شناسهٔ خبر: 67587256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

معماری اصیل، عامل انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی

ملیحه فخاری

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: پیشینه عظیم شهر یزد در رعایت اصول معماری پایدار و خاص و داشتن بزرگ‌ترین بافت خشتی زنده جهان با محلات تاریخی پیوسته است.

صاحب‌خبر -

بی‌بی فاطمه حقیرالسادات در گفت‌وگو با خبرنگار میراث ­آریا، ضمن گرامیداشت ۱۸ تیرماه ماه سالروز انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی گفت: سازه‌ای بنام بادگیر بدون مصرف برق و آب تنها با انرژی پاک بادی کار می‌کند و سال‌ها بخش تابستانه خانه‌های یزدی‌ها را خنک می‌کرده است. خانه‌های قدیمی برای هر فصل بخش جداگانه داشتند و معماری درون‌گرایی و ملات کاه‌گل گواه پایداری آن‌ها است.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد افزود: شبکه عظیم قنات‌ها در زیر شهر یزد و سیستم صحیح آب‌رسانی بدون تبخیر و اتلاف انرژی و طراحی آب‌انبارها، ساباط ها، طاق و تویزه‌ها همه گواه هزاران سال پایداری یزد است.

او عنوان کرد: پیشینه عظیم شهر یزد در رعایت اصول معماری پایدار و خاص و داشتن بزرگ‌ترین بافت خشتی زنده جهان با محلات تاریخی پیوسته است که زندگی و رسومات اصیل یزدی در آن جاری است و مردم هنوز در این خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی ساکن هستند، اصالت فرهنگی و اجتماعی ایرانی _ اسلامی بافت تاریخی یزد و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف و نظر مثبت و تأییدیه ارزیاب یونسکو منجر به انتخاب یزد به عنوان شهر میراث جهانی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ شد.

حقیرالسادات تصریح کرد: یزد همچنین در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به عنوان پایتخت تاریخی شهرهای پایدار جهان در سال ۲۰۱۹ لقب گرفت و roll modeling شهرهای دنیا لقب گرفت. هم‌اکنون در سالروز آن وظیفه تک‌تک مردم یزد و کشور است که در حفظ و توسعه معیارهای شهر میراث جهانی یزد تلاش کنند.

عضو شورای اسلامی شهر خاطرنشان ساخت: همه باهم برای حفظ شهر میراث جهانی یزد، پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار جهان برای نسل آتی و فرزندانمان تلاش کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما