نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.
در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیمقرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارشهای روزنامههای «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان میشود.
19 تیر 1354؛ اتریش در 18 طرح صنعتی ایران سرمایهگذاری میکند
دیروز پروتکل چهارمین کمیسیون مشترک وزیران ایران و اتریش برای همکاریهای اقتصادی توسط آقای فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی ایران و آقای ژوزف استاری بافر، وزیر بازرگانی و صنایع اتریش به امضا رسدی.
به موجب این موافقتنامه صادرات کالاهای صنعتی ایران به اتریش به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد یافت.
ایران و اتریش در 18 طرح صنعتی به طور مشترک در ایران سرمایهگذاری خواهند کرد این طرحها عبارتند از: تولید ماشینهای جوشکاری، تولید کورههای صنعتی، طرح و تولید سوزنهای راهآهن، تولید تجهیزات آموزشی، ایجاد کارخانه ابزارسازی، تولید دنده و جعبه دنده، تولید غلطکهای فولادی.
همچنین ایران و اتریش در ایجاد انبارهای صنعتی و کشتارگاه در ایران همکاری خواهند کرد.
19 تیر 1374؛ نیسان آبی صادر میشود
قیمتهای جدید محصولات سایپا شامل سواری نسیم و صبا و وانت نیسان مرداد ماه تعیین میشود.
مدیرعامل سایپا میزان تولید سه ماهه اول امسال را 4900 دستگاه سواری پراید و 2141 دستگاه وانت اعلام کرد.
وی در مورد صادرات سواری و وانت گفت: طبق مذاکره با کمپانی نیسان ژاپن، این شرکت زمینههای صادراتی وانت نیسان را در منطقه بررسی میکند. چراکه وانت از قدرت و کارایی بالایی برخوردار است و میتواند بازار خوبی در منطقه داشته باشد.
مهندس شریعت در مورد صادرات سواری نسیم و صبا گفت: برنامه صادرات سواری به بازارهای کشورهای شمالی ایران تهیه شده است و احتمالا امسال 500 دستگاه سواری به این بازارها صادر خواهد شد.
وی میزان ارز بری هر دستگاه سواری را 4 تا 6 هزار دلار و برای وانت نیسان 7 تا 8 هزار دلار عنوان کرد و گفت: امسال علاوه بر 15 درصد سهم مونتاژ، 10 درصد آن ساخت داخل خواهد شد.
وی اضافه کرد: پس از تحویل گرفتن یک هزار دستگاه گیربکس از شرکت چرخشگر بخش گیربکش نیز از واردات قطعات وانت نیسان حذف میشود و به این ترتیب میزان ساخت داخل وانت در سال 75 به 93 درصد خواهد رسید. مدیرعامل سایپا در مورد احتمال تغییر قیمت سواری و وانت نیسان گفت: کمیسیون نرخگذاری قیمتها را تعیین و مردادماه اعلام خواهد کرد.
بنادر دریای خزر بینالمللی میشود
فعالیت شرکت کشتیرانی «اکو» امروز با تشکیل جلسه هیات مدیره این شرکت در تهران رسما آغاز به کار کرد.
محسن منظور، رئیس پاکستانی هیات مدیره شرکت کشتیرانی اکو قبل از تشکیل جلسه رسمی اعضای شرکت در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سهم هر کدام از اعضای اکو در این شرکت یک میلیون دلار است و دفتر مرکزی آن در تهران یا یکی از مناطق آزاد ایران دایر خواهد شد.
وی افزود: اولین هدف این شرکت، بینالمللی کردن بنادر دریای خزر است.
∎