شناسهٔ خبر: 67586702 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

مراسم آیینی «شبیه خوانی محرم» در سیستان برگزار می‌شود

سید مجتبی طباطبایی زاده

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان از برگزاری مراسم آیینی شبیه خوانی ادیمی (شووی خوانی) در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، میلاد یزدان پناه گفت: مراسم آیینی شبیه خوانی ادیمی با هدف انتقال فرهنگ و سنن گذشته به نسل جدید، از چهارم تا دهم محرم در پارک شهدای گمنام ادیمی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیمروز افزود: شووی خوانی ادیمی، سوگواره‌ای به قدمت چندین سده از دیار فرهنگ، هنر و آفتاب نیمروز و روایتی از رشادت‌های امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلا است که با هنرمندی هنرمندان نیمروزی توسط قرارگاه شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

او با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ‌ ایثار و شهادت و جاودانه ماندن واقعه کربلا بیان کرد: می‌طلبد که فرهنگ آیینی ما به کمک نسل جوان بیاید و روایت صحیح این واقعه برای آن ها بازگو شود.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان نیز در این باره گفت: یکی از رسوم سیستانی‌ها موضوع (چووه شی یا چاووشی) است که عموماً یکی از پیرمردان یا مداحان با صدای حزن‌انگیز و زیبا اشعاری در راستای قیام عاشورا را می‌خواند و مردم و جمعیت را آماده سینه‌زنی و شروع مراسم می‌کند.

محمدعلی ابراهیمی افزود: در بین سیستانی‌ها مرسوم است که از شب چهارم محرم به بعد از حسینیه‌ها، دسته‌های عزا به صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی برای عرض تسلیت به مساجد و تکایای دیگر می‌روند، آنچه در این بین خیلی مهم و حزن‌انگیز است زمان رسیدن دو دسته زنجیرزنی به هم است که مداحان و پیرغلامان با خواندن اشعاری به صورت «بحث و بیت» (نوحه و پاسخ نوحه) اجرا و همچنین به همدیگر بابت عزای حسینی تسلیت می‌گویند که این صحنه بسیار حزن‌انگیز است.

انتهای پیام/

نظر شما