شناسهٔ خبر: 67582024 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های انتقال آب حوضه زاینده رود تامین شد

مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های انتقال آب این حوضه از محل مولد سازی و تهاتر با فولاد مبارکه تامین شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا الماسوندی افزود: این طرح‌ها شامل تامین آب از جنوب( دریای عمان و خلیج فارس) و کوهرنگ است.

به گفته او، رودخانه زاینده رود و باتلاق گاوخونی با اضافه شدن این منابع احیا خواهند شد و کشاورزان این استان دیگر مشکلی در زمینه نبود آب و خسارت کشت نخواهند داشت.

مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: منابع جدید آبی برای کشاورزان غرب، شرق و جنوب استان اصفهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: براساس محاسبات انجام شده با ورود منابع جدید به حوضه زاینده‌رود و رعایت یک سری موارد توسط کشاورزان، مسأله فرونشست زمین تا هفت سال آینده به حدود ۲ سانتیمتر کاهش پیدا خواهد کرد.

انتقال آب از طریق دریای عمان، اصلاح الگوی مصرف، عدم بارگذاری جدید در حوضه آبریز زاینده رود و استفاده از ظرفیت آب‌های جنوب استای از جمله موارد این طرح است.

عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد که تاکنون محقق نشده است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای رودخانه زاینده رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران از یک سو و کاهش بارش‌ها و کم شدن میزان ذخیره سد زاینده‌رود از سوی دیگر لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.

کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز منطقه میانی کشور است.

 

نظر شما