شناسهٔ خبر: 67576829 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

دمای تابستانی صنایع بورسی

کدال، میزبان گزارش‌های خردادماه صنایع بود. درآمد ۳۸۲نماد بورسی، در سومین‏ماه سال، ۲۷۵همت به ثبت رسید. این میزان نسبت به اردیبهشت، افت ۴درصدی و نسبت به خرداد سال قبل، رشد ۱۰درصدی را نشان می‏دهد. درآمد۶میلیارد دلاری بورسی‏ها طی خردادماه، افت یک‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. ضمن آنکه درآمد بهار صنایع بورسی با افزایش ۱۸درصدی به ۷۶۷همت رسیده است. به نظر می‏رسد علاوه بر بهبود حاشیه سود بهار که در صورت‏های مالی شرکت‌ها منعکس می‌شود، عوامل کلان اقتصادی نیز تابستان متفاوتی را برای بورس خواهد ساخت.

صاحب‌خبر -

جمهوریت

 

علی قاسمی/ عباس بیات :  با پایان انتشار گزارش‌‌‌های خردادماه صنایع بورسی، درآمد ۳۸۲نماد اصلی بورسی و فرابورسی در سومین ماه از سال به ۲۷۵همت رسید. به‌رغم آنکه میزان درآمد ثبت‌شده، افت ۴درصدی را نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد، اما فروش این شرکت‌ها نسبت به خردادماه سال قبل، رشد۱۰درصدی را تجربه کرده است. ضمن آنکه دلار نیما در خردادماه سال‌جاری حدود ۴۲هزار و ۳۰۰تومان بوده؛ در حالی که این شاخص دلاری، نسبت به خرداد سال قبل که به طور متوسط در محدوده ۳۸هزار و ۱۰۰تومان قرار داشته، با افزایش ۱۰درصدی همراه بوده است. از این‌رو، درآمد دلاری خردادماه امسال نسبت به سال گذشته تقریبا بدون تغییر مانده است. همچنین صنایع در بهار ۱۴۰۳، حدود ۷۶۷همت درآمد داشتند که نسبت به بهار سال قبل، رشد ۱۸درصدی و نسبت به زمستان کاهش ۴درصدی را تجربه می‌کنند. این درحالی است که درآمد دلاری صنایع در بهار نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد ۸درصدی داشته است.

به نظر می‌رسد فشار هزینه‌‌‌ها در بهار از روی صنایع برداشته شود و حاشیه سود‌‌‌ها که در زمستان سال قبل به کف هشت‌فصل اخیر خود رسیده بودند، اندکی بهبود یابند. در این صورت انتظار داریم تا سود خالص بهار نمادهای مورد اشاره در این گزارش از ۱۵۰همت عبور کند. این درحالی است که سود خالص صنایع در زمستان، ۱۱۳همت بوده است. علاوه بر این، با توجه به رویکرد دولت جدید مبنی بر کاهش فاصله دلار نیما و آزاد و کاهش دخالت دولت در قیمت‌گذاری محصولات صنایع، احتمالا شرایط مطلوب فعلی در تابستان نیز تداوم داشته باشد. این موارد در حالی بیان شده است که قطعی برق در انتظار صنایع است و بیشترین آسیب از این ریسک مورد توجه صنعت فولاد و سیمان است. اما احتمالا با تغییر برخورد دولت چهاردهم با بورس، تابستانی داغ‌‌‌تر از سال قبل انتظار بورس را می‌‌‌کشد.

