شناسهٔ خبر: 67587741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

فشار رادیکال‌ها به رئیس جمهور با تمرکز بر موضوعات قومیتی و مطالبات فراقانونی؛

زیر پای پزشکیان پوست موز نیندازید

رادیکال‌های ۲ طرف با تمرکز بر موضوعات قومیتی و مطالبات فراقانونی می‌خواهند مسعود پزشکیان را تحت فشار قرار دهند.

صاحب‌خبر -
زیر پای پزشکیان پوست موز نیندازید

فرهیختگان: تقویت‌های شکاف‌های موجود در جامعه، اشتباه واضحی است که همواره آسیب مستقیم آن متوجه جامعه شده است. تفاوت نمی‌کند این شکاف‌ها از جانب رسانه‌های فارسی‌زبان و براندازان خارج‌نشین صورت گیرد یا رادیکال‌های داخلی هیزم این آتش شوند. 

ایستادن روی شکاف‌های قومیتی آن‌هم بعد از برگزاری انتخابات و در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، خطری است که می‌تواند به همه اقشار جامعه آسیب بزند. 

جامعه ایرانی پیش از این، طعم تلخ تقویت شکاف‌های اجتماعی را در جریان ناآرامی‌های پاییز 1401 چشیده است، حالا ایستادن روی این شکاف‌ها و قومیتی خواندن رای رئیس‌جمهور، می‌تواند آسیب‌های مضاعفی به همراه داشته باشد که این بار نه‌فقط جامعه بلکه دولت را نیز دچار بحران کرده و به منافع ملی آسیب وارد می‌کند. 

القای این گزاره که مسعود پزشکیان توانست با رای قومیتی در انتخابات پیروز شود و تمام آرایی که او را پیروز کرد از منطقه آذربایجان بوده، اشتباه واضحی است که از سوی این افراد صورت گرفته، امری که دو آسیب واضح و قابل توجه درون خود دارد؛ نکته اول این است که ترکیب رای مسعود پزشکیان در دیگر استان‌ها به‌وضوح فاصله قابل توجهی با رقیب انتخاباتی او دارد.

جدای از این باید توجه داشت که بالاخره فضای سیاسی کشور از انتخابات و رقابت‌های آن گذر کرده است. ادامه دادن این دعواها و تلاش برای تضعیف رقیب با قومیتی خواندن رای آن، تنها آسیب آن نه متوجه آن شخص بلکه متوجه رئیس دولت می‌شود. هل دادن دولت و رئیس‌جمهور به‌سمت قومیت‌گرایی و چسباندن این اتهام جز ناآرام کردن جامعه و آسیب به دولت، نتیجه دیگری به همراه ندارد. 

 از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که ایران در همسایگی کشورها و گروه‌های تجزیه‌طلبی قرار دارد که از هر فرصتی برای تشدید چالش‌ها استفاده می‌کنند، تاکید روی ترک‌زبان بودن رئیس‌جمهور منتخب و تلاش برای حمله به او از این طریق، می‌تواند امنیت ملی را تحت تاثیر قرار داده و رفتار کشورها را با دولت جدید تحت تاثیر قرار دهد. 

در همین فضا و متاثر از تکرار بی‌مورد ترک‌زبان بودن مسعود پزشکیان، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پیام تبریک خود روی اصالت ترکی او تاکید کرد، امری که نه‌تنها برای دولت بلکه برای منافع ملی ایران مثبت نخواهد بود. 

دولت چهاردهم می‌بایست با تکیه رویکرد ملی و فراقومیتی خود در سیاست‌های داخلی و در اولویت قرار دادن چالش‌های داخلی فارغ از قومیت‌ها این امر را بیش از پیش برجسته سازد که قصد ندارد نگاه‌های قومیتی را در اداره کشور دخیل کند و موضوع اصلی همواره منافع ملی است.

جریان رادیکال اما بعد از پیروزی پزشکیان در انتخابات نیز همچنان برای منحرف کردن مسیر فعالیت رئیس‌جمهور از حل مشکلات کشور برای تنش به ارکان حاکمیت تلاش می‌کند. نمونه‌ای از این تلاش‌ها را می‌شود در توصیه‌های 10 بندی وزیر علوم دولت اصلاحات خطاب به پزشکیان پیدا کرد که طی یادداشتی آن را منتشر کرده است. 

اینکه معین بدون توجه به حوزه وظایف ریاست‌جمهوری توصیه به استعفای پزشکیان از ریاست‌جمهوری می‌کند، یعنی اساسا چنین یادداشتی با هدف بحران‌آفرینی نگاشته شده است نه اصلاح امور که اگر غیر از این بود چنین توصیه‌هایی دقت نظر نگارنده در توجه به جایگاه ریاست‌جمهوری و همچنین ارائه راهکارهایی عملیاتی برای تحقق مطالبات را نیز می‌طلبید.

متن کامل این گزارش را در صفحۀ نقد روز روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما