شناسهٔ خبر: 67573635 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت(ع)» روانه بازار نشر شد

کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت(ع)(منازل سلوک و مقامات ربانیون)» اثر محمدعلی علیامهر تبریزی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «اخلاق عرفانی در سیره اهل بیت(ع)(منازل سلوک و مقامات ربانیون)» اثر محمدعلی علیامهر تبریزی در ۵۶۸ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

عرفان همان اخلاق پایدار و راهی است برای یافتن حق و فانی شدن در حقیقت ازلی. موضوع این اثر، اخلاق آمیخته با عرفان شیعی و اهل بیت(ع) است؛ برای انسانی که به فکر خودسازی می‌افتد و انسان کامل که مجذوب توحید است.
کتاب حاضر دربردارنده نکته‌هایی ناب از قرآن و روایات اخلاقی اهل بیت(ع) و بهره‌مند از ادعیه و معارف آنان و ظرایف عرفانی و توحیدی و مشتمل بر منازل سلوک و حالات ربانیان و نام آوران عرصه اخلاق است.

ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «مقدمات اخلاق» طی شش مقدمه معرفه النفس(خودیابی)، اهمیت علم اخلاق و تغییر و تحول اخلاقیات را بررسی کرده و تأثیر و تأثر اخلاق در نظام طبیعت، هدف از تعهدات اخلاقی، سیر و سلوک و رسیدن به درجات متعالی است و انتخاب استاد و طبیب روحانی را شرح داده است.

«منجیات و مقامات» عنوان دومین و آخرین بخش از این کتاب است. از جمله مقام‌هایی که در این بخش به آنها پرداخته شده، می‌توان به یَقظه(بیداری)، توبه، ایمان به غیب و عالم ملکوت، مجاهده، مواخذه(معاتبه)، نیت و قصد، اخلاص، شوق الی الله(رغبت)، خوف و خشیه، عزم و اراده، توکل، عفت و حیا، وفا(حق شناسی)، کتمان سرّ(رازداری) و فقر و غنا اشاره کرد.

مقام خلوت و عزلت، شکر(سپاس و قدردانی)، عزت نفس و کرامت انسانی، تفکر و تعقل(خردورزی)، ولایت حقه الهی، حلم و بردباری، عبادت، امنیت و سلامت وجودی، تبلیغ دین، توحید خالص(یگانگی)، حرمت(حد و مرز الهی)، بلا و ابتلا، شجاعت، قرائت قرآن، صفا و طهارت باطنی، اعتصام و توسل و مقام نیروبخش بندگی خدا و کانون کمال و قدرت(فیوضات، مکاشفات، نور) از دیگر مقام‌هایی هستند که در بخش دوم از کتاب حاضر به آنها پرداخته شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما