شناسهٔ خبر: 67581938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خواسته اصفهانی ها از دکتر پزشکیان

طبیب درد نصف جهان باش

دنیای اقتصاد، الهام شهیدان : بامداد روز شنبه شانزدهم تیرماه با اعلام نتایج انتخابات، یکی از عجیب‌ترین ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با پیروزی یک جراح قلب به نام مسعود پزشکیان پایان یافت.

صاحب‌خبر -

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران،در اولین پیام پس از رئیس جمهور شدنش  با انتشار یک استوری در اینستاگرام، نوشت: «سپاس ایران».

او از همه ایران تشکر کرد حتی از کسانی که در انتخابات شرکت نکرده بودند و یا به رقیب او رای داده بودند، اما داستان یا روایت نهمین رئیس جمهور ایران  و اولین رئیس جمهور پزشک ایران در اصفهان چه بود؟

مردم اصفهان در دور اول بیش از ۸ درصد آرای کل سعید جلیلی در کشور  و نزدیک به ۵ درصد  رای مسعود پزشکیان را به صندوق‌ها ریختند تا بازهم نشان دهند در اصفهان همچنان یکی از پایگاه‌های قوی اصول‌گرایان به شمار می‌رود، هرچند پایین بودن آمار مشارکت مردم استان اصفهان نشان می‌دهد، عامل برجسته شدن محافظه‌کاران، بالا بودن انسجام و اشتیاق آنها برای شرکت در  این انتخابات بود. اصفهانی‌ها سه دسته  بودند هر سه طیف مردمی، یعنی حامیان پزشکیان، حامیان جلیلی و همچنین طیفی منسوب به رای‌های خاکستری که با قاطعیت مشارکت نکردند،همه هم در نگاه خود به سیاست جدی بودند و انتخاب خود را قطعی می‌دانستند.

به‌عنوان یک خبرنگار میدانی از روز اول آغاز فعالیت‌های انتخاباتی و شروع به کار ستاد دکتر پزشکیان در اصفهان کنار حضور اصلاح‌طلبان سنتی شاهد حضور مردمی عموما میان‌سال از قشر فرهنگی و بازنشسته‌ها در میان طرفداران دکتر پزشکیان بودم.

ستاد جوانان اصفهان کار خود را پرشور آغاز کرد و با قرارگیری در میدان جلفای اصفهان اقبال خوبی نیز در روز افتتاحیه داشت هرچند به‌سرعت با دست‌به‌دست شدن فیلم‌هایی با آهنگ‌های مونتاژشده از این ستاد توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور و هجمه‌ها شاهد تغییر چندباره مکان ستاد بودیم.

در برابر نسل زد، اولین مقصد؛ نصف جهان

اولین سفر استانی رئیس جمهور پزشکیان به استان اصفهان و با همراهی جواد ظریف و در دور نخست شکل گرفت.

پزشکیان در ابتدا در گلستان شهدا و بر مزار آیت‌الله طاهری امام جمعه فقید و نماینده سابق ولی‌فقیه در استان اصفهان حاضر شد اما بازهم از حاشیه‌ها دور نماند و وقتی برای فاتحه خواندن بر سر مزار شهدای هواپیمای اکراینی حاضر شد براندازان بیرون از وطن با همکاری بی‌بی‌سی به آمدن او بر سر مزار این عزیزان قائله‌ای برپا کردند.

اما عزم او برای اصفهان جدی بود و باوجود شلوغی خیابان‌ها و انتظار مردم در دانشگاه اصفهان برای دیدار با او اصرار بر رفتن به بستر خشک زاینده‌رود داشت.فعالان محیط‌زیست اصفهان همچون آقای انتخابی نیز او را در این بازدید همراهی کردند. در این روز مردم شعار می‌دادند:«زاینده‌رود مریضه پزشکیان طبیبه» «زاینده‌رود رو پس بده به اصفهان نفس بده»

پس‌ازآن او در میان خیل هوادارانش و همراهی جواد ظریف وارد سالن نیل فروش زاده دانشگاه اصفهان شد. در این مراسم دختر پزشکیان، مرتضی مبلغ سیاستمدار اصلاح‌طلب اصفهانی، رسول خطیبی پیشکسوت فوتبال ایران، استاد فضل‌الله صلواتی پیشگام اصلاح‌طلب انقلاب حضور داشتند و همچنین سه نفر به نمایندگی از بانوان، نسل جوان و نسل زِد به سخنرانی پرداختند.

بازدید میدانی از استقبال بسیار بالای بازنشسته‌ها و فرهنگیان خسته از دولت‌های قبلی خبر می‌داد که او را طبیبی بر تن دردمندشان می‌دیدند.و شعارنوشته‌هایی چون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از وعده تا عمل در دست داشتند.تعداد دانشجویان در سالن زیاد نبود شاید دلیلش فصل انتخابات بود و شاید اینکه اقبال قشر جوان بعد از اتفاقات سال گذشته به رای دادن رنگ‌باخته بود.

