شناسهٔ خبر: 67581591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

دیپلمات برجسته غربی: «ما با اشتیاق فراوان به حرف‌های پزشکیان گوش می‌دهیم»

موفقیت انتخاباتی پزشکیان خون تازه‌ای در رگ‌های اردوگاه به حاشیه رانده شده اصلاح طلبان تزریق کرده است. پس از چند دوره حذف کاندیدا‌های اصلاح طلب، آن‌ها چند هفته پیش از اینکه با کاندیداتوری پزشکیان موافقت شد، شگفت زده شدند. اکنون آن‌ها دارند به قدرت برمی گردند و امیدوارند بتوانند با کاستن از قدرت محافظه کاران و دنبال کردن اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، مسیر پیش روی جمهوری اسلامی را مجددا ترسیم کنند.

صاحب‌خبر -

نجمه برزگر در فایننشال تایمز نوشت: همین چهار ماه پیش مشخص نبود که آیا مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح طلب اجازه حضور در انتخابات مجلس را پیدا خواهد کرد یا نه. چهره‌های تندرو تمام مراکز قدرت را در اختیار داشتند و سایر جناح‌ها جایی در سلسله مراتب سیاسی برای خود متصور نبودند.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: اما اکنون و پس از یک پیروزی غیرمنتظره در دور دوم انتخابات در روز جمعه گذشته، پزشکیان قرار است اولین رئیس جمهور اصلاح طلب ایران در طی دو دهه گذشته باشد. این سیاستمدار ۶۹ ساله با وعده تغییر در سیاست‌های داخلی و خارجی تهران توانسته بر حریف تندروی خود، سعید جلیلی غلبه کند.

موفقیت انتخاباتی پزشکیان خون تازه‌ای در رگ‌های اردوگاه به حاشیه رانده شده اصلاح طلبان تزریق کرده است. پس از چند دوره حذف کاندیدا‌های اصلاح طلب، آن‌ها چند هفته پیش از اینکه با کاندیداتوری پزشکیان موافقت شد، شگفت زده شدند.

اکنون آن‌ها دارند به قدرت برمی گردند و امیدوارند بتوانند با کاستن از قدرت محافظه کاران و دنبال کردن اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، مسیر پیش روی جمهوری اسلامی را مجددا ترسیم کنند. رئیس جمهور قبلی، ابراهیم رئیسی در ماه می‌در سانحه سقوط هلی کوپتر جان خود را از دست داد.

پزشکیان در پستی که پس از پیروزی در انتخابات در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد اظهار داشت: «مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد... دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت. تنهایم نگذارید.»

پزشکیان و حامیانش کار سختی در پیش دارند. این جراح سابق قلب میراث دار یکی از تحت تحریم‌ترین اقتصاد‌های جهان، جمعیتی عمیقا سرخورده و نظام سیاسی‌ای است که در آن قدرت در دستان آیت الله خامنه ای، رهبر عالی نظام و نهاد‌هایی نظیر سپاه پاسداران است.

پزشکیان در جریان کارزار انتخاباتی وعده تعامل مجدد با ایالات متحده و دولت‌های اروپایی برای مذاکره و پایان دادن به رویارویی هسته‌ای تهران با غرب و لغو تحریم‌ها برای کمک به اقتصاد کشور را داد.

وی همچنین متعهد به کاهش محدودیت‌های اجتماعی نظیر سانسور اینترنت و رفتار‌های سختگیرانه با زنانی شد که از رعایت حجاب امتناع می‌ورزند.

سعید لیلاز اقتصاددان و تحلیلگر اصلاح طلب در این باره گفت: «امروز نقطه عطفی در گذار ایران از سنت به مدرنیته است، جایی که سران کشور در نهایت اذعان می‌کنند که اداره دولت کار تکنوکرات هاست.»

پزشکیان در سخنرانی بعد از پیروزی خود در روز شنبه اظهار داشت که اگر به خاطر حمایت‌های رهبری نبود او اجازه پیروزی در انتخابات را پیدا نمی‌کرد.

زمانی که در ماه مارس پزشکیان برای انتخابات پارلمان ثبت نام کرد، به اعتقاد بسیاری این مداخله آیت الله خامنه‌ای بود که منجر به تایید صلاحیت وی شد.

