شناسهٔ خبر: 67577454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

سازمان ملی هوش مصنوعی فردا افتتاح می‌شود

صاحب‌خبر -

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد: سازمان ملی هوش مصنوعی فردا سه‌شنبه با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: از یک سال قبل تلاش کردیم تا برنامه فاخری در زیست بوم فناوری کشور ارائه کنیم؛ چرا که اگر مجموعه‌ای نوآوری نداشته باشد از بین می‌رود و از آنجایی که معاونت علمی یکی از ستون‌های نوآوری کشور به شمار می‌رود، اگر این معاونت هم نوآوری نداشته باشد، شایسته نامش نخواهد بود.

وی افزود: از این رو تاکنون در این نهاد برنامه‌های متنوعی اجرایی شده که نمونه آن برنامه شب یلدا فناوری است که در مدت ۱۰ سال است اجرا می‌شود و برگزاری برنامه‌های جدید در چارچوب‌های جدید نوآوری با همکاری مجموعه‌های همکار از رویکردهای این نهاد است.

دهقانی برگزاری المپیک فناوری را یکی از برنامه‌های نوآوری معاونت علمی ذکر کرد و یادآور شد: این المپیک، ایجاد شور و نشاط در حوزه فناوری خواهد کرد همان طوری که تاکنون مسابقات ملی در حوزه‌های متنوعی چون برنامه نویسی و هوش مصنوعی برگزار شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه با برگزاری المپیک فناوری، جریان سازی دنبال می‌شود، ادامه داد: با برگزاری این رویداد در شرکت کنندگان الگو و انگیزه‌ ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که با توجه به اینکه المپیک فناوری همانند ربوکاپ است، چرا این دو رویداد در هم ادغام نشده‌اند، گفت: این طور نیست که برنامه‌های اجرایی ۱۰۰ درصد در گذشته وجود نداشته است، بسیاری از برنامه‌ها دارای نوآوری تدریجی است.

دهقانی ربوکاپ را نمونه موفق از توسعه و ترویج فناوری و نوآوری توصیف و خاطرنشان کرد: ربوکاپ رویدادی در سطح دانش آموزی و دانشجویی است و المپیک فناوری یک رویکرد ارتقا یافته به سمت شرکت‌های فناور و دانش بنیان است. در این المپیک در کنار دانش آموزان و دانشجویان، شرکت‌های فناور، اساتید، پژوهشگاه‌ها نیز حضور دارند.

ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از نقاط قوت دولت شهید جمهور که بارها ذکر شده، ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای کارهای بزرگ است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که رئیس جمهور شهید آیت الله رییسی فردای کشور را فدای فردا امروز نکرد.

وی افزود: با توجه به اینکه دیپلماسی دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه علم و فناوری بوده است، با همکاری مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری پیشنهادی را به هیات دولت ارائه دادیم که بر اساس آن منطقه بین‌المللی نوآوری در پارک فناوری تاسیس می‌شود.

دهقانی ادامه داد: در این منطقه بین‌المللی هدفگذاری این است که فناوران خارجی راحت‌تر رفت و آمد داشته باشند یعنی روابط با فناوران ایرانی و خارجی راحت‌تر از جاهای دیگر صورت گیرد. بنای ما این است که در این منطقه سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر، ضمانت‌ها، معافیت‌ها بهتر و اینترنت با کیفیت‌تری داشته باشیم تا شرکت‌های خارجی راحت‌تر در این منطقه مستقر شوند و در نهایت همکاری وسیعی بین فناوران ایرانی و دنیا ایجاد شود.

معاون علمی، فناوری ‌و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان این مطلب که این مجموعه پیشنهادات در آیین‌نامه ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران طی ۲-۳ هفته گذشته به تصویب هیات دولت رسید، خاطرنشان کرد: بر همین اساس قرار است پارک فناوری پردیس یک ارتقاء کالبدی، فیزیکی و همین‌طور ارتقاء قانونی با تسهیلات قانونی جدید که در ۴۰ ماده تصویب شده، داشته باشد؛ یعنی پارک فناوری پردیس به یک منطقه بین‌المللی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که در افق ۱۴۰۸ در پارک فناوری پردیس یک زیست‌بوم جامع نوآوری شامل محل کار و زندگی برای فناوران داشته باشیم و قرار است یک‌ منطقه ۳۰۰ هکتاری در پارک پردیس به شهر زندگی نوآوران تبدیل شود.

دهقانی ضمن اشاره به اینکه هدفگذاری ما این است که این منطقه بین‌المللی، به پایگاه برتر برای جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم تبدیل شود، گفت: می‌خواهیم این منطقه، فضایی برای رفت و آمد دور از موانع و محدودیت‌های رفت و آمد برای متخصصان ایرانی خارج از کشور(به لحاظ پاسپورتی) باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما این است که این منطقه در بین ۱۰ پایگاه برتر سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه قرار گیرد، افزود: در افق ۱۴۰۸ این منطقه ظرفیت استقرار ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت را دارد و همچنین قرار است ۱۰ مرکز آفرینش ملی فناوری(مام فناوری) قرار است در این منطقه تا سال ۱۴۰۸ ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۵۰ شرکت و سازمان غیر ایرانی مرتبط با فناوری در این منطقه مستقر خواهند شد، تصریح کرد: دامنه اشتغال منطقه نوآوری ایران، حداقل ۵۰ هزار نفر را شامل می شود. این منطقه یادگار شهید رییسی است و ماندگار خواهد بود. ایشان پیگیری برای ایجاد این منطقه را همواره مورد تاکید قرار داده بودند.

افتتاح مرکز هوش مصنوعی

دهقانی ادامه داد: خبر دیگر اینکه تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی کشور چندی پیش مصوب و شورای راهبردی هوش مصنوعی نیز تشکیل شد.

وی افزود: فردا سه‌شنبه ساختمان سازمان ملی هوش مصنوعی با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد. همچنین تا پایان سال زیرساخت‌های خوبی برای تامین مزرعه پردازش گرافیکی ایجاد خواهد شد.

گواهی دانش بنیانی اندیشکده‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در پایان از تدوین آیین‌نامه ارتقای اندیشکده‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس تاکنون قریب به ۱۰ اندیشکده موفق به دریافت گواهی دانش بنیانی شدند.

نظر شما