شناسهٔ خبر: 67573599 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در راستای گسترش روابط علمی؛

سفرا و روسای دانشگاه‌های ۸ کشور با رییس دانشگاه تهران دیدار کردند

سفرا و مقامات سفارتخانه‌های هشت کشور و روسای دانشگاه‌ها و مقامات علمی از کشورهای روسیه، بلاروس، عراق، چین ارمنستان با رئیس دانشگاه تهران دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سفرای چهار کشور مالزی، عربستان سعودی، بولیوی و نیکاراگوائه و نمایندگان سفارتخانه‌های چین، ژاپن، یمن و ونزوئلا در ایران و همچنین روسای دانشگاه‌های اچ اس ای روسیه، داغستان روسیه، ملی بلاروس، بغداد، بصره، موصل و فنی میانه عراق، رئیس موسسه کنفوسیوس چین، معاون دانشگاه ایروان و هیات‌های دانشگاهی خارجی در نشستی که در راستای گسترش روابط علمی بین‌المللی دانشگاه تهران در باغ نگارستان برگزار شد، با دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران دیدار و گفتگو کردند.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این نشست که در باغ نگارستان و با حضور دکتر علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به پراکندگی جغرافیایی دانشگاه تهران در سراسر کشور گفت: وجود پردیس‌های دانشگاه تهران در اقصی نقاط ایران، از شمال تا جنوب کشور می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری با دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های روسیه، عراق، حوزه دریای خزر و سایر دانشگاه‌ها باشد.

رئیس دانشگاه تهران از اتمام فرآیند راه‌اندازی شعبه بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف اشرف در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همچنین پذیرش دانشجو در شعبه بین‌المللی دانشگاه تهران در گرجستان از مهر ماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار بود رییس‌جمهور شهیدمان، آیت‌الله رییسی در سفر به آفریقای جنوبی، شعبه مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران را راه‌اندازی کنند که ان‌شاء الله این اقدام به دست رئیس‌جمهور منتخب مردم انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران، دیپلماسی علمی و نقش نهادهای علمی آموزشی و فناوری را در تعمیق و گسترش روابط دولت‌ها و ملت‌ها بسیار تعیین‌کننده دانست و گفت: اگر دیپلماسی علمی فعال باشد، نه تنها تنش‌های سیاسی نمی‌تواند منجر به آثار مخرب بلندمدت در روابط بین کشورها شود، بلکه ارتباطات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پایدارتر هم خواهد شد.

دکتر مقیمی افزود: معتقدم اگر اداره کشورها به دانشمندان و دانشگاهیان سپرده شود، قطعاً شاهد چنین فراز و فرودهایی در روابط کشورهای منطقه نخواهیم بود و چسبندگی لازم ایجاد خواهد شد و به تبع آن دیپلماسی علمی می‌تواند دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی اقتصادی را ارتقا دهد. شبکه دانشگاهی ۱۷۵۷ این قابلیت را دارد که دیپلماسی علمی را در خدمت انواع دیپلماسی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه روابط مستمر بین دانشگاه‌های برتر ایران و دانشگاه‌های برتر روسیه اشاره کرد و گفت: اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه سال گذشته در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد و تعاملات بسیار خوبی با دانشگاه‌های برتر روسیه داریم و به زودی شاهد برگزاری نشست مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در ایران به میزبانی دانشگاه تهران خواهیم بود.

رئیس دانشگاه تهران به مقامات علمی و سیاسی کشورهای حاضر در این نشست پیشنهاد کرد که مدل همکاری دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، بین دانشگاه‌های برتر ایران و این کشورها نیز پیاده‌سازی شود. وی ابراز امیدواری کرد: با جهانگیر شدن منشور ۱۷۵۷ که در آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران و جهان رونمایی شد، زمینه‌ای فراهم شود تا یک شبکه ارتباطی علمی ایجاد کنیم و این شبکه صلح و آرامش را در درجه اول در منطقه و بعد در عرصه جهانی دنبال کند و ما جهانی عاری از خشونت و مملو از صلح و آرامش داشته باشیم.

دکتر مقیمی درباره منشور دانشگاه‌های ۱۷۵۷ توضیح داد: تأسیس یک شبکه جهانی با عنوان شبکه ۱۷۵۷ برای صلح جهانی همزمان با بزرگداشت سنت دانشگاهی در ایران و جهان اعلام شد و برخی دانشگاه‌های جهان عضویت این شبکه را پذیرفته‌اند و از منشور سند شبکه ۱۷۵۷ رونمایی شد.

وی افزود: تمدن ایرانی همیشه ثابت کرده است که وقتی اعتلا پیدا می‌کند، در خدمت رفاه و آسایش بشر است و امروز که به شدت نیازمند آرامش و صلح جهانی هستیم، قطعاً دانشگاه تهران این نقش را برعهده خواهد گرفت و دانشگاه‌های جهان را زیر چتر ۱۷۵۷ برای اعتلای صلح جهانی قرار خواهد داد.

مقیمی در پایان به روابط دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران با چین اشاره کرد و گفت: یکی از طرف‌های همکاری بین‌المللی ما در تعاملات و همکاری‌های بین دانشگاهی، کشور چین بوده است. دوستان چینی ما در روزهای سخت تحریم‌ها همیشه ارتباطات و تعامل بسیار خوبی داشتند و ما هرگز این تعاملات خوب را از یاد نخواهیم برد.
سفرا، مقامات سفارتخانه‌ها و رؤسای دانشگاه‌های خارجی حاضر در این نشست با تبریک نودمین سالگرد تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران و پیوند سابقه فعالیت دانشگاه تهران به قدمت بیش از ۱۷ قرن سابقه آموزش عالی در ایران، ابتکار دانشگاه تهران در زمینه ایجاد شبکه دانشگاه‌های ۱۷۵۷ در راستای صلح جهانی را گامی مثبت تلقی کردند.

مقامات علمی و سیاسی حاضر در این نشست همچنین راهکارهای خود برای فراگیر شدن این شبکه را بیان کردند.

در پایان این نشست، لوح یادبود، نماد ۱۷۵۷ و مدال نقره‌ای بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی ایران که ۱۲ تیر ماه در آئینی ویژه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد، از سوی رئیس دانشگاه تهران به سفرا، مقامات سفارتخانه‌ها و رؤسای دانشگاه‌های خارجی حاضر در این نشست اهدا شد.

نظر شما