 دلاری‌‌‌ها سردمدار رشد درآمدها

صنایع دلاری و کامودیتی‌محور بورس ایران، در فصول ابتدایی سال، معمولا از پیشگامان رشد درآمد و سود در میان صنایع هستند. در سال‌جاری نیز با وجود آنکه طی خردادماه سال‌جاری دلار نیما به طور متوسط رشد ۱۰درصدی را نسبت به خردادماه سال قبل تجربه کرده است، اما صنایع دلاری موفق شدند درآمد بالاتری را نسبت به افزایش قیمت دلار تجربه کنند. فولادی‌‌‌ها، در خرداد درآمد ۵۷همتی و در بهار درآمد ۱۶۸همتی را تجربه کردند. درآمد فولادی‌‌‌ها نسبت به خرداد سال قبل، تغییر محسوسی نداشته و درآمد دلاری بهار این صنعت نیز نسبت به بهار سال قبل تقریبا بدون تغییر مانده است. به‌رغم آنکه درآمد خردادماه در سطوح پایین‌‌‌تری نسبت به اردیبهشت قرار دارد، اما مجموع درآمد سه‌ماه اول سال یا به عبارتی بهار سال‌جاری ۱۰درصد نسبت به زمستان قبل، بهبود یافته است.

معاملات بورس‌کالا نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات شمش فولاد در خردادماه نسبت به اردیبهشت، کاهش اندکی را تجربه کرده است. نرخ‌های فروش نیز به طور میانگین در سطح ۲۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان به ازای هر تن قرار گرفته‌‌‌اند. برخلاف شمش فولاد، نرخ آهن اسفنجی بورس‌کالا در خردادماه به طور متوسط به زیر ۱۳میلیون سقوط کرده است.  به عبارت دیگر، تولیدکنندگان شمش حاشیه سود بالاتری نسبت به تولیدکنندگان آهن اسفنجی خواهند داشت؛ چرا که نسبت آهن اسفنجی به شمش فولاد به محدوده ۶۰درصد و کف فروردین سال قبل کاهش یافته است. در میان نمادهای فولادی ۷نماد با P/E آینده‌نگر زیر ۴واحد قرار دارند که جذابیت بالایی را برای خرید فولادی‌‌‌ها فراهم کرده‌‌‌اند.

فلزات گرانبها، به‌عنوان صنعت ارزنده سال‌جاری، درآمد ۱۷همتی خود در خردادماه سال‌جاری را با رشد ۴۳درصدی نسبت به خردادماه سال قبل به ثبت رسانده‌اند. درآمد دلاری خردادماه نیز نسبت به خرداد سال قبل، رشد ۲۹درصدی داشته و درآمد دلاری بهار این صنعت ۳۰درصد افزایش یافته است. برخلاف فولاد، شمش آلومینیوم در بورس‌کالا با نرخ بالایی به فروش می‌رود و در خردادماه نرخ هر تن شمش آلومینیوم در تالار نقره‌‌‌ای، بیش از ۱۴۲میلیون تومان بوده است. شمش روی نیز در خردادماه همچنان ۱۴۰میلیون تومان قیمت خورد. همچنین به‌رغم افت ارزش معاملات کاتد مس در بورس‌کالا، همچنان نرخ‌های مس نیز در این بازار بالاست و از رونق این صنعت در پی افزایش قیمت‌های جهانی حکایت دارد. در میان نمادها، «فسوژ» با P/E آینده‌نگر ۳٫۷واحدی و «فاسمین» با P/E 5واحدی گزینه‌‌‌های  ارزنده‌‌‌تری هستند.

کانی‌‌‌های فلزی که همچنان با P/E پایینی نسبت به میانه تاریخی خود معامله می‌‌‌شوند، با ریسک‌‌‌های بالای انرژی و حقوق معادن مواجه هستند. ضمن آنکه قیمت‌ها نیز در بورس‌کالا چندان جذاب نیست و به‌رغم آنکه فولادی‌‌‌ها گزینه امنی هستند، ریسک صنعت بالادست فولاد، همچنان بالاست. درآمد ۱۱همتی این صنعت در سومین ماه از سال‌جاری، افت ۳۷درصدی را نسبت به خردادماه قبل نشان می‌دهد. درآمد دلاری خردادماه در این صنعت، با افت ۴۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و درآمد دلاری بهار با کاهش ۱۶درصدی نسبت بهار قبل مواجه شده است.

سیمانی‌‌‌ها، در خردادماه با ثبت درآمد ۴٫۵همتی درآمد خود را نسبت به خرداد قبل، ۱۰درصد افزایش دادند. این درحالی است که درآمد دلاری این صنعت بدون تغییر باقی مانده است. اما افزایش امید در این صنعت به آن دلیل است که درآمد دلاری بهار ۷درصد بهبود یافته است. نکته قابل‌توجه آن است که P/E آینده‌‌‌نگر عمده نمادهای این صنعت زیر ۵واحد است و یکی از صنایع جذاب بازار برای سرمایه‌گذاری، صنعت سیمان است.

صنعت اوره، رشدهای خیره‌‌‌کننده درآمدی را در خرداد و به‌خصوص در بهار به ثبت رسانده است. این صنعت موفق شده است در خردادماه درآمد خود را نسبت خرداد سال قبل ۵۴درصد افزایش داده و به بیش از ۷٫۳همت برساند. درآمد دلاری بهار سال‌جاری نیز نسبت به بهار سال قبل، رشد ۹درصدی داشته است. رشد قیمت نفت و رشد دلار نیما سبب شده است تا نرخ‌های فروش نیز در سال۱۴۰۳ رشد قابل‌توجهی نسبت به زمستان داشته باشد.

رشد دلار نیما بر نرخ محصولات شیمیایی نیز اثرگذار بود. قیمت فروش محصولات عمده نمادهای بورسی در صنعت شیمیایی روند افزایشی داشت. نرخ متانول صادراتی زاگرس و شخارک همچنان بالاست و درآمد صنعت نیز به‌واسطه عوامل یادشده، در خردادماه به ۵۶همت رسید که ۵۶درصد از خرداد سال قبل بالاتر است. ضمن آنکه درآمد دلاری بهار این صنعت نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰درصد افزایش یافته است.

نقش کمرنگ ریالی‌‌‌ها

صنایع ریالی‌‌‌ برخلاف دلاری‌‌‌ها عملکرد ضعیف‌‌‌تری را در بهار سال‌جاری داشتند؛ اما برخی از صنایع مانند حمل‌ونقلی‌‌‌ها و چاپ و نشر خوش درخشیدند. سهامداران شرکت‌های «قندوشکری» طی فصل بهار ۱۴۰۳ به‌طور متوسط ۱۹٫۸درصد زیان شناسایی کردند. در میان ۱۲نماد قندوشکری بازار سرمایه، «قهکمت» طی بهار امسال با ثبت زیان ۶٫۱درصدی کمترین میزان کاهش قیمتی را نسبت به هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود تجربه کرده است. مجموع درآمد قندوشکری‌‌‌های بازار سرمایه طی خرداد امسال یک‌هزار و ۳۹۵میلیارد تومان بود که در مقایسه با خرداد سال قبل ۲٫۸درصد کاهش یافته است. در بهار امسال فروش قندوشکری‌‌‌ها ۲هزار و ۱۴۰میلیارد تومان به ‌‌‌ثبت رسید که این عدد در قیاس با بهار سال قبل کاهش ۶٫۱درصدی را تجربه کرده است. براساس دلار نیما مجموع فروش قندوشکری‌‌‌‌های بازار سرمایه طی خرداد و بهار ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب ۱۲ و ۱۴٫۶درصد کاهش داشته است.

از میان نمادهای قندوشکری شرکت «قزوین» طی سومین ماه از سال‌جاری با ثبت فروش دلاری ۳میلیون و ۵۰۹هزار دلار و افزایش بیش از ۲۰۰درصدی نسبت به خرداد ۱۴۰۲، بیشترین افزایش فروش را تجربه کرده است. شرکت‌های «کاشی‌‌‌‌وسرامیک» در بهار امسال متوسط کاهش ۱۵٫۷درصدی را تجربه کردند. در این بین شرکت «کلوند» که طی بهار تنها ۲٫۲درصد کاهش قیمت را ثبت کرده، کمترین افت را نسبت به هم‌‌‌گروهی‌‌‌های خود تجربه کرده است. مجموع فروش خرداد این صنعت ۶۸۲میلیارد تومان بوده که نسبت به خرداد سال قبل ۱۱٫۲درصد افزایش یافته است. با توجه به رشد ۱۰درصدی نرخ دلار نیما افزایش ۱۱درصدی فروش کاشی‌‌‌‌وسرامیکی‌‌‌ها یک عملکرد خوب محسوب می‌شود.  مجموع فروش بهار این صنعت یک‌هزار و ۷۱۷میلیارد تومان بود که نسبت به بهار سال گذشته ۲۰درصد جهش داشته است.

بررسی درآمد دلاری این صنعت نشان می‌دهد که طی خرداد و بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب افزایش ۰٫۶ و ۱۰درصدی رقم خورده است که این افزایش دلاری نشانه‌‌‌ای از رشد حقیقی در کاشی‌و‌‌‌سرامیکی‌‌‌هاست.  شرکت‌های «خودروساز» بازار سرمایه طی بهار ۱۴۰۳، زیان ۱۵٫۷درصدی را به سهامداران خود تحمیل کردند. شرکت «خساپا» طی بهار امسال با افت ۹٫۲درصدی کمترین زیان را به سهامداران خود نسبت به پنج خودروساز دیگر وارد کرده است. مجموع فروش خردادماه خودرویی‌‌‌ها ۳۹هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که نسبت به خرداد سال قبل ۲۲درصد افت داشته است. فروش بهاری این صنعت ۹۷هزار و ۳۷۰میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با بهار سال گذشته ۸٫۷درصد رشد داشته است. فروش دلاری خودروسازان در خرداد و بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌‌‌ترتیب ۲۹٫۷ و ۰٫۵درصد کاهش یافته است.

شرکت «خزامیا» سردمدار افزایش درآمد در میان خودروسازان بوده است. بر این اساس شرکت یادشده طی خرداد امسال مجموعا فروش ۵۱میلیون و ۳۳۳هزار دلاری را به ثبت رسانده که این عدد در قیاس با خرداد سال قبل ۱۹۴درصد جهش کرده است. در بهار امسال نیز مجموع فروش دلاری این شرکت ۲۷درصد نسبت به بهار ۱۴۰۲ افزایش داشته که با این حساب پرفروش‌‌‌ترین شرکت خودروساز بورسی بوده است. «قطعه‌‌‌سازان» در فصل بهار متوسط کاهش ۲۴٫۷درصدی را تجربه کردند. در این میان، شرکت «خریخت» با کاهش ۲٫۸درصدی در فصل آغازین سال‌جاری، بهترین عملکرد را نسبت به ۱۹شرکت دیگر از خود به نمایش گذاشته است.

مجموع فروش قطعه‌‌‌سازان طی خردادماه امسال ۵هزار و ۳۰۷میلیارد تومان بوده که در مقایسه با خرداد سال قبل ۱۷٫۵درصد رشد یافته است. در بهار امسال فروش قطعه‌‌‌سازان بورسی ۱۲هزار و ۹۸۰میلیارد تومان به ثبت رسید که این عدد در مقایسه با بهار سال گذشته بیش از ۲۲درصد افزایش را تجربه کرده است. بررسی متغیرهای فروش این صنعت به لحاظ دلاری نیز نشان‌دهنده جهش درآمدی این صنعت است. بر این اساس طی خرداد و بهار ۱۴۰۳ فروش دلاری قطعه‌‌‌سازان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌‌‌ترتیب ۵٫۹ و ۱۱٫۸درصد رشد یافته است. شرکت قطعه‌‌‌ساز «خپویش» با ثبت رشد ۷۴درصدی درآمد دلاری خود طی خردادماه و همین‌طور جهش ۶۰درصدی فروش دلاری بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه، بهترین عملکرد را بین قطعه‌‌‌سازان داشته است. شرکت‌های «دارویی» بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۳ متوسط کاهش قیمتی ۱۲٫۸درصدی را تجربه کرده‌اند.

سهامداران شرکت «دکوثر» طی بهار ۱۴۰۳ بازدهی ۶۱٫۲درصدی را کسب کردند که با این حساب بهترین عملکرد به لحاظ رشد  قیمت سهام در میان ۳۷نماد دارویی بازار سرمایه به شرکت مذکور تعلق دارد. مجموع درآمد خرداد داروسازان ۹هزار و ۷۷۴میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با خرداد سال قبل ۱۰٫۶درصد افزایش یافته است. فروش ریالی بهار این صنعت ۲۸هزار و ۳۰۰میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به بهار ۱۴۰۲ رشد ۱۸٫۶درصدی داشته  و جهش یافته است. فروش دلاری داروسازان طی خرداد و بهار ۱۴۰۳ به‌‌‌ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۰٫۰۴ و ۸٫۴درصدی را تجربه کرده است. از میان ۳۷نماد داروساز بورسی، شرکت «دزهراوی» با رشد ۱۲۳درصدی فروش خود طی خردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه، بهترین عملکرد را بین شرکت‌های داروساز به ثبت رسانده است.

فروش دلاری شرکت یادشده در خرداد امسال یک‌میلیون و ۸۲۸هزار دلار بوده که در قیاس با خرداد ۱۴۰۲ افزایش بیش از ۱۰۰درصدی را تجربه کرده است. شرکت‌های «شوینده» بازار سرمایه در بهار امسال زیان بیش از ۷درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده‌‌‌اند.  شرکت «کیمیاتک» با کاهش اندک ۰٫۲درصدی کمترین زیان را در مقایسه با شش شرکت شوینده‌ساز دیگر تجربه کرده است. مجموع فروش خرداد شوینده‌‌‌سازان ۲هزار و ۵۴۷میلیارد تومان به ثبت رسیده که این عدد در قیاس با خرداد سال قبل ۱۳٫۷درصد رشد داشته که با توجه به افزایش ۱۰درصدی نرخ نیما عملکرد نسبتا خوبی محسوب می‌شود. فروش بهار ۱۴۰۳ شوینده‌‌‌سازان ۶هزار و ۴۷۲میلیارد تومان بوده که در مقایسه با بهار سال گذشته ۲۰درصد جهش یافته است. ارزیابی متغیرهای درآمدی شوینده‌‌‌سازان برحسب دلار نیما نشان می‌دهد که طی خرداد و بهار ۱۴۰۳ مجموع درآمد دلاری این صنعت در مقایسه با مدت مشابه، به‌‌‌ترتیب ۲٫۵ و ۹٫۸درصد رشد داشته است.

از میان هفت نماد شوینده‌‌‌ساز بازار سرمایه، شرکت «قرن» با ثبت افزایش ۵۴درصدی فروش خود طی خرداد امسال و همچنین جهش ۴۵درصدی درآمد بهار امسال نسبت به مدت مشابه، بهترین عملکرد را نسبت به شوینده‌‌‌سازان دیگر داشته است. شرکت‌های «تایرساز» بازار سرمایه در فصل بهار متوسط کاهش ۵٫۵درصد قیمتی را تجربه کردند. در بین ۹شرکت تایرساز بورسی، شرکت «پارتا» بازدهی مثبت ۰٫۶درصدی را نصیب سهامداران خود کرد و با این بازدهی توانست عملکرد بهتری نسبت به هشت شرکت دیگر تجربه کرد. مجموع فروش این صنعت طی سومین ماه از سال‌جاری ۳هزار و ۱۶۹میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با خرداد سال قبل افزایش ۸٫۴درصدی را تجربه کرده است. در بهار ۱۴۰۳ فروش تایرسازان بورسی، ۹هزار و ۱۷۴میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با بهار سال گذشته بیش از ۳۲درصد افزایش داشته است. بررسی فروش دلاری تایرسازان برحسب دلار نیما نشان می‌دهد که طی خردادماه امسال کاهش ۲٫۳درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به وقوع پیوسته است. این در حالی است که فروش دلاری بهار این صنعت طی فصل آغازین سال‌جاری ۲۱٫۵درصد جهش داشته و عملکرد خوبی برای تایرسازان محسوب می‌شود. شرکت «پارتا» بهترین عملکرد را در میان تایرسازان داشته و موفق شده است فروش دلاری خود را در بازه ماهانه طی خرداد ۱۴۰۳ به‌‌‌میزان ۵۲درصد رشد دهد.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما