شناسهٔ خبر: 67587236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

چرا چت ‌جی‌پی‌تی نمی تواند فرمانروایی گوگل را تهدید کند؟

حانیه شریف حانیه شریف

صاحب‌خبر -

همان‌طور که موتورهای جستجوی آنلاین، تمرکز و کنجکاوی‌های ما را از قفسه‌های کتابخانه‌ها به صفحه‌های کامپیوتر منتقل کردند، چت جی‌پی‌تی  نیز به طور غیرقابل انکاری نحوه‌ی جستجوی پاسخ سوالات مردم در سراسر جهان را دگرگون کرده است.

چت‌بات هوش مصنوعی مولد اوپن ای‌آی به نام ChatGPT از زمان معرفی در سال ۲۰۲۲، باعث محبوبیت زیاد تکنولوژی هوش مصنوعی شده است. چت‌بات‌های مشابه از شرکت‌های مختلف دیگر نیز به وجود آمدند مانند کلود از Anthropic، جمینی از گوگل و کوپایلوت از مایکروسافت. از طرف دیگر، تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در حوزه سیلیکون ولی، یا در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده، یا آن را توسعه داده، یا در کار خود ادغام کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد که چت‌ جی‌پی‌تی به این زودی‌ها جای موتورهای جستجوی کلاسیک اینترنتی – به خصوص گوگل سرچ که پادشاه آنهاست – را نخواهد گرفت. در حالی که تحلیل‌گران نگران بودند که هوش مصنوعی مولد باعث سقوط گوگل سرچ شود، کاملاً برعکس این اتفاق رخ داده است. افزایش درآمد تبلیغاتی از گوگل سرچ به افزایش سود گوگل تا حدود ۶۰ درصد در سه‌ماهه اول امسال کمک کرده است. همچنین، تحلیل‌گران بانک آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که سهم بازار جستجوی جهانی گوگل در ماه ژوئن به میزان ۹۱.۱ درصد افزایش یافته، در حالی که بازدیدهای وب چت جی‌پی‌تی، ۱۲ درصد کاهش یافته است.

گوگل سرچ لزوماً جایگزینی برای هوش مصنوعی محسوب نمی‌شود. اما، تحلیل‌گران بانک آمریکا – جاستین پست و نیتین بانسال – اظهار داشتند که گوگل سرچ به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، در حال گسترش نفوذ خود است. به عقیده این دو تحلیل‌گر، گوگل با وجود مشکلات و چالش‌های اولیه در زمان معرفی هوش مصنوعی خود، توانسته عملکرد مثبتی در این زمینه داشته که به افزایش تعداد جستجوها کمک کرده است. پست و بانسال افزودند که هرچه گوگل بیشتر هوش مصنوعی خود – جمینی – را در محصولات کنونی اکوسیستم خود مانند گوگل کلود و گوگل سرچ ادغام کند، عملکرد این محصولات بهتر شده و درآمدزایی گوگل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اما آنچه برای جیب‌های گوگل خبر خوبی است، از جهت رعایت «قوانین ضد انحصار» خبر بدی محسوب می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا در ماه مه، پرونده تاریخی ضد انحصار خود علیه گوگل را به پایان رساند و این شرکت را به انحصار بازار جستجوی دیجیتال متهم کرد. حکم نهایی قرار است اواخر سال ۲۰۲۴ صادر شود. گوگل با یک پرونده ضد انحصار دیگر از سوی دولت آمریکا مواجه است که در ژانویه سال گذشته به دلیل اتهامات مربوط به فعالیت‌های ضد رقابتی در حوزه تبلیغات دیجیتال مطرح شده است. این واقعیت که تسلط گوگل بر بازار جستجو در حال افزایش است، ممکن است برای نهادهای نظارت بر قوانین ضد انحصار خبر خوبی نباشد.

منبع: qz.com

برچسب‌ها:

نظر شما