شناسهٔ خبر: 67591553 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بازنشستگان بخوانند:خبر مهم از پرداخت معوقات ۳ ماهه حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کشوری، در ارتباط با میزان افزایش حقوق بعد از اجرای متناسب‌سازی اعلام نگرانی کردند و گفتند در این زمینه ابهام وجود دارد.

صاحب‌خبر -

بازنشستگان کشوری ، در ارتباط با میزان افزایش حقوق بعد از اجرای متناسب‌سازی اعلام نگرانی کردند و گفتند در این زمینه ابهام وجود دارد؛ سوال مشخص بازنشستگان این است که در همسان‌سازی یک بازنشسته با گروه حقوقی مشخص، چقدر مشمول افزایش حقوق خواهد شد و حکم او بعد از اجرا چگونه خواهد بود.

غلامحسین قاسمی، کارشناس امور بازنشستگان، در این رابطه می‌گوید: تا زمانی که دستورالعمل و شیوه نامه همسان سازی اعلام نشود، نمی‌توان هیچ مبلغی را اعلام نمود.

او افزود: اما به طور متوسط تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل در گروه‌های مختلف حقوقی۱ تا ۲۰ حدود ۴ میلیون تومان تا حداکثر ۸ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین ۴۰ درصد آن هم که قرار است امسال (سال اول) اجرا شود، حدود ۱.۶ میلیون تومان تا ۳.۲ میلیون تومان خواهد بود.

قاسمی تاکید کرد: باید منتظر شیوه‌نامه اجرای همسان‌سازی بمانیم؛ پس از آن، جدول افزایش حقوق بازنشستگان براساس گروه‌های شغلی مشخص و قابل تدوین است.

با وجود پیش‌بینی اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اما هنوز خبری از اجرای آن در دولت سیزدهم نیست. در عین حال، واریز مبلغ سه میلیون تومان به منظور متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان، با حواشی همراه شده که البته از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه بی‌پاسخ نمانده است.

آنگونه که در برنامه هفتم توسعه آمده است، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال به اجرا درآید؛ به‌گونه‌ای که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد منظور می‌شود. با اینحال، هرچند جلساتی بین مقامات اقتصادی با روسای صندوق‌های بازنشستگی با محوریت بررسی همین موضوع از ابتدای سال برگزار شده، اما اطلاعات درز داده شده، نشان می‌دهد که فعلا نوبت بازنشستگان تامین اجتماعی فرا نرسیده است.

به‌تازگی مبلغ سه میلیون تومان به حساب شش میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته واریز شد اما حواشی آن کم نبود و آنگونه که برخی منابع رسمی خبر داده‌اند، با واکنش برخی گروه‌ها همراه شده است. در ادامه این حواشی، از سوی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داده شد. منظور با انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب‌وی افزود: پرداخت ۴۰ درصد حقوق بازنشستگی به بازنشستگان به عنوان مستمری ماهیانه (کمک معیشت) از محل صندوق تامین آتیه بر مبنای تعدیل بر اساس سابقه خدمت در بانک مسکن از ابتدای امسال مهمترین مصوبه این جلسه بود.

خبر مهم برای بازنشستگان/ حقوق بازنشستگان پس از متناسب‌سازی چقدر افزایش می‌یابد؟

حسینی گفت: اتخاذ رویه‌هایی که منجر به افزایش رضایت‌مندی همه ذی‌نفعان اعم از کارکنان شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیران می‌شود، مورد تاکید است.

گفتنی است بازنشستگان حاضر در جلسه نیز موضوعات و دغدغه‌های این قشر از همکاران را مطرح کردند و دکتر حسینی مدیرعامل بانک مسکن پس از بررسی این چالش‌ها، راهکارها و دستورات لازم را صادر کرد.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد که تمامی مستمری‌بگیران در ماه فروردین مابه‌التفاوت پرداخت خواهند شد.

حقوق بازنشستگان به مجموعه مزایا و حقوقی اشاره دارد که به افرادی که از سن بازنشستگی رسیده‌اند و از سیستم بازنشستگی یا پس انداز خود استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد. این حقوق بازنشستگان شامل پرداختی‌های مالی مانند بازنشستگی، بیمه‌های اجتماعی، پاداش‌ها، مزایا و سایر امتیازات مرتبط با بازنشستگی است. این حقوق بازنشستگان به منظور حمایت از افراد در دوران بازنشستگی و فراهم کردن شرایط زندگی مناسب برای آن‌ها تعیین شده است.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی ازپرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ماه تمامی مستمری‌بگیران خبر داد.

سید مرتضی حسینی از تکمیل فرایند پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ماه تمامی مستمری‌بگیران این سازمان خبر داد و گفت: پیرو اطلاع قبلی پیرامون زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه مستمری‌بگیران عزیز این سازمان، فرایند پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ماه، مطابق لیست اعلامی و با رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۴ میلیون نفر و به صورت کامل انجام شد.

مطابق این گزارش افزایش سالیانه حقوق مستمری‌بگیران معزز این سازمان مطابق روال هر ساله، پس از تعیین و تصویب میزان افزایش سالیانه از سوی هیأت محترم وزیران و ابلاغ مصوبه مربوطه اجرایی شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان تامین اجتماعی، پیش از این حقوق اردیبهشت‌ماه و خردادماه مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی، مطابق با افزایش سالانه پرداخت و مقرر شده بود مابه‌التفاوت فروردین‌ماه بلافاصله پس از اتمام فرایند پرداخت حقوق خردادماه به حساب مستمری‌بگیران معزز سازمان واریز شود که این فرایند امروز پنجشنبه به صورت کامل انجام شد.

سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می‌شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب‌سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش‌بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.»

مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان باید اصلاح شود

فیش حقوقی تیر ماهِ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

 بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.

بر اساس مصوبه دولت، تا زمان ابلاغ آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان، باید ماهانه مبلغ ده میلیون ریال بصورت علی الحساب به هر بازنشسته پرداخت شود؛ بازنشستگان ابراز امیدواری می‌کنند که این مبلغ نیز مجزا با حقوق و مستمری تیر ماه واریز شود.

پرداخت حقوق و مستمری تیر ماه براساس حروف الفبا از بیستم تا پایان ماه انجام می‌شود.

نظر شما