شناسهٔ خبر: 67592522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

سه گزینه مطرح برای ریاست دستگاه دیپلماسی/ عراقچی، وزیر خارجه بعدی است؟

محمدجواد ظریف اعلام کرده است که در کابینه پزشکیان پستی نخواهد داشت و صرفا در مقام مشاور خواهد بود، در غیاب او از عباس عراقچی، محمد صدر و مهدی سنایی به عنوان سه گزینه جدی وزارت خارجه یاد می‌شود که در این بین به نظرمی‌رسد با توجه به مواضع پزشکیان، عراقچی چهره‌ای مطلوب‌تر برای وزارت خارجه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، با پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فاصله گرفتن از شور و هیجانات اولیه انتخاب او، حالا گمانه‌زنی‌ها در مورد نفرات احتمالی کابینه آغاز شده و این سوال مطرح است که چه کسانی وزرای کابینه دولت چهاردهم را تشکیل خواهند داد.

پزشکیان به صراحت و مکرر در جریان رقابت‌های انتخاباتی دیدگاه‌های خود در مورد سیاست خارجی و به ویژه بحث تحریم را مطرح کرده است، او معتقد است که:

«هیچ حاکمیتی در طول تاریخ نتوانسته در درون قفس به رشد و پویایی و شکوفایی برسد، مجبوریم برای رسیدن به این هدف ابتدا با کشورهای همسایه و منطقه و پس از آن با دنیا تعاملات و تبادلات پیدا کنیم.»

«نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد. با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان‌شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. در طول تاریخ، دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده با جهان همواره برگ برنده ایران بوده است.»

«ما اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند.»

با رویکرد مشخصی که پزشکیان در این رابطه دارد، این که چه شخصی در راس دستگاه دیپلماسی کشور قرار بگیرد، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است؛ البته مقام وزارت خارجه همواره جایگاه خاص و سازنده‌ای در کشورمان بوده و این بار نیز با توجه به تاثیرپذیرفتن وضعیت اقتصادی از تحریم‌ها و نیاز به انجام مذاکرات، اهمیت آن بیش از پیش برجسته شده است.

زمانی که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه سابق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فعالیت خود را در ستاد پزشکیان آغاز و همراه او در میزدگرد سیاست خارجی صدا و سیما شرکت کرد، از او به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده در صورت پیروزی پزشکیان نام می‌بردند، اما او همان زمان به اقتصادآنلاین اعلام کرد که صرفا به عنوان مشاور با رئیس‌جمهور منتخب همکاری خواهد کرد و گفت که جوان‌ترهایی وجود دارند که بهتر از من می‌توانند کار کنند.

حالا در غیاب ظریف، از سه گزینه احتمالی برای تصدی جایگاه وزارت خارجه در دولت چهاردهم نام برده می‌شود که شامل عباس عراقچی، محمد صدر و مهدی سنایی است و در این بین گفته می‌شود که عراقچی گزینه مطلوب دولت جدید است.

عباس عراقچی

عباس عراقچی ۶۲ ساله و در حال حاضر دبیر شورای راهبردی روابط خارجی است. او سفیر ایران در ژاپن و فنلاند و معاون وزیر خارجه در دولت اول و دوم حسن روحانی بوده است. او همچنین مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجامی در کنار محمدجواد ظریف بوده است.

عراقچی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری با انتشار تصویری از رای دادن خود نوشت: «لحظه تعیین سرنوشت است و تا ساعت ٢۴ تنها دو ساعت باقی است. دوستان و بستگان خود را که هنوز رای نداده‌اند تشویق کنید از فرصت کوتاه باقی مانده استفاده کنند. ان‌شاءالله خداوند بهترین‌ها را نصیب مردم عزیز ایران کند.»

او در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات، طی توییتی نوشت: «فوتبالی‌های عزیز، اگر می‌خواهید بازی‌های امشب را با خیال راحت ببینید لطفاً زودتر و تا قبل از ساعت شش رای خود را بدهید!»

از عراقچی به عنوان محتمل‌ترین، جدی‌ترین و مطلوب‌ترین گزینه وزارت خارجه در دولت چهاردهم یاد می‌شود، اما باید منتظر ماند و دید دولت دوازدهم در مواجه با رای اعتماد به کابینه دولت چهاردهم چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.

مهدی سنایی

مهدی سنایی ۵۶ ساله، نماینده سابق مجلس، سفیر اسبق ایران در روسیه و استاد دانشکده مطالعات جهان است. او در میزگرد سیاست خارجی صداوسیما مسعود پزشکیان را همراهی کرد و به عنوان مشاور او در این برنامه حاضر شد.

محمد صدر

محمد صدر ۷۳ ساله دیپلمات اسبق، سیاستمدار و چهره اصلاح‌طلب است. او مشاور رئیس دولت اصلاحات بوده، در رشته داروسازی تحصیل کرده است و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

صدر در جریان ثبت‌نام برای دور چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق از او خواسته است که برای انتخابات کاندید شود و او در حال مشورت است؛ با این حال او در انتخابات ثبت‌نام نکرد.

نظر شما