شناسهٔ خبر: 67575610 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افشای جزئیات طرح خطرناک آمریکا علیه غزه بعد از جنگ

یک رسانه قطری جزئیات طرح خطرناک آمریکا علیه نوار غزه در دوره بعد از جنگ را افشا کرد که مفاد آن همگی در راستای منافع صهیونیست‌ها و گسترش توافق‌های عادی‌سازی اعراب با رژیم اشغالگر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از زمان آغاز جنگ غزه، آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح‌های واهی متعددی برای آینده این باریکه، ترسیم کرده‌اند و در برخی موارد قصد داشتند، حتی قبل از پایان جنگ، مقدمات اجرای طرح‌های خود را فراهم سازند؛ اما تاکنون هیچ یک از آنها به نتیجه نرسیده است.

در این میان آمریکا تاکید داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین در حکومت آینده غزه نقش داشته باشد؛ مسئله‌ای که اسرائیل مخالف آن بود اما اخیرا شرایط به شکل دیگری رقم خورده است.

تشدید هماهنگی تشکیلات ابومازن با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها

در این میان و در شرایطی که بعد از جنگ غزه، رژیم صهیونیستی تحریم‌های زیادی علیه تشکیلات خودگردان اعمال کرده و اقتصاد این تشکیلات کاملا از هم پاشیده بود، اخیرا یک سری منابع آگاه گزارش دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین درآمدهای ترخیص کالا را برای سه ماه از اسرائیل دریافت کرده و بانک جهانی هم در سایه توافق آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان مطابق با چشم انداز آمریکا برای روز بعد از جنگ در غزه، متعهد به پرداخت 300 میلیون دلار به این تشکیلات شده است.

«محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که وزارت دارایی رژیم صهیونیستی 435 میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) یعنی حدود 120 میلیون دلار از درآمدهای مالیاتی که اسرائیل به نمایندگی از این تشکیلات جمع می‌کند را به حساب تشکیلات خودگردان واریز کرده است. همچنین بانک جهانی هم کمک مالی سالانه خود را به تشکیلات خودگردان فلسطین از 70 میلیون دلار به 300 میلیون دلار افزایش داده که رقمی بی سابقه در تاریخ روابط فلسطین با بانک جهانی محسوب می‌شود.

این مقام تشکیلات خودگردان گفت که قرار است بانک جهانی این مبلغ را در چند دوره به تشکیلات خودگردان پرداخت کند که بخشی از آن صرف حمایت از بودجه می‌شود و بخشی دیگر برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح شوم آمریکا برای غزه و مواضع حقیرانه تشکیلات خودگردان

این در حالی است که کابینه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته با پیشنهاد «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم برای مشروعیت بخشیدن به 5 کانون شهرک سازی ، اعمال تحریم‌ها علیه مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و سلب اختیارات از این تشکیلات در جنوب کرانه باختری موافقت کرد.

یک منبع دیپلماتیک غربی که ترجیح داد نامش فاش نشود، در این زمینه گفت: یک توافق اسرائیلی- آمریکایی با حمایت بین المللی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان که از بحران مالی بی سابقه با آغاز جنگ غزه از اکتبر گذشته رنج می‌برد، وجود دارد. همچنین سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده‌اند که بحران مالی این تشکیلات مانع از این می‌شود که آنها بتوانند با گروه‌های مسلح فلسطینی در کرانه باختری (رزمندگان مقاومت) مقابله کنند.

یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: آمریکایی‌ها تضمین‌هایی به ما دادند مبنی بر اینکه اظهارات اسموتریچ درباره تحریم مقامات تشکیلات خودگردان، به خاطر تلاش ائتلاف راست افراطی اسرائیل برای ماندن در قدرت است.

این مقام تشکیلات خودگردان در اظهاراتی حقیرانه و خائنانه افزود: ما چه بپذیریم و چه نپذیریم، اسرائیلی‌ها به شهرک سازی‌های خود ادامه می‌دهند و مخالفت ما هم تاثیری ندارد و آنها برای این کار نیازی به رضایت فلسطینی‌ها ندارند.

بر همین اساس، کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در نشست 24 ژوئن گذشته خود به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و همچنین در نشست 29 ژوئن خود به ریاست «حسین آل شیخ» دبیر کمیته اجرایی این سازمان صرفاً به رد طرح صهیونیست‌ها برای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری، بسنده کرد.

همچنین منابع نزدیک به تشکیلات خودگردان گفتند که این تشکیلات هیچ تصمیمی علیه اسرائیل اتخاذ نخواهد کرد؛ زیرا در حال حاضر درگیر اجرای چشم انداز آمریکا برای روز بعد از جنگ غزه است که شامل 10 بند می‌شود و معروف به «بیانیه مشترک درباره اصول حمایت از آینده صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» است.

بر اساس این طرح دولت آمریکا و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان، مصر و اردن حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه به عنوان قدرت حاکم را به رسمیت می‌شناسند.

این منابع افزودند: بر اساس طرح آمریکا نوار غزه در نهایت باید تحت اختیارات انحصاری تشکیلات خودگردان قرار بگیرد.

