شناسهٔ خبر: 67573465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

کنعانی: در دولت جدید شاهد نقش‌آفرینی ایران در مجامع بین‌المللی خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برگزاری دو انتخابات در دو هفته متوالی پس از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور و مشارکت مردم نشان از عمق، استقرار و نهادینه شدن مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) با حضور رسانه های مختلف داخلی و خارجی آغاز شد.

کنعانی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود عنوان داشت: فرا رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گویم و همچنین چهلمین روز شهادت رئیس جمهور مردمی و وزیر امور خارجه شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان را گرامی میداریم.

برگزاری انتخابات در کشور بیانگر نهادینه شدن مردم سالاری دینی در ایران است

وی گفت: بعد از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور ملت ایران یکبار دیگر در تاریخ پرشکوه خود صفحه زرین دیگری را در تاریخ ۴۵ ساله رقم زدند. برگزاری انتخابات مهم و باشکوه ۱۴ مین دوره ریاست جمهوری تحت هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری با برنامه ریزی متعهدانه دولت و با مشارکت مسئولانه نامزدها و مهم تر از همه حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برگزاری دو انتخابات در دو هفته متوالی پس از گذشت ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور توسط دولت جمهوری اسلامی و مشارکت مردم نشان عمق، استقرار و نهادینه شدن مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه نوشت: ننگ حمایت از این همه جنایت صهیونیست‌ها در نوار غزه، تا ابد بر پیشانی حامیان این رژیم باقی خواهد ماند.

کنعانی ادامه داد: اینکه دولت در کوتاه ترین زمان زمینه انتخابات آزادانه و شفاف را برنامه ریزی کند و زمینه حضور ملت را در داخل و خارج برای اخذ رأی فراهم کند اتفاق پرشکوهی است و به میزانی که ما مواضع رسمی کشورها و رسانه های مختلف را بررسی کردیم برگزاری این انتخابات آزاد و شفاف در ابن‌بازه کم ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی است.

وی گفت: دولت نسبت به اخذ رأی مسئولانه عمل کرد و ملت نیز پای صندوق های رای حاضر شده و مسئولیت خود را هوشیارانه انجام می دهند.

قدردانی از ایرانیان خارج از کشوری که به رغم برخی مشکلات در انتخابات شرکت کردند 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به دکتر پزشکیان تبریک می‌گویم و برای رئیس جمهور منتخب ملت آرزوی موفقیت کرده و دستگاه وزارت خارجه همانند قبل از تمام ظرفیت خود برای کمک به رئیس جمهور و تحقق منافع ملی تلاش خود را به کار خواهند بست.

کنعانی بیان داشت: من از هموطنان ایرانی خارج از کشور که در این انتخابات هم به رغم سختی و مشکلاتی که در بعضی از کشورها داشتند و علی رغم این موضوع در انتخابات شرکت کرده و به فرآیند اخذ رأی کمک کردند و مشارکت متعهدانه و مسئولانه داشتند تشکر میکنم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همه با هم برای اقتدار روزافزون ایران عزیز در جهان، پای صندوق‌های رأی حاضر شویم.

وی افزود: ایرانیان پای نظام و دولت ایستاده اند و برای سرافرازی ایران شانه به شانه تلاش خواهند کرد و صفحات درخشانی را رقم خواهند زد. همچنین، به مقام معظم رهبری هم به خاطر هدایت حکیمانه خود تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه مهم ترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی و ارتباط با همسایگان چیست عنوان داشت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از دولت زیر نگاه نافذ ملت ایران قرار دارد. ما در فواصل مختلف گزارش عملکرد را در چارچوب برنامه های تدوین شده دولت سیزدهم به اطلاع و صمع ملت ایران رساندیم.

ایران نقش موثری در ارتقا ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده است

کنعانی بیان کرد: مبتنی بر رویکرد دولت سیزدهم در سیاست همسایه محوری و چند جانبه گرایی و استفاده از نهادها و سازوکارهای چندجانبه دستاورد های چشمگیری را شاهد بودیم. ارتقا مناسبات در حوزه های مختلف سیاسی، تجاری، فرهنگی و مردمی با همسایگان و بازسازی روابط با برخی از کشورهای منطقه که دچار نقصان شده بود و از سرگیری روابط با آنان و تقویت مناسبات ایران در منطقه و فرامنطقه و مهم تر از همه نقش موثر ایران در تقویت همکاری منطقه ای در چارچوب ارتقا ثبات و امنیت در منطقه و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، ظرفیت هایی بود که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت و با عضویت در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت های نهفته آنان را در اختیار خود قرار داد.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی در خصوص مهم ترین مسائل بین المللی و عضویت موثر در سازوکارهایی که در تامین منافع اقتصادی موثر بود از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امضای موافقتنامه تجارت آزاد و همچنین ایفای نقش موثر در تحکیم ثبات در منطقه همچون بحران قفقاز و همچنین نقش ایران در همکاری های منطقه ای در مبارزه با پدیده تروریسم «سرفصل های مهم دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم» بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این موارد گویای موفقیت دولت ایران در تعامل سازنده با کشورهای دنیا و با سازوکار های چند جانبه است.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در پیام های تبریک و واکنش ها به انتخابات اخیر عنوان داشت: برگزاری انتخاباتی همچون ریاست جمهوری در بازه کوتاه ۵۰ روز که نابهنگام هم بود، یک موفقیت برای دولت و ملت به شمار می آید. این نشان دهنده عمق پایداری، امنیت ملت و پیوند ملت دولت و نظام است.

وی بیان کرد: این عناصر از دید کشورهای دیگر نشانگر این است که با کشوری در حال تعامل و همکاری هستند که از عناصر قدرت و اقتدار برخوردار است.

در دولت جدید هم شاهد نقش آفرینی ایران در مجامع بین المللی خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: این انتخابات موفقیت بزرگ دیگری برای ملت و دولت و ارتقا دهنده نقش جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی است و پس از این سازمان های بین المللی و دولت های دیگر حساب ویژه تری برای ایران بازخواهند کرد.

کنعانی گفت: ما در دولت جدید از تاریخ باشکوه انقلاب اسلامی شاهد نقش آفرینی ایران در مجامع بین المللی خواهیم بود.

وی درباره مراسم تحلیف و دعوت از مقامات خارجی عنوان داشت: هر برنامه ریزی که درباره مراسم تحلیف صورت گیرد توسط دولت مجلس و وزارت خارجه انعکاس پیدا می کند. وزارت خارجه با تمام توان در مشارکت در مراسم تحلیف تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احیای مذاکرات در دولت جدید عنوان داشت: مذاکرات سازوکار مشخصی دارد و دولت در چارچوب سیاست های تعیین شده تمام تلاش خود را تا این لحظه به کار بست و تا روز آخر این دولت تمام تلاش‌های خود را در چارچوب سازوکار های تعریف شده ادامه خواهد داد. در دوران رقابت های انتخاباتی هم نامزدها دیدگاه های خود را بیان کردند.

اخلال در روند عضویت ایران در بریکس را تایید نمی‌کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره احیای مذاکرات در دولت جدید افزود: مذاکرات سازوکار مشخصی دارد و دولت در چارچوب سیاست های تعیین شده تمام تلاش خود را تا این لحظه به کار بست و تا روز آخر این دولت تمام تلاش‌های خود را در چارچوب سازوکار های تعریف شده ادامه خواهد داد. در دوران رقابت های انتخاباتی هم نامزدها دیدگاه های خود را بیان کردند.

کنعانی درباره اینکه روسیه در روند عضویت ایران در بریکس اختلال ایجاد کرده است عنوان داشت: چنین چیزی را نه شنیده ام و نه تایید میکنم.

هرگونه تعرضی به لبنان زمینه بی ثباتی در منطقه خواهد بود

وی در رابطه با سازوکار دو جانبه ایران و روسیه برای اتصال بانکی دو کشور بیان داشت: ما فراتر از این موضوع، پیشنهاداتی را به طرف روسی برای گسترش این سازوکار به کل اعضای بریکس ارائه دادیم. طرف روسی هم در این مورد مصمم است و ما امیدواریم علاوه بر این شاهد گسترش سازوکار بین بریکس هم باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران درباره حمله اسرائیل به لبنان عنوان داشت: هرگونه تعرضی به لبنان زمینه بی ثباتی خواهد بود و صلح و ثبات منطقه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دنیا مسئولیت دارد نسبت به اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی با قاطعیت پاسخ دهد. ملت و دولت و ارتش و مقاومت در لبنان در دفاع مصمم هستند و مقاومت بیش از هر زمانی از لبنان دفاع خواهد کرد.

کنعانی بیان کرد: ایران دفاع از لبنان را برای خود اصل می داند و در حمایت از لبنان در زمان مقتضی هیج تردیدی را به خود راه نخواهد داشت.

وی درباره گفت و گوی احتمالی ایران و آمریکا در عمان و روند آن گفت: کانال های دیپلماتیک ما به روش‌های مختلفی باز هست و گفت وگو های غیر مستقیم هم انجام شده و جزئیات را در زمان ضرورت در اختیار قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه دولت سیزدهم مسیر را چقدر برای مذاکره رفع تحریم ها هموار کرد عنوان داشت: مذاکرات مسیری دو طرف است، دولت در تامین مصالح و منافع ملی از همه ظرفیت خود استفاده خواهد کرد. برجام هم نتیجه یک روند دیپلماتیک بود و ما در مسیر دیپلماتیک تلاش کردیم که حقوق ملت ایران را تثبیت کنیم.

دولت جدید نیز از قدرت چانه زنی بالا ایران استفاده خواهد کرد

کنعانی تصریح کرد: ما در طول سه سال گذشته رویکردهای روشنی را داشتیم و مسیر سیاست خارجی معقولانه بود و سیاست تعامل با کشورهای مختلف و توسعه روابط در چارچوب احترام متقابل و سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت چند جانبه گرایی نتیجه مثبت همه اینها در مقابل دیدگان ملت قرار دارد.

وی ادامه داد: نتیجه آن مسیر نیز توسعه روابط با همسایگان کشور های منطقه ای و دور دست و ارتقای ایران در سازوکارهای مختلف بوده که همه این ها به تقویت «قدرت جمهوری اسلامی در چانه زنی های دیپلماتیک» کمک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما درچانه زنی های بعدی در رابطه با مذاکرات در وضعیت خوبی قرار داریم و دولت بعد نیز از این عناصر به خوبی استفاده خواهد کرد. ما تاکید داریم که در حوزه منطقه ای و بین المللی دولت و نظام گفت و گو و مذاکره خواهند کرد.

ما به ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان سرمایه های ملی نگاه می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما درچانه زنی های بعدی در رابطه با مذاکرات در وضعیت خوبی قرار داریم و دولت بعد نیز از این عناصر به خوبی استفاده خواهد کرد. ما تاکید داریم که در حوزه منطقه ای و بین المللی دولت و نظام گفت و گو و مذاکره خواهند کرد.

کنعانی در رابطه با سوالی درباره پیگیری مزاحمت ها در فرایند اخد رای در دیگر کشورها عنوان داشت: ما به ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان سرمایه های ملی نگاه می‌کنیم. مشارکت بیش از ۲۰ درصدی شهروندان در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول نشانگر این است که ایرانیان در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور مصمم تر بودند.

دستگاه دیپلماسی از حقوق شهروندان ایرانی در هر کشوری حمایت می‌کند

وی تصریح کرد: رابطه دستگاه دیپلماسی با شهروندان ایرانی مبتنی رابطه دولت و نظام است و ما از حقوق قانونی آنان حمایت می‌کنیم. آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد تلاشی صادقانه برای استفاده شهروندان از حقوق قانونی خود بود و برخی اقدامات غیر اخلاقی که بعضی انجام دادند قضاوت آن با شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آنچه ما دیدیم مشارکت متعهدانه و سازنده است البته هر شهروندی اگر از سفارت خانه و نمایندگی های ایران برای حقوق از دست رفته شهروندی خود مراجعه کند دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

کنعانی در رابطه با ممانعت کانادا از اخذ رأی ایرانیان در این کشور اظهار کرد: جای تاسف است کشوری با ادعا و شعار دائمی حقوق شهروندی جمع بزرگی از ایرانیان را از استفاده از حقوق شهروندی خود محروم کرد و قضاوت آن با افکار عمومی جهان است. ما تمام تلاش های دیپلماتیک را به طُرق مقتضی در این خصوص انجام دادیم ولی موفق نبودیم و از روش های دیگری همچون تعبیه صندوق های دیگر در نزدیکی مرز کانادا این امکان را فراهم آوردیم.

وی بیان کرد: انتظار ما از دولت میزبان در اروپا این است که شرایط را برای حضور ایرانیان فراهم کنند و همه اقدامات مبذول شد و نامه نگاری ها انجام شد و انتظار رفع نگرانی ها در این خصوص بود. تعداد قابل توجهی این اقدام را انجام دادند ولی متاسفانه برخی دولت ها در اروپا آنگونه که شایسته بود عمل نکردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با گفت و گو با رئیس جمهور منتخب با دستگاه دیپلماسی بیان داشت: این گفت و گو ها در بالاترین سطح تا زمان شروع دولت جدید و پس از آن ادامه خواهد داشت.

پیگیری آزادی بشیر بی آزار از وظایف دستگاه دیپلماسی بود 

کنعانی در خصوص سوالی درباره آزادی اتباع ایرانی در خارج بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد که در حمایت از حقوق مسلم شهروندان ایرانی از جمله آزادی در دیگر کشور ها با جدیت و حساسیت عمل می کند. ما نتیجه آن را در آزادی از زندان برخی از کشورها دیدیم. بارها تاکید کردیم دستگاه دیپلماسی حمایت حقوقی از زندانیان در خارج از کشور را وظیفه اصلی برای خود می داند و این حمایت مستمر و بلا انقطاع است.

وی ادامه داد: در خصوص با زندانی محبوس در انگلیس ما حمایت خود را در طی ۱۲ سال اخیر مبذول داشتیم و این شهروند از تمام حمایت های ما برخوردار بود. حضور در دادگاه های این شهروند و هماهنگی با وکلای وی و دیگر حمایت ها از جمله دیدار با خانواده این شهروند از جمله تلاش های ما بود؛ گفت و گو در این زمینه با سفارت انگلیس در تهران و دیگر تلاش ها ادامه دارد.

اصل برای ایران تعامل سازنده با همه کشور های دنیاست

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در رابطه با گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا دستگاه دیپلماسی سالانه این را تدوین و اطلاع رسانی کرده است. آمریکا که از شعارهای حقوق بشری به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند باید از حقوق شهروندان خود نیز دفاع کرده و آن را نقض نکند. اگر حقوق بشر ارزش جهانی است همه کشورها از جمله دول مدعی باید پایبند باشند.

کنعانی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص انتخابات اظهار داشت: انتظار است که دولت آمریکا نسبت به روند دمکراسی در ایران سر تعظیم فرود آورد؛ اظهارات مداخله جویانