شناسهٔ خبر: 67591804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

افزایش آتش سوزی در جنگل های ایلام/عوامل انسانی علل اصلی هستند

ایلام-افزایش آتش سوزی در جنگل های استان ایلام در تابستان سال جاری باعث نگرانی های زیادی شده به خصوص اینکه عوامل انسانی از علل اصلی این آتش سوزی ها هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: ایلام از جمله استان‌های کشور به شمار می‌رود که به علت طبیعت چهار فصل و آب و هوای معتدل از پوشش گیاهی غنی برخوردار است، به گونه‌ای که بیش از یک سوم مساحت استان ایلام را جنگل‌های بلوط پوشانده و به مهم‌ترین قطب گردشگری در کشور تبدیل شده است.

لازم به ذکر است جنگل‌های بلوط استان ایلام با قدمت بیش از ۲۲۰۰ ساله خود جز قدیمی ترین و کهن‌ترین گونه‌های کشور محسوب می‌شوند که موجب تولید اکسیژن، کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل سیلاب‌ها، جذب ریزگردها و تلطیف شدن هوا می‌شوند.

با این حال سالهاست که جنگل‌های بلوط این استان به دلایل متعددی از جمله ریزگردها، عوامل انسانی، فرسایش، آلودگی و… در حال تخریب و نابود؛ هستند، لازم به ذکر است جدا از عوامل یاد شده است.

آتش سوزی نیز از دیگر دلایل اصلی انقراض جنگل‌های زاگرس در استان ما به شمار می‌رود که هر ساله با آغاز فصل گرما به جان درختان تنومند این دیار افتاده و بلوط‌های استوار و سر به فلک کشیده را به خاکستر تبدیل می‌کند.

در سال جاری تاکنون هر روز شاهد وقوع یک آتش سوزی در سطح جنگ‌های استان هستیم که باعث نگرانی در بین دوست داران محیط زیست شده است.

قصه سوختن جنگل‌های زاگرس که قصه تازه ای نیست و همه ساله مرگ بلوط‌های هزار ساله در آتش را رقم میزند، در سال جاری نیز با فرا رسیدن فصل گرما به جنگل‌ها در اقصی نقاط استان هجوم آورده و خسارت زیادی به اکوسیستم‌های مرتعی و جنگلی وارد کرده است.

تأثیر آتش‌سوزی بر تخریب جنگل‌های ایلام

نازگل نوذری کارشناس مسائل منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آتش‌سوزی از مهم‌ترین عوامل نابودی جنگل‌ها و مراتع است که نه تنها منابع و سرمایه‌های ملی و خدادادی را تخریب کرده بلکه اثرات مخربی در اکوسیستم و شرایط اکولوژیکی جامعه ایجاد می‌کند.

افزایش آتش سوزی در جنگل های ایلام/عوامل انسانی علل اصلی هستند

وی افزود: افزایش گرما، وزش باد و پوشش‌های خشک گیاهی از جمله علل وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها در فصول گرم سال هستند که هر چه شدت گرما افزایش یابد احتمال حریق بالاتر می‌رود.

نقش عوامل انسانی در افزایش آتش سوزی‌ها

نوذری با بیان اینکه در این ایام روزی نیست که خبر تأسف‌بار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان ایلام به گوش نرسد، تصریح کرد: بدون شک نقش عوامل انسانی در افزایش آتش سوزی‌ها در استان غیر قابل انکار است، چرا که به رغم تاکید بر لزوم رعایت هشدارهای زیست محیطی برای جلوگیری از حریق در مراتع و جنگل‌ها، بیشترین علل آتش سوزی سهل انگاری و خطاهای انسانی از جمله ایجاد شعله، از بین بردن علف‌های هرز به روش آتش سوزی، رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و قوطی‌های فلزی براق در طبیعت است که به شیوع آتش در محیط زیست دامن می‌زنند.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: رعایت نکات پیشگیری از حریق و وجود ایستگاه‌های اطفای حریق مجهز از جمله مسائلی هستند که نقش بسزایی در کاهش این بلا و خسارت بر عهده دارند و باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند.

لزوم پیشگیری از حریق در استان

حسن بهرام نیا استاندار ایلام نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه جنگل‌ها در تولید اکسیژن، ساماندهی گردش آب در طبیعت، پالایش هوا، حفاظت از خاک، تولید چوب، تداوم حفظ نظام زیستی و کاهش فرسایش خاک نقش بسزایی بر عهده داشته و همچنین می‌تواند زمینه به وجود آمدن منظره‌های طبیعی و تفرجی را فراهم کند از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

وی افزود: با توجه به وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر و تخریب جنگل‌ها نیازمند یک عزم جدی و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم برای پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌های استان تصمیمات و تدابیری اتخاذ کنیم.

برخورد جدی با مسبب آتش‌سوزی ها در مراتع و جنگل‌ها

بهرام‌نیا تصریح کرد: در صورتی که مشخص شود، شخصی در آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها دخالت داشته است؛ با همکاری دستگاه قضائی و با جدیت با خاطیان برخورد می‌شود.

این مسئول در پایان بیان کرد: اطفای حریق و ورود در ساعات اولیه وقوع آتش سوزی، آموزش نیروی داوطلبان و نیروهای جدید برای اطفا حریق در سراسر استان، فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها و تجهیز امکانات از اقدامات لازم جهت جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها به شمار می‌رود که باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آتش‌سوزی ها در جنگل ناشی از عامل انسانی و بی احتیاطی شهروندان است، انتظار می‌رود مسئولان مربوطه با افزایش نظارت‌ها و همچنین آگاهی رسانی به مردم از طرق مختلف در روزهای تابستان که سفرهای مردم به عرصه‌های طبیعی کشور اوج می‌گیرد از بروز آتش‌سوزی و نابودی منابع طبیعی جلوگیری نمایند.

نظر شما