جزئیات طرح خطرناک آمریکا علیه غزه بعد از جنگ

بر این اساس در واقع تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق هماهنگی با رژیم صهیونیستی و کمک برخی از سازمان‌های بین‌المللی شروع به کار در نوار غزه کرده است. به عنوان مثال دو روز قبل، اداره انرژی تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از هماهنگی با رژیم صهیونیستی، به شرکت برق نوار غزه دستور داد که کار تعمیر یکی از مهمترین خطوط برق خود را آغاز کند.

روزنامه قطری العربی الجدید امروز دوشنبه، متن کامل طرح خطرناک آمریکا را که در رسانه‌های عبری منتشر شده است، ارائه داد که به شکل زیر است:

«ما به عنوان اعضای جامعه بین‌المللی در راستای حمایت از آینده صلح و امنیت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و همه کسانی که تحت تاثیر درگیری‌ها در غزه قرار گرفته‌اند، اصولی اساسی برای تامین صلح پایدار در دوره بعد از درگیری‌ها و تقویت صلح که راهکار دو دولتی را تضمین می‌کند، داریم که شامل این موارد می‌شود:

- جامعه بین‌المللی باید از ملت فلسطین برای بازسازی زندگی خود در نوار غزه از جمله از طریق سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینه نیازهای بشردوستانه، بازسازی غزه و توسعه اقتصادی حمایت کند. این امر مستلزم باز شدن گذرگاه‌های زمینی نوار غزه و ورود کمک‌های انسانی به این منطقه بدون مانع است و همسایگان غزه باید از این روند و تسهیل آن حمایت کنند.

- گروه‌هایی که به روش‌های خشونت آمیز متوسل، یا مرتکب حملات تروریستی ضد غیرنظامیان می‌شوند، نمی‌توانند جایی در آینده غزه داشته باشند. همچنین همه سازمان‌های تروریستی و گروه‌های مسلح باید خلع سلاح شوند و از خشونت دست بکشند.

- اسرائیل باید بدون کاهش اراضی یا اشغال مجدد نوار غزه، از این باریکه عقب نشینی کند و فلسطینی‌ها باید اجازه داشته باشند به همه مناطق خود در غزه برگردند.

- کرانه باختری و نوار غزه در نهایت تحت حکومت واحد تشکیلات خودگردان فلسطین قرار می‌گیرند و حاکمیت مدنی و مسئولیت‌های امنیتی مجدداً تنظیم می‌شوند. این امر مستلزم یک دوره انتقالی برای حکومتی است که رهبری آن را فلسطینی‌ها با حمایت و مشارکت شرکای بین المللی بر عهده می‌گیرند.

- پایان دائمی درگیری‌های اسرائیلی- فلسطینی و پایان اشغالگری، تنها از طریق مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین که تمام مسائل مربوط به وضعیت نهایی را حل می‌کند، محقق می‌شود. ما به طور کامل از هر اقدامی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به وضعیت نهایی جهت رسیدن به راهکار دو دولتی که موجب برخورداری دو طرف از حقوق برابر می‌شود، حمایت می‌کنیم.

- فلسطینی‌ها سزاوار این هستند که با عزت و امنیت در یک کشور مستقل و پایدار که مخصوص خود آنهاست زندگی کنند. همچنین اسرائیلی‌ها مستحق زندگی در امنیت هستند و این شایستگی را دارند که دولت آنها به رسمیت شناخته شود و در منطقه ادغام گردند. این امر از طریق رسیدن به یک راهکار دو دولتی با مذاکره بر سر مرزهای 4 ژوئن 1967 و همچنین راهکاری عادلانه برای آوارگان فلسطینی، طبق ابتکار صلح عربی محقق می‌شود.

- پایان دادن به مناقشات اسرائیلی -فلسطینی مستلزم تلاش‌های هماهنگ منطقه‌ای است که امکان عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی با اسرائیل را به وجود می‌آورد و گامی پیشرفته به سمت اجرای راهکار دو دولتی و تحقق صلح امنیت و وحدت منطقه‌ای است که همه از آن بهره می‌برند.

- اقدامات و تجاوزات یک جانبه اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین که رفتن به سمت راهکار دو دولتی را با مانع مواجه می‌کند، از جمله گسترش شهرک سازی‌ها و حمایت از تروریسم و خشونت باید پایان یابد. همچنین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین باید به حاکمیت قانون احترام بگذارند و از هرگونه خشونت و تحریک به خشونت، جدا از اینکه توسط مسئولان یا افراد عادی جامعه انجام شود، جلوگیری کنند.

- طرفین باید تعهدات قراردادهای قبلی از جمله قرارداد عقبه و شرم الشیخ در سال 2023 را حفظ کنند و به ویژه به قیمومیت پادشاهی اردن بر اماکن مقدس در قدس احترام بگذارند. ما ارتباط عمیق میان پیروان ادیان مختلف با قدس را درک می‌کنیم و تعیین مرزها در قدس مشمول مذاکرات درباره وضعیت نهایی است.

- تشکیلات خودگردان فلسطین باید دستور کار اصلاحی جامعی را اجرا کند که مبتنی بر حکومت‌داری مناسب، شفاف، مبارزه با فساد، اصلاح بخش آموزشی و مراقبت‌های اجتماعی باشد. ما توافق می‌کنیم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را بر ترویج این اصول و ایجاد شرایطی جهت دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه متمرکز کنیم».

انتهای پیام/

نظر شما