پزشکیان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۹۷۹ یکی از فعالان حاضر در کشور بوده است.

امسال و در جریان کارزار انتخاباتی استدلال پزشکیان این بود که در هیچ کجای دستورات دینی ایجاد مزاحمت برای زنانی که موی سر خود را نمی‌پوشانند توصیه نشده است. پزشکیان همچنین وعده داده که به گشت‌های پلیس امنیت اخلاقی در خیابان‌های ایران پایان دهد.

پزشکیان در حمایت از حقوق و آزادی‌های زنان گفته که هرگز تلاش نکرده دخترش را وادار به انتخاب پوشش اسلامی کند. به عنوان یک آذری زبان که در مناطق کردی بزرگ شده او همچنین خواستار رعایت حقوق اقلیت‌ها شده است.

پزشکیان در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور اصلاح طلب قبلی ایران یعنی سید محمد خاتمی طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ به شهرت سیاسی دست یافت و ابتدا به عنوان معاون وزیر بهداشت و بعدا به عنوان وزیر بهداشت منصوب شد. در سال‌های پس از آن وی نماینده پارلمان بود و در عین حال به عنوان جراح در بیمارستان‌های دولتی و نه بیمارستان‌های خصوص خدمت کرد.

به گفته تحلیلگران، به عنوان رئیس جمهور، توانایی وی برای پیشبرد تغییرات بستگی زیادی به رابطه وی با نهاد قدرت خواهد داشت، زیرا انتظار می‌رود پزشکیان با مقاومت سرسختانه‌ای از سوی تندرو‌های حاضر در سایر ارکان کشور مواجه شود

به اعتقاد لیلاز، پزشکیان قصد رویارویی با آیت الله خامنه‌ای را ندارد و این رویکرد "نقشی کلیدی در موفقیت وی» خواهد داشت.

پزشکیان و تیمش اصرار دارند که دولت وی متفاوت از دولت‌های اصلاح طلب قبلی خواهد بود و با به حاشیه راندن عناصر رادیکال در هر دو اردوگاه اصلاح طلبان و محافظه کاران به دنبال ایجاد وحدت در درون نظام حکمرانی خواهد بود.

اما ناظران بدبین از جمله فعالان تجاری و دیپلمات‌های غربی در کنار میلیون‌ها ایرانی سرخورده معتقدند که نهاد قدرت برای پذیرش تغییرات بیش از حد غیرمنعطف و متصلب است.

دیپلمات‌ها می‌گویند از مواضع کمتر خصمانه دولت جدید استقبال خواهند کرد، اما این سوال را مطرح می‌کنند که با توجه به اینکه سیاست‌های کلیدی در سطح کلام تعیین می‌شود، پزشکیان تا چه اندازه می‌تواند در این تصمیم گیری‌ها نفوذ و دخالت داشته باشد؟

یک دیپلمات برجسته غربی در تهران گفت: «ما با اشتیاق فراوان به حرف‌های پزشکیان گوش می‌دهیم، اما وقت حرف زدن تمام شده است. ما باید عمل و اقدام ببینیم.» وی افزود، روابط ایران با کشور‌های غربی تنها می‌تواند پس از ایجاد تغییرات در حوزه‌هایی که رئیس جمهور کنترل چندانی بر آن‌ها ندارد بهبود یابد.

این حوزه‌ها شامل توسعه برنامه هسته‌ای ایران است که در آن تهران سطح غنی سازی اورانیوم خود را به نزدیکی سطح قابل استفاده برای ساخت سلاح افزایش داده است و همچنین حمایت‌های نظامی و مالی تهران از گروه‌های منطقه‌ای نظیر حزب الله و فروش پهپاد‌های تهاجمی به روسیه.

این دیپلمات در ادامه گفت: «پزشکیان معقول سخن می‌گوید.. اما... او چگونه قرار است این سخنان را عملی کند؟»

متقاعد کردن ایرانیان به اینکه تغییر در راه است همچنان کاری دشوار است.

فرید، که یک راننده تاکسی در تهران است گفت: «رای‌هایی که به پزشکیان داده شد مشروط بوده... اگر او نتواند زندگی ما را بهبود ببخشد، رای دهندگان از طریق اعتراض رای خود را مطالبه خواهند کرد.»

نظر شما