزرگ، ۲۴۹۸۶۱ تن مس با کیفیت بالا و مولیبدن استخراج شد.

  • تکوپالا:

معدن مس تکوپالا در ۸۷۰ کیلومتری از لیما، پایتخت پرو واقع شده است و با ذخایر ۱۷.۶۵ میلیون تنی مس در رتبه پنجم بزرگ‌ترین معادن مس جهان قرار دارد. این معدن متعلق به شرکت مس جنوب، زیرمجموعه گروپو مکزیکو است و در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۵۲,۰۰۰ تن مس تولید کرد که ۱۲۰,۰۰۰ تن آن به صورت کنسانتره و ۳۲,۰۰۰ تن به صورت کاتد بوده است. مس در این معدن از سنگ‌های آذرین موجود در دامنه‌های جنوبی کوهستان‌های آندس در پرو استخراج می‌شود. در داخل محوطه معدن، تجهیزات کنسانتره‌سازی روزانه ۶۰,۰۰۰ تن مس را برای ذوب و تصفیه بیشتر آماده می‌کند. همچنین در معدن تکوپالا یک دستگاه استخراج مایع و الکترووینینگ وجود دارد که سالانه ۵۶,۰۰۰ تن کاتد مس تولید می‌کند.

  • ال‌تنینته:

معدن مس ال‌تنینته در ۸۰ کیلومتری شهر سانتیاگو در کشور شیلی واقع شده است. این معدن ششمین معدن مس بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود و بزرگ‌ترین معدن زیرزمینی مس در جهان محسوب می‌شود. فعالیت‌های معدنی در ال‌تنینته از سال ۱۹۰۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۳، کارشناسان تخمین زدند که ۲.۱۵ میلیون تن مس مرغوب می‌توان از این معدن استخراج کرد. در نزدیکی این معدن، کارخانه ذوب سنگ مس وجود دارد که ۴۰۰ هزار تن مس مرغوب در سال تولید می‌کند. پروژه توسعه معدن ال‌تنینته سال ۲۰۱۷ به‌پایان می‌رسد و ذخایر آن را تا ۵۰ سال آینده تامین خواهد کرد.

معادن بالا تنها بخشی از مهم‌ترین معادن مس موجود در سطح جهان محسوب می‌شوند. از آنجایی که هرکدام از آن‌ها تا چند سال پیش‌رو آمادگی استخراج دارند، باید جهت حفظ و نگهداری آن‌ها تدابیری اندیشید.

سخن آخر

با افزایش نیاز جهانی به مس برای تولید کالاهای مصرفی و زیرساخت‌های حیاتی، اهمیت بهره‌برداری پایدار و مسئولانه از معادن مس بزرگ دنیا بیش از پیش آشکار می‌شود. حفظ منابع طبیعی و کاهش آثار زیست‌محیطی در کنار افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیازهای در حال رشد جوامع بشری، چالش‌هایی پیش روی صنعت استخراج مس است که باید با همت همگانی به آن‌ها پاسخ داده شود.

نظر شما