شناسهٔ خبر: 67586850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

محرم مجالی درترویج واجب فراموش شده/قیامی برای احیای امربه معروف

سنندج_محرم فرصتی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر است تا این فرهنگ بیش از پیش در جامعه گسترش یابد چرا که امام حسین برای تحقق این فریضه دینی قیام کرد و نباید به فراموشی سپرده شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: محرم که می‌شود آغازش با ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر همراه است، هفته نخست این ماه که به عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» نام گرفته تأکیدی بر رعایت فرامین الهی و ضروریات دین مبین اسلام است.

امر به معروف و نهی از منکر نه تنها در اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام و شریعت رسول اکرم هم به شمار می‌آید و یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام و سلامت جامعه است، واجبی که نباید ترک شود، زیرا ترک آن برکت را از زندگی می‌شوید.

هر چند در اسلام توصیه به امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف اختلاس، رشوه، فساد و غیره شده است، اما مردم گاهاً به اشتباه تنها به یک بعد آن را تعمیم می‌دهند و حجاب را تنها موضوع مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند.

بعضی از منکرات در مقایسه با سایرین دارای حرمت شدیدتری هستند اما در نهایت امر به معروف و نهی از منکر یک اصل تمام نشدنی دین است که هر گاه آن‌را نادیده بگیریم برکت از روزمره زندگی هم می‌رود پس ترک این معروف جایز نخواهد بود.

حوزه امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف آحاد و همه گروه‌های سنی مختلف واجد شرایط را در بر می‌گیرد که در صورت فراهم بودن شرایط این واجب اجتماعی و انسانی را ادا کنند تا علاوه بر تأثیری که بر منکر شونده می‌گذارد بر جامعه هم اثرات دوسویه بجا بگذارد.

سلامت فکری و رفتاری افراد فلسفه امر به معروف است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سلامت فکری و رفتاری فرد و جامعه و حفظ ارزش‌های انسانی است.

محرم مجالی درترویج واجب فراموش شده/قیامی برای احیای امربه معروف

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی محمد خواه افزود: جامعه سالم زمانی محقق می‌شود که افراد در آن به مسؤولیت اجتماعی خویش نسبت به همدیگر پایبند باشند.

وی ادامه داد: مصداق بارز مسؤولیت اجتماعی بی‌تفاوت نبودن افراد نسبت به معروف که همان ارزش‌های الهی و انسانی در جامعه است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج اذعان کرد: در معارف دینی امر به معروف و نهی از منکر دو تکلیف شرعی هستند که در صورت اهتمام به این دو سایر فرایض دینی هم در جامعه نهادینه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد خواه بیان کرد: آمرین و ناهیان باید در نظر گرفتن شرایط و شیوه‌های مؤثر امر و نهی و آگاهی به مصادیق معروف و منکر را که از مؤلفه‌های لازم برای انجام این دو واجب شرعی است را در نظر داشته باشند.

مردم برای ترویج امر به معروف در جامعه پیشگام شوند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: «نهضت حسینی، گفتمان زینبی» شعار امسال هفته امر به معروف امسال است و اهمیت این موضوع به حدی است که مردم باید خود در ترویج این فریضه الهی پیشگام شوند.

علی اصغرحسینی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: گستره امر به معروف در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره نمود دارد و باید در همه فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

محرم مجالی درترویج واجب فراموش شده/قیامی برای احیای امربه معروف

وی ادامه داد: اهمیت رعایت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید بیشتر شود چرا که این مهم در قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته و رعایت آن بر آحاد مردم امری ضروری است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان خاطرنشان کرد: مردمی کردن امر به معروف و اینکه مردم خودشان باید در نهی از منکر پیشگام شوند و برای کاهش آسیب‌ها قدم بردارند، یک اصل ضروری و نیازمند توجه است.

حسینی تصریح کرد: در حوزه سلامت اداری روشنگری باید انجام شود و توجه به سلامت اداری از رسالت اصلی است که باید مد نظر آمران و ناهیان هم قرار گیرد.

