شناسهٔ خبر: 67577176 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سبزترین و صنعتی‌ترین نقطه تهران کجاست؟/ویژگی خاص مناطق ۲۱ و ۴ پایتخت

باشگاه خبرنگاران جوان : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی شهر تهران بر مبنای نقشه‌های هزارم را در دسترس کارشناسان قرار داد.

صاحب‌خبر -

تهیه انواع نقشه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای در مقیاس‌های مختلف و تولید اطلاعات مکانی از مأموریت‌های معاونت اطلاعات مکانی سازمان فاوا است و در این راستا نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی تهران مشتمل بر شش کلاس کاربری اراضی تهیه شده است.

کارشناسان سازمان فاوا در نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی تهران، کلاس‌های زمین با کاربری فضای سبز، قطعات ملکی، قطعات صنعتی، پوسته معابر، پهنه‌های آبی و فرودگاه را به تفکیک شناسایی کرده‌اند.

آخرین نقشه کاربری اراضی شهر تهران در سال ۱۳۸۱ بر پایه نقشه‌های دو هزارم تهیه شده بود و نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی تهران بر مبنای نقشه‌های هزارم نخستین نقشه با این ویژگی به‌حساب می‌آید.

بر اساس این نقشه، بالغ بر ۵۵ درصد از شهر تهران به قطعات ملکی با کاربری‌های مسکونی، تجاری و دولتی اختصاص یافته و ۲۳ درصد شهر مربوط به پوسته معابر است.

نقشه طبقه‌بندی شده اراضی شهر تهران نشان می‌دهد منطقه ۲۱ به‌عنوان صنعتی‌ترین منطقه شهری ارزیابی شده و مناطق ۲۲ و۴ با واقع‌شدن پارک‌های فرامنطقه‌ای چیتگر و لویزان سبزترین مناطق شهر تهران هستند.

گفتنی است نقشه طبقه‌بندی شده کاربری اراضی تهران راهنمای قابل‌توجهی برای طراحی‌ها و توسعه‌های آتی شهری به‌حساب می‌آید و می‌تواند نقش کلیدی در تصمیم‌سازی برنامه‌ریزان و مدیران برای تقسیم عادلانه منابع و خدمات شهری داشته باشد.

بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، همچنین این اطلاعات از طریق سرویس‌های اطلاعات مکانی در اختیار کاربران داخلی شهرداری قرار گرفته و کاربران خارج از شهرداری می‌توانند از طریق اداره انتشارات و فروش نقشه‌ها به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

 

نظر شما