برای ایران

 این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی  خود در این سالن گفت: "ما در خدمت شماییم، برای مردممان، برای کشورمان، برای ایرانمان، هر کاری از دستمان بربیاید در خدمت شما خواهیم بود. قطعا نخواهیم گذاشت حق یک نفر تا آنجایی که اختیار داریم ضایع شود، در دانشگاه‌ها نخواهیم گذاشت دانشجوهایمان را به خاطر داشتن عقیده خاص بیرون کنند، اجازه نخواهیم داد استاد را به خاطر فکرش بازنشسته کنند. اجازه نخواهیم داد، حقوق بازنشستگان نادیده گرفته شود، اجازه نخواهیم داد حق دیگر مذاهب و قومیت‌ها نادیده گرفته شود.فیلترینگی درست کردیم که همه دارند از ضد فیلتر استفاده می‌کنند و برای یک عده کاسبی است، همه این را می‌دانند. فیلترینگ مشکل مملکت را حل نمی‌کند. ما باید طرحی نو دراندازیم، باید یک نگاه دیگر و یک برخورد دیگر داشته باشیم. ما باید صدای محرومان را، صدای مظلومان را، صدای دختران و زنان را که به آن‌ها ظلم می‌شود، بشنویم، اگر نشنویم ما مشکل پیدا خواهیم کرد، نه آن‌ها "

محوری بالا_2 copy

شتاب رویدادها در دور دوم

در دور دوم انتخابات که البته با شور بیشتری نسبت به دور اول برگزار شد اصفهانی‌های سنتی که همیشه پای صندوق چهره فعالی دارند بیشتر رای خود را از اول صبح در صندوق جلیلی ریختند و گزارش‌های میدانی عکاسان و خبرنگاران حکایت از آرای بالای جلیلی در اصفهان  و در میدان نقش‌جهان و محله‌های سنتی نشین داشت.اما عصر و پس از پایان فوتبال ناگهان ورق برگشت.

گروه‌های بازاری و اصناف  و فعالان اقتصادی در چند ساعت باقیمانده به پایان رای گیری و پس از شنیدن آمارهای نسبی رای او در اصفهان از سرکار آمدن نامزد دیگر  و پیچیده شدن بازی و هم‌زمانی با دولت ترامپ در امریکا احساس خطر کردند و کم‌کم به میدان رقابت بازگشتند.

در ساعات پایانی رای گیری در اصفهان آمار مشارکت بالاتر رفت و حتی کسانی که نمی‌خواستند رای بدهند از شنیده شدن ناقوس احتمالی شکست پزشکیان و درگیر شدن در جنگ احتمالی به دنبال صندوق‌های باز بودند  و ورق کمی در اصفهان برگشت.

تا دقایق نخستین صبح شنبه نفس فعالان اقتصادی و مردم عادی و بازنشستگانی که امید به پزشکیان بسته بودند در سینه‌ها حبس بود.

و حالا نتیجه پایانی

تا بالاخره وزارت کشور نام پزشکیان را به‌عنوان نهمین رئیس جمهور یا نهمین طبیب رئیس جمهور اعلام کرد.

از صبح شنبه شاهد واکنش هیجانی اما مثبت بازار سکه، طلا، ارز، بورس و خودرو بودیم. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۸۸‌هزار‌و ۱۷۹ واحد رشد در ارتفاع دو‌میلیون‌و ۱۸۸هزار و ۸۴۹ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز شنبه با ۲۳هزار و ۵۵ واحد افزایش به ۶۹۸هزار و ۹۸ واحد و شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) با ۱۷هزار و ۸۹۰ واحد افزایش به ۴۴۴هزار و ۸۵ واحد رسید.

بااین‌حال رای اصفهانی‌ها به پزشکیان بسیار پایین و از پنجاه‌درصد مشارکتشان نیز کمتر بود.کل آرای مأخوذه صحیح در این دوره از انتخابات در استان اصفهان یک‌میلیون و ۷۸۳ هزار و ۸۹۸ رای صحیح بود.

مسعود پزشکیان با ۷۰۲ هزار و ۹۷۵ رای معادل ۳۸.۳۵ درصد رتبه دوم آرا و سعید جلیلی با یک‌میلیون و ۸۰ هزار و ۹۲۳ رای معادل ۵۸.۹۸ درصد آرای مأخوذه در استان اصفهان رتبه نخست را در اصفهان کسب کردند.

بااین‌حال رئیس جمهور منتخب بعد از پایان انتخابات در توییتی همه مردم ایران را خطاب سپاس خود قرارداد و نوشت: «سپاس ایران»

 او همچنین در سخنرانی خود گفت: «من به دستور خداوند متعهدم که «اوفوا بالعهد، ان العهد کان مسئولا؛ به عهد خویش وفا کنید که بازخواست خواهید شد‌». من رأی شمارا طوقی سنگین بر گردنم می‌دانم، اما تعهد می‌‌دهم ‌همچنان گوش شنوایی برای سخنان شما و صدای بی‌صدایان و طرد‌شدگان باشم.  کار دولت منتخب در شرایط  فعلی کشور، دشوار است؛ مگر آنکه باز لطف خداوند همت و حضور شما چاره‌ساز شود. من ازاین‌پس به دنبال پیشبرد گفت‌وگو، هم‌گرایی و وفاق ملی در حکومت برای بازگشت به مردم و اهتمام به مسائل جامعه در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهم بود. »

در شب برگزاری انتخابات نیز برعکس تبریز که هلهله و شادی و جشن برپا بود در خیابان‌های اصفهان خبری نه از موافقان بود نه از مخالفان.مردم در سکوت در حال زدن پرچم‌های سیاه محرم بر درودیوار محله‌های قدیمی شهر بودند.

به‌هرحال با همه این‌ها امیدواریم که ره رئیس جمهور پزشکیان کمتر طوفانی و صعب و هموار باشد و  در این سفر پرخطر همراه و نه جراح که پرستاری تیمارگر برای مردم ایران و زاینده‌رود اصفهان باشد.

 

نظر شما