لزوم ترویج کار خیر در جامعه در راستای رعایت امر به معروف

روحانی اهل سنت هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: فواید و آثار مثبت امر به معروف و نهی از منکر ثواب بزرگ آنها است و ترویج کار خیر در جامعه مقید به نیکی و خیراندیشی بوده که همراه با امر به معروف و نهی از منکر است.

ماموستا مختار فرجی عنوان کرد: بنا به گفته پیامبر اکرم (ص) لزوم انجام امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از سروری بدان به شما و اینکه دعای خیر نیکان بر شما مورد قبول حضرت حق قرار گیرد.

وی اذعان کرد: حضرت علی علیه السلام هم در خصوص امر به معروف و نهی از منکر آنها را دو خلق الهی معرفی کردند و اینها نشانه‌هایی برای لزوم شناخت بیشتر این فریضه است و البته آیاتی قرآنی هم به پشتوانه‌ی آنها مطرح شده است.

محرم مجالی درترویج واجب فراموش شده/قیامی برای احیای امربه معروف

ماموستا فرجی بیان کرد: طبق سوره آل عمران مسلمانان نیکوترین افرادی هستند که قیام کردند تا مردم را به نیکوکاری وادار و از بدکاری بازدارند و با ایمان به خدا به بهترین‌ها می‌رسند و اهل زمین برخی ایمان آوردند و بیشتر آن‌ها فاسق هستند.

وی تصریح کرد: طبق آیه قرآن بهره بردن برخی برای دیگر جزئی از فراز اجمال آیه مبتنی بر انجام امر به معروف و نهی از منکر است و وجود آنها مقید بر نیکی و کار خیر است.

روحانی اهل سنت گفت: شأن امت اسلامی در انجام امر به معروف و نهی از منکر است و ایمان داشتن به بعضی امور و عدم ایمان به بعضی امور دیگر در حقیقت عدم ایمان به خدا است بنابراین مسلمان باید به تمام امور الهی عمل کند و هیچ شک و شبهه‌ای در دین ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه امر به معروف به معنای درخواست انجام کار از دیگری و نهی از منکر مانع شدن از انجام کارهای که ناشایست و ناشناخته است، بیان کرد: معروف عمل نیکی و خوبی‌ها است و باید توسط همه افراد مورد توجه باشد.

وی عنوان کرد: از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر به معنی نگهدارنده دین و ضامن اجرای واجبات دینی است پس بهترین فرد و بهترین امت آنان هستند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و فلاح و رستگاری نتیجه دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر است.

محرم مجالی درترویج واجب فراموش شده/قیامی برای احیای امربه معروف

امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین محور دین

در خصوص این فریضه الهی طبق نظر امام غزالی امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین محور دین است و این آن موضوع با اهمیتی است که خداوند برای انجام آن تمام پیامبران را برانگیخته است و اگر بساط آن جمع شود و علم و آگاهی و عمل به آن مورد سهل انگاری قرار گیرد، تمام پیام پیامبران تعطیل می‌شود، دیانت از بین می‌رود و سستی و بی‌حالی فراگیر می‌شود و گمراهی منتشر می‌شود و نادانی رواج می‌یابد و فساد به همه جا سرایت می‌کند و جامعه غیر قابل اصلاح و سرزمین‌ها خراب و بندگان هلاک می‌شوند؛ اما تا روز قیامت احساس هلاکت نخواهند کرد.

امر به معروف و نهی از منکر یک مسئولیت اجتماعی است که بی‌تفاوت نبودن افراد نسبت به معروفات که همان ارزش‌های الهی و انسانی در جامعه و منکرات همان رذائل اخلاقی و اجتماعی است نیازمند توجه بیشتر، درک و عرفان وسیع است.

در معارف دینی امر به معروف و نهی از منکر دو تکلیف شرعی هستند که در صورت اهتمام به این دو سایر فرایض دینی هم در جامعه نهادینه خواهد شد و اثرات ارزشمندی را در تمام ابعاد، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برجای خواهد گذاشت.

در نظر گرفتن شرایط و شیوه‌های مؤثر امر و نهی و آگاهی به مصادیق معروف و منکر هم از مؤلفه‌های لازم برای انجام این دو واجب شرعی است که باید لحاظ شود.

نظر شما