شناسهٔ خبر: 67573482 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ادبیات دیگران؛

انتخاب بهترین آثار جنایی سال/ برندگان خنجر ۲۰۲۴ معرفی شدند

برندگان جوایز خنجر(دَگِر) که به بهترین آثار جنایی سال تعلق می‌گیرد، از سوی انجمن نویسندگان جنایی بریتانیا (CWA) معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، جوایز خنجر در ۱۳ بخش برندگان خود را شناخت تا بهترین آثار جنایی سال را معرفی کند.

در میان برندگان «به من بگو من چیستم» دومین کتاب نوشته یونا مانیون از انتشارات فابر به عنوان اثری تسخیر کننده که به زیبایی نوشته شده، موفق شد تا جایزه خنجر طلا را برای بهترین رمان جنایی سال از آن خود کند. هیات داوران از کتاب مانیون به عنوان کتابی که مرزهای عشق، قدرت و کنترل را بررسی می‌کند و تا مدت‌ها پس از رسیدن به آخرین صفحه با شما خواهد ماند، یاد کرد.

برندگان پیشین این جایزه چهره‌هایی چون یان رنکین، جان لوکاره، رجینالد هیل و روث رندل بوده‌اند.

خنجر فولادی یان فلمینگ برای رمان جنایی هیجان‌انگیز سال به جردن هارپر برای «همه می‌دانند» از انتشارات فابر تعلق گرفت که داوران از آن به عنوان اثری با ساختی درخشان و سریع تحسین کردند و گفتند این رمان که یک قهرمان غیرمعمول در راس آن جای دارد، خوانندگان را به قلب تاریکی هالیوود هدایت می‌برد.

خنجر جان کریسی که به رمان نخست یک نویسنده اهدا می‌شود هم به جو کالاگان برای «در چشم بهم زدن» اهدا شد و داوران آن را به عنوان اثری تازه، اصیل و جذاب ستودند.

آنتونی هوروویتز، نویسنده رمان «باند جوان» در ادامه داستان های یان فلمینگ هم موفق به کسب جایزه خنجر کتابخانه شد که با رای کتابخانه‌ها و وام گیرندگان کتاب در سراسر بریتانیا و ایرلند انتخاب می‌شود. کمیته داوران هوروویتز در ارایه رمان‌های سریالی یا مستقل از خودش هم پیشی گرفته است و مجموعه‌های «الکس رایدر»، رمان‌های «جیمز باند» و «شرلوک هلمز» وی را ستودند.

نیکلاس شکسپیر خنجر طلای «آلکس» را برای اثر غیرداستانی خود با عنوان «ایان فلمینگ: مرد کامل» دریافت کرد که از آن به عنوان اثر زندگینامه‌ای پانورامایی درباره خالق کاریزماتیک‌ترین قهرمان قرن بیستم، تجلیل شد.

جایزه خنجر تاریخی هم برای «رویای افعی» به جیک لامار اهدا شد که به صحنه جاز اواسط قرن بیستم در هارلم و در دل خطرناک تجارت مواد مخدر پرداخته است. داوران کتاب او را برای طرحی ماهرانه و نثری ظریف که حس تند عصر جاز را القا می‌کند، تحسین کردند.

ماکسیم جاکوبوفسکی، رییس کمیته اهدای خنجرها، از آثار جنایی خلق شده سال پیش به عنوان یک سال قابل توجه یاد و تاکید کرد با این آثار موقعیت مهمی برای ناشران مستقل خلق شد که بیشترین جوایز را دریافت کردند و تنها «فابر» بود که موفق شد تا دو جایزه مهم طلا و فولادی را به دست آورد.

جوایز خنجر برای تجلیل از ادبیات جنایی از سال ۱۹۵۵ تاسیس شده است.

نظر شما