شناسهٔ خبر: 67591960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

مجموعه‌های باستانی دیگری از ژاپن و سوئیس در راه بغداد است

اسدالله حقانی

وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه از تلاش‌های مشترک وزارت خارجه و وزارت فرهنگ این کشور، که منجر به بازیابی برخی از آثار باستانی عراق شد، قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، وزیر امور خارجه عراق روز دوشنبه از تلاش‌های مشترک وزارت خارجه و وزارت فرهنگ این کشور، که منجر به بازیابی برخی از آثار باستانی عراق شد، قدردانی کرد.

او در مراسم نمایش آثار باستانی غارت‌شده‌ای که در نتیجه زحمات این وزارت‌خانه‌ها کشف شدند، سخن می‌گفت. قدمت برخی از این اقلام به بدوران ین‌النهرین باستان باز می‌گردد.

بسیاری از آثار باستانی عراق در طول دهه‌ها جنگ و بی‌ثباتی به سرقت رفته است. پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و هرج و مرج ناشی از تهاجم نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳، موزه ملی عراق غارت و هزاران اثر گرانبها مفقود شد. این امر منجر به از دست رفتن مجموعه‌هایی با ارزش فرهنگی بالا از موزه شد.

کشور عراق مکان‌های باستانی زیادی دارد که آن چنان که باید محافظت نمی‌شوند. اما در هر حال، بغداد در سال‌های اخیر، در جستجوی آثار غارت‌شده خود است. مرمت میراث‌فرهنگی عراق نیز اکنون شتاب بیشتری گرفته و دولت عراق همکاری‌های نزدیکی با یونسکو با هدف بازیابی آثار به سرقت‌رفته آغاز کرده است.

برخی از آثار باستانی دزدیده‌ شده که از ایالات متحده سر در آورده‌اند روز دوشنبه به وزارت فرهنگ عراق تحویل داده شد.

مقامات آمریکایی این آثار باستانی را به محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در سفر اخیرش به ایالات متحده تحویل داده بودند. این آثار در وزارت خارجه عراق به نمایش گذاشته شده است و در موزه ملی عراق نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مصنوعات قاچاق شامل خرده‌های سفال، سنگ‌نوشته‌، لوح‌هایی به خط میخی و سکه‌هایی بود که قدمت آن‌ها به تمدن سومری باستان، یعنی حدود ۴۰۰۰ سال پیش، بازمی‌گردد. این اشیا قابل قیمتگذاری نیستند و به ناشناخته‌هایی از تاریخ عراق، از نظر زبان‌های باستانی و تاریخ بین النهرین، پاسخ می‌دهند.

وزارت خارجه عراق آثار بازیافته‌ای را که در هفته‌های پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به خارج از کشور قاچاق شده بود، به نمایش گذاشته است.

به گفته مقام‌های عراقی، برخی از اشیای باستانی به نمایش‌ گذاشته شده نیز از کشورهای ثالث به عراق بازگردانده شده است.

وزیر امور خارجه عراق در این مراسم تاکید کرد که قرار است این ماه مجموعه‌های کمیاب باستانی از سوی سوئیس و ژاپن نیز به این کشور بازگردانده شود.

انتهای پیام/

نظر شما