شناسهٔ خبر: 67579149 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

ادعای عجیب کیهان: دولت پزشکیان دولتی با خزانه پر، تورم پایین و ارزانی طلا و سکه و دلار و خودرو تحویل می‌گیرد!

روزنامه کیهان مدعی شد که دولت مسعود پزشکیان دولتی با خزانه پر، تورم و نرخ بیکاری پایین، رشد اقتصادی بالا، وضعیت معیشتی مناسب مردم و ارزانی طلا و سکه و دلار تحویل می‌گیرد!

صاحب‌خبر -
ادعای عجیب کیهان: دولت پزشکیان دولتی با خزانه پر، تورم پایین و ارزانی طلا و سکه و دلار و خودرو تحویل می‌گیرد!
کد خبر: 666446
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۸ ۱۹:۳۰:۰۰

روزنامه کیهان مدعی شد که دولت مسعود پزشکیان دولتی با خزانه پر، تورم و نرخ بیکاری پایین، رشد اقتصادی بالا، وضعیت معیشتی مناسب مردم و ارزانی طلا و سکه و دلار تحویل می‌گیرد!

به گزارش کیهان، بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید؛ 

 

دولت سیزدهم که اقتصادی درگیر با انواع ناترازی‌ها را تحویل گرفته بود امروز اقتصاد کشور را در شرایطی مناسب و آماده جهش به دولت جدید تحویل می‌دهد.

 نرخ تورم سالانه از ابتدای دولت یعنی مرداد ۱۴۰۰ از ۴۵ و هفت دهم درصد به ۳6 و یک دهم درصد در خردادماه ۱۴۰۳ کاهش یافته است و فرآیند کاهش تورم ادامه دارد. لازم به ذکر است که دراین میان، دولت سیزدهم سیاست بزرگ بازتوزیعی حذف ارز 4200 باقی مانده از دولت دوازدهم را هم پشت‌سر گذاشت که این سیاست یک فشار تورمی بزرگی را ایجاد کرد.

در هشت سال دولت تدبیر و امید با جهش قیمت دلار از حدود 3 هزار تومان به 30 هزار تومان و سپس بازگشت به حدود 27 هزار تومان در پایان دولت، همه بخش‌های اقتصاد متأثر شد. از جمله اینکه قیمت مسکن از متری حدود سه میلیون به ۳۲ میلیون تومان جهش کرد.

در تیرماه سال 1403 و پایان کار دولت سیزدهم، میانگین قیمت مسکن در تهران، حدوداً متری 81 میلیون تومان، سکه تمام بهار آزادی حدود 40 میلیون تومان، نرخ دلار غیر رسمی حدود 60 هزار تومان، نرخ دلار نیمایی حدود 43 هزار تومان است.

قیمت خودرو 207 دنده‌ای این روزها در بازار غیررسمی حدود 750 میلیون تومان است که با توجه به مجوز واردات خورد در سال جاری، زمینه کاهش قیمت‌ها در این بازار هم فراهم شده است.

همچنین شاخص کل بورس که در زمان شروع به کار دولت سیزدهم در کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی بود و تجربه سیاه ریزش سال 99 و زیان سنگین، بی‌اعتمادی و قهر مردم را در کارنامه داشت، در پایان دولت در کانال دو میلیون و 100 هزار واحد قرار گرفته است.

یکی از چالش‌های دولت سیزدهم، حذف ارز ترجیحی بود که به گفته عباس عبدی، حامی دولت روحانی، مثل پوست موز زیر پای دولت شهید رئیسی انداخته شده بود. دولت امکان ادامه این سیاست پر هزینه را نداشت و دولت روحانی مسئولیت حذف آن را به دوش دولت بعد از خود انداخته بود. اما دولت سیزدهم هزینه این سیاست تحمیلی را پذیرفت و با مردمی کردن یارانه‌ها، بخشی از افزایش قیمت کالاها را با پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی جبران کرد.

دولت شهید رئیسی خزانه را خالی تحویل گرفت؛ هم خزانه ریالی و هم خزانه کالاهای اساسی را. این موضوع مدت‌ها پس از شروع به کار دولت با انتشار نامه‌نگاری‌های بین مسئولان دولت قبل برملا شد در حالی که دولت سیزدهم برای آرامش جامعه در ابتدای کار حرفی از آن نزده بود. دولت روحانی حتی بیش از 50 هزار میلیارد تومان تنخواه بودجه سال 1400 را هم مصرف کرده بود و در واقع خزانه با بدهی به دولت جدید رسیده بود اما با تلاش شبانه‌روزی دولت شهید رئیسی امروز وضعیت ارزی مناسب با ذخایر کامل کالاهای اساسی به دولت چهاردهم تحویل می‌شود.

حقیقتاً زمانی که دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰ کشور را در وضعیتی بحرانی و پس از هشت سال فاجعه‌بار تحویل گرفت هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی دولت سیزدهم با اینچنین اتفاقات مثبتی تحویل دولت چهاردهم گردد.

حالا فرصت برای رئیس‌جمهور جدید مهیا است تا اقتصاد کشور را جهش بدهد. این دستاوردها با تلاش شبانه‌روزی رئیس‌جمهور شهید و دولت ایشان به دست آمده و امید است مجدداً خرج گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد مذاکره نشود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما