شناسهٔ خبر: 67578843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

همگرایی ایران و این قاره؛ خار چشم اسرائیل/لغو ویزای این کشور برای ایرانیان

ايسنا : همگرایی روزافزون ایران و کشورهای قاره سیاه و بهبود موقعیت ایران در میان کشورهای این قاره توجه محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به همراه داشته و موجب نگرانی شدید آنها شد.

صاحب‌خبر -

«دنی سیترینوویچ» مسئول سابق امور ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «امان» و پژوهشگر موسسه مطالعات امنیت داخلی این رژیم در یادداشتی در این باره نوشت در چند ماه گذشته که همه توجه‌ها به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه متمرکز شده است، ایران در تلاش بوده تا فعالیت‌های خود را در آفریقا گسترش دهد و این باعث افزایش تهدید برای منافع رژیم صهیونیستی در این قاره می‌شود.

وی می‌گوید: در حالی که تمرکز اسرائیل این روزها عمدتاً بر جلوگیری از دستیابی ایران به اهداف خود در قالب گروه‌های مسلح در منطقه متمرکز است، تهران همچنان به گسترش فعالیت‌های خود در سراسر قاره آفریقا ادامه می‌دهد و این امر تهدید منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل را در این قاره افزایش می‌دهد. بنابراین اسرائیل باید استراتژی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به اهداف خود در آفریقا تدوین کند.

در این یادداشت آمده است: آفریقا از ابتدای انقلاب اسلامی به دلایل مختلف قاره «مورد علاقه» برای فعالیت‌های ایران بوده است و ایران به دلیل تمایل مشترک برای مبارزه با «حمله خارجی غربی»، هویت ایدئولوژیک بسیاری از کشورهای آفریقا را مورد توجه قرار داده است. تهران همچنین تلاش کرده است تا از اقلیت بزرگ شیعه در سراسر قاره آفریقا محافظت کند و به دنبال استفاده از منابع آن برای تأمین نیازهای خود بوده است. این موارد در کنار نزدیکی جغرافیایی آفریقا به خاورمیانه، قاره سیاه را به قاره ای جذاب در نظر رهبری ایران تبدیل کرده است.

سیترینوویچ اضافه کرد: در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران فعالیت سیاسی خود را در تمام نقاط قاره آفریقا افزایش داد، اما به نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران این ایده را چندین قدم به جلو برد. وی در زمینه تمایل خود برای تقویت روابط با کشورهای «جنوب جهانی»، به عنوان یک جایگزین سیاسی و اقتصادی برای غرب عمل کرد و آن را اولین هدف سیاسی ریاست جمهوری خود قرار داد و برای تقویت روابط با بسیاری از کشورهای آفریقایی تلاش کرد.

 

طبق این گزارش، در ماه های اخیر، ایران فعالیت های خود را در آفریقا افزایش داده است. این نه تنها مربوط به تقویت منافع اقتصادی و مالی است، بلکه شامل تمایل ایران برای گسترش منبأ درآمدی خود در بسیاری از کشورهای این قاره می شود.

مسئول سابق امور ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه آورده است: در شاخ آفریقا و شرق آن، تهران همچنان به گسترش روابط خود با سودان ادامه می‌دهد. علاوه بر تعمیق روابط با سودان، تهران سال گذشته پس از وقفه هفت ساله، روابط دیپلماتیک خود را با جیبوتی ازسر گرفت. موقعیت استراتژیک جیبوتی در نزدیکی تنگه باب المندب یکی از دلایل اصلی تمایل ایران برای ازسرگیری این روابط بود. علاوه بر این تلاش‌ها، تهران در تلاش است تا روابط دیپلماتیک خود را با قاهره از طریق کانال‌های مختلف عمیق‌تر کند.

وی معتقد است: تعمیق روابط با ارتش سودان، تمایل به تقویت روابط دیپلماتیک با مصر و ازسرگیری روابط دیپلماتیک با جیبوتی، به ایران این امکان را می‌دهد تا حضور امنیتی خود را در این منطقه استراتژیک افزایش دهد. ایران اهداف مهمی را از این فعالیت دنبال می‌کند. از جمله این اهداف تشدید محاصره اقتصادی اسرائیل و بازسازی کانال‌ها برای کمک به حماس در نوار غزه، بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین افزایش قدرت نیروی دریایی خود در این منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران همچنین در شمال آفریقا همچنان روابط سیاسی خود را با تونس توسعه می دهد و اخیراً وضعیت ویزا برای شهروندان ایرانی که می خواهند وارد این کشور شوند لغو شد. گسترش این روابط به روابط استراتژیک ایجاد شده در سالهای اخیر میان ایران و الجزایر افزوده می‌شود، تهران همچنین روابط امنیتی و غیرنظامی با لیبی دارد. بر این اساس ، ایران در تلاش است تا ارتباطات منطقه‌ای را در کشورهای شمال قاره آفریقا ایجاد کند، این مسئله علاوه بر فراهم کردن دسترسی ایران به دریای مدیترانه و گذرگاه‌ها، دسترسی به تنگه جبل طارق را نیز فراهم می‌کند و این می‌تواند تهدیدی برای قاره آفریقا باشد و علاوه بر این این فعالیت با هدف فشار بر کشور مراکش صورت می‌گیرد؛ چراکه ایران آن را پایگاهی برای فعالیت اسرائیل و آمریکا می‌داند.

نظر شما