شناسهٔ خبر: 67584138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

خاورمیانه و جهان در کشاکش دو گفتمان-2

ناتو میدان زورآزمایی ترامپ و بایدن شد/ تداوم جنگ اوکراین یا مهار پوتین؛ دو راهی سخت برای رئیس جمهور آینده

اقتصادنیوز: جنگ غزه و اوکراین یکی از محورهای اصلی مناظره نخست نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بود. در باب گزاره دوم گروهی از تحلیلگران بر این باورند که ترامپ در صورتی که بار دوم به قدرت برسد، نمی تواند ناتو را مهار کند، هرچند که اختلاف میان اعضای ناتو در دوران ریاست او در باب بودجه هزینه شده، عریان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، در جریان مناظره پنجشنبه شب بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ ،رئیس جمهور پیشین این کشور، دو مرد در باب مقوله هایی چون جنگ در خاورمیانه و اوکراین، سیاست های آب و هوا و انرژی و آینده ناتو سیاست های متفاوتی را ارائه کردند، در همین رابطه شورای آتلانتیک با انتشار یادداشتی به بررسی سیاست این دو نامزد ریاست جمهوری و تاثیر بالقوه آن بر متحدان اروپایی پرداخته است.اقتصادنیوز این مقاله را در دوبخش ترجمه کرده که بخش نخست با عنوان «پیام پنهان ترامپ به نتانیاهو/ مناظره نخست در آمریکا زنگ خطر را برای خاورمیانه به صدا در آورد» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

سایه مناظره بر تنش های اقلیمی

در طول مناظره روز پنجشنبه، نامزدها در مورد مسائل مختلفی چون هزینه زندگی، بیکاری، و مهاجرت، در کنار  اولویت های بین المللی در اوکراین و خاورمیانه صحبت کردند. اما پیامدهای عمدتاً ذکر نشده تغییر اقلیم و ناامنی انرژی تأثیر بزرگی بر همه این مسائل دارد – گزاره هایی که رهبری ایالات متحده را می طلبند.گرمای بی سابقه و خشکسالی باعث مهاجرت و تنش های ژئوپلیتیکی خواهد شد. تحولات آب و هوایی، موجب افزایش هزینه های انرژی و تخریب مسکن و زیرساخت های حیاتی می شوند. درجه حرارت خطر برای سلامتی را افزایش می دهد. علاوه بر این، سیاست انرژی ایالات متحده نقش مهمی در کمک به اروپا برای مقابله با باج خواهی روسیه و ایالات متحده برای مقابله با اتکای بیش از حد خود به زنجیره های تامین چین ایفا می کند.

وقتی از بایدن پرسیده شد که نامزدها چگونه برای رسیدگی به بحران آب‌وهوایی برنامه‌ریزی می‌کنند، او به طور خلاصه به بزرگترین دستاورد خود در این زمینه، قانون کاهش تورم 2022 اشاره کرد: «من قانونی مهم را در این زمینه تصویب کردم، قانون تغییرات آب و هوا در تاریخ.».

ترامپ قبل از مناظره اسکرین شاتی از صحبت های خود در مورد آب و هوا و انرژی را منتشر کرد، هرچند پس لرزه ای نداشت. رئیس‌جمهور سابق به «آب خوب» و «هوای کاملاً تمیز» و هزینه‌های توافق آب‌وهوای پاریس برای ایالات متحده اشاره کرد، در حالی که به اقدامات ناکافی چین و روسیه در مورد مسائل اقلیمی پرداخت. او  از تصمیمش مبنی بر خروج از این توافق پاریس در دور نخست ریاست جمهوری اش دفاع کرد، اما در بحث ها در باب تعهد به ترک مجدد آن کوتاه آمد.

ماندن در توافقنامه آب و هوایی به ایالات متحده بیشترین اهرم را برای اعمال فشار بر سایر آلاینده ها و تضمین تقسیم عادلانه بار در کاهش انتشار کربن می دهد.توسل به رویکرد منفعلانه در باب انرژی و مقررات زدایی می تواند با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هماهنگ باشد. در حالی که تغییرات آب و هوایی ممکن است به عنوان موضوعی متحرک برای بسیاری از رأی دهندگان ایالات متحده در پس زمینه محو شود، پیامدهای آن برای هر جنبه ای از جامعه همچنان برجسته است. اگرچه آنها از زوایای بسیار متفاوتی به این موضوعات می پردازند، اما هر دو نامزد فرصتی دارند تا در زمینه کاهش آلودگی و تسریع کربن زدایی پیشرفت چشمگیری داشته باشند و رای دهندگان باید بدانند که استراتژی آنها برای انجام این کار چه خواهد بود.

000_34WJ4L4

جنگ اوکراین ترامپ را مهار می کند؟

در جریان اولین مناظره بایدن از مدیریت خود در بحران ها، از جمله ایجاد یک ائتلاف گسترده و جهانی برای حمایت از اوکراین، سخن گفت. او تاکید داشت: « من پنجاه کشور در سراسر جهان را برای حمایت از اوکراین دعوت کردم، از جمله ژاپن و کره جنوبی، زیرا آنها می‌دانند چنین رویدادی تهدیدی جدی برای صلح جهانی است».در مقابل، ترامپ استدلال داشت  که مدیریت جنگ‌ها نسبت به منشأ آنها مقوله ای است که دروهله دوم اهمیت قرار دارد. او مدعی شد که آنها نتیجه شکست های بازدارندگی دولت بایدن است. ترامپ مدعی است که اگر قدرت را در اختیار داشت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد.».

به باور گروهی از ناظران، شاید چنین بحثی برای آینده اتحادهای ایالات متحده خبر خوبی باشد. در مورد موضوع ناتو، نامزدها با هم مخالفت کردند، اما با این فرض مشترک که یک ناتو قوی به نفع ایالات متحده است. بایدن استدلال کرد که شکست در توقف پوتین در اوکراین منجر به حملاتی علیه لهستان، متحد ناتو خواهد شد. او تصریح کرد که «متحدان ناتو به اندازه ما برای اوکراین بودجه تولید کرده اند. به همین دلیل است که ما قوی هستیم.» او از ترامپ پرسید که آیا او در ناتو می‌ماند یا از ناتو خارج می‌شوید؟ ترامپ در مبارزات انتخاباتی به رای دهندگان اطمینان داد که در دور دوم از ناتو خارج نخواهد شد و بر اهمیت تقسیم بار تاکید کرده است. در مناظره روز پنجشنبه، ترامپ استدلال کرد که در دوره اول ریاست جمهوری خود ناتو را تقویت کرد زیرا «متفقین اروپایی را وادار کرد تا صدها میلیارد دلار هزینه کنند».در مجموع، به نظر می‌رسید که نامزدها موافق بودند که خروج از ناتو هیچ سود انتخاباتی ندارد. این ارزیابی با نظرسنجی جدیدی که این هفته از بنیاد و موسسه رونالد ریگان انجام شد، تأیید شد که نشان داد 61 درصد آمریکایی‌ها دیدگاه مثبتی درباره ناتو دارند و 72 درصد از دفاع از متحد ناتو در صورت حمله به آن حمایت می‌کنند. شاید برای کسانی که حامیان ترامپ را «انزواگرا» توصیف می‌کنند، شگفت‌انگیز باشد، اما این ارقام برای «جمهوری‌خواهان MAGA» که خود را «ماگا» توصیف می‌کنند، به ترتیب بالا و 53 درصد و 69 درصد باقی ماند.

 

 

 

نظر شما