شناسهٔ خبر: 67581734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اصفهانی‌های کابینه‌ها

امیرحسین جعفری : اصفهانی‌ها همواره در کابینه‌های دولت‌ها، نقش مهمی ایفا کرده است. شاید دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی رکورددار استفاده از اصفهانی‌ها بود. چهره‌های فن سالاری ( تکنوکرات) که به‌خوبی کشور را اداره می‌کردند. در چند سال اخیر که مشهدی‌ها بیش از گذشته سکان هدایت اجرایی کشور را بر عهده گرفتند و رئیس مجلس نیز از آن‌ها انتخاب شد؛ اصفهانی‌های کابینه کمتر بروز و ظهور سیاسی داشتند اما دوباره نام آن‌ها شنیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایسنا دراین‌باره نوشته است:

« خاستگاه دولت سازندگی و کارگزاران را می‌توان اصفهان و کرمان دانست چراکه رئیس‌جمهور متعلق به استان کرمان، بیشترین میزان مدیران را در همین استان و استان هم‌جوار یعنی اصفهان داشته است. حضور کارگزاران در دولت‌های مختلف باعث شد اصفهانی‌ها همچنان در صدر جدول وزرای هیئت دولت در دوره‌های مختلف باقی بمانند و با انتخاب حجت‌الاسلام روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور نیز بسیاری از این مدیران که حدود ۱۶ سال از مقام‌های اجرایی دور بودند‌، دوباره پا به پاستور گذاشتند و اکثریت را از آن خود کردند. محمود احمدی‌نژاد اما بیشترین میزان تنوع قومیتی را در کابینه خود داشته است. البته این مسئله زیاد هم باعث تعجب نیست چراکه جا‌به‌جایی‌ها و تغییرات زیادی در کابینه‌های نهم و دهم رخ داد و بالاخره نوبت به تمام استان‌های کشور رسید! احمدی‌نژاد که با شعار کابینه ۷۰میلیونی وارد عرصه انتخابات در سال ۸۴ شد، بازهم بیشترین تعداد وزرا را از میان تهرانی‌ها انتخاب کرد (حداقل ۱۰ وزیر) و بعدازآن نوبت فارس‌نشینان بود که برای اولین بار رکوردی جدید از خود به‌جای بگذارند و در دو دولت احمدی‌نژاد حداقل ۷ وزیر کابینه از این استان باشند. استان مازندران و گیلان نیز استان‌هایی بودند که برای اولین بار تعداد قابل‌توجهی از صندلی‌های وزرای کابینه را از آن خود کردند.»

دولت روحانی هم از سه وزیر اصفهانی در کابینه استفاده کرد. سه نفر از افرادی که از سوی حسن روحانی به‌عنوان وزیر برای گرفتن رای اعتماد در دولت یازدهم به مجلس معرفی‌شده‌اند، اصفهانی بودند که به‌طور اجمالی به معرفی این افراد می‌پردازیم:

علی طیب‌نیا

طیب نیا متولد ۱۶ فروردین ۱۳۳۹ در اصفهان است. وی دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در شهر اصفهان به پایان رسانید و با کسب رتبه ۱۶ در کنکور سراسری گروه ریاضی سال ۱۳۷۵ در رشته اقتصاد دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. وی با کسب رتبه یک در آزمون ورودی کارشناسی ارشد و همچنین دوره دکترا در دانشگاه تهران در رشته اقتصاد به تحصیل پرداخت. طیب نیا یک سال از دوره دکترای خود را در مدرسه اقتصاد لندن زیر نظر پروفسور هریس گذراند. طیب نیا از سال ۸۱ تا ۸۸ عضو شورای پول و اعتبار بود. وی در دولت نهم نیز برای مدت یک سال معاون هماهنگی امور برنامه‌وبودجه بود. او در سال ۹۲دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود. به  او لقب دشمن تورم ایران را داده‌اند.

محمود حجتی

حجتی متولد ۱۳۳۴ در نجف‌آباد اصفهان است و رشته مهندسی عمران خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساند. محمود حجتی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی شد و پس‌ازآن به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت شد. وی در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان وزیر راه و ترابری و در دور دوم به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد.

علی جنتی

علی جنتی متولد ۱۳۲۸ است. وی پسر آیت‌الله احمد جنتی- متولد اصفهان- رئیس مجلس خبرگان، عضو فقها و دبیر شورای نگهبان و امام‌جمعه موقت تهران است. علی جنتی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است و به دلیل مبارزه مسلحانه علیه رژیم شاه ناچار به فرار از ایران شد و تا پیروزی انقلاب در کویت زندگی می‌کرد. وی در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان شد و در سال ۱۳۶۳ استاندار همین استان شد.

اگرچه دو وزیر دیگر روحانی نیز به اصفهان تعلق داشتند. اسلامی و نمکی که از اسلامی در دولت رئیسی نیز به‌عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی استفاده شد.

اگرچه در دست داشتن جایگاه‌های سیاسی توسط اصفهانی‌ها صرفا به وزارتخانه خلاصه نمی‌شود و در دیگر نقاط نیز نام آن‌ها به چشم می‌خورد. مثلا، آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران (اهل گلپایگان)، سردار اشتری، فرمانده سابق ناجا، عبدالعلی علی عسکری، رئیس سابق سازمان صداوسیما و حجت‌الاسلام محسنیِ اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ازجمله مسئولانِ کشور هستند که محل تولد آن‌ها استان اصفهان بوده است.

در دولت رئیسی اصفهانی‌ها به حاشیه رفتند و حلقه مشهدی‌ها بروز و ظهور بیشتری پیدا کند. تنها دو وزیر اصفهانی سهم کابینه رئیسی شد.

درحالی‌که اصفهانی‌ها در جایگاه‌های کلانِ کشور جایگاهی ویژه دارند، اما بررسی سابقه وزرا نشان می‌دهد که در بین ۱۹ وزیرِ پیشنهادیِ سید ابراهیم رئیسی، تنها نام دو اصفهانی به چشم می‌خورد؛ وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو؛ و حالا توضیحاتی درباره سوابق این دو:

سید جواد ساداتی نژاد

وی متولد سال ۱۳۵۱ کاشان و دکترای آبخیزداری گرایش هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم است.

وی فعالیت اجرایی خود را از سال ۷۳ از جهاد سازندگی کاشان شروع کرده و از دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نمایندگیِ مردم کاشان و آران و بیدگل را بر عهده دارد.

معاونت پارلمانی وزارت علوم در دولت دهم، ریاست دانشگاه کاشان، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور ازجمله فعالیت‌های علمی و اجرایی وی است.  ساداتی نژاد پس از افشا برخی فسادهای اقتصادی در وزارتخانه‌اش دچار چالش‌های اساسی شد و نام او در کنار سعید جلیلی، برای ستاد او نیز چندان خوب تمام نشد.

علی‌اکبر محرابیان (وزیر نیرو)

وی متولد سال ۱۳۴۸ خوانسار و دانش‌آموخته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران، در حال حاضر دانشجوی دکترای اقتصاد واحد علوم تحقیقات و در مرحله دفاع از پایان‌نامه با موضوع: اثرات آزادسازی تعرفه برق بر رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصادی مقاومتی است.

وزیر صنایع و معادن در دولت‌های نهم و دهم، دستیار ویژه رئیس جمهور و مجری طرح مهر ماندگار (باهدف تکمیل و راه‌اندازی صد‌ها طرح کلان کشور به‌ویژه در حوزه سد، نیروگاه، آب‌رسانی، پالایشگاه پتروشیمی، راه و راه‌آهن، بندر و...)، مشاور رئیس جمهور، ریاست ستاد تبصره ۱۳ مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور، سهمیه‌بندی بنزین و توسعه حمل‌ونقل عمومی، عضو شورای عالی فنی کشور، عضو شورای پول و اعتبار و رئیس کارگروه حمایت از تولید کالا‌های داخلی ازجمله سوابق مدیریتی و اجرایی محرابیان است.

دولت پزشکیان اهل کجاست؟

حالا نوبت به پزشکیان رسیده است. شاید برخی انتظار داشته باشند آذری زبان‌ها عمده کابینه او را تشکیل دهند و سمت‌های مدیریتی را اشغال کنند اما پزشکیان آن‌قدر هوشمند هست که برچسب‌های قومیتی را با این اقدام به خود نچسباند. به نظر می‌رسد این دوره نیز اصفهانی‌ها نقش قابل‌توجهی در کابینه و سمت‌های مدیریتی ایفا کنند. تاکنون حضور طیب نیا در دولت پزشکیان عیان شده که نشان از نقش اصفهانی‌ها در این کابینه می‌دهد.

 

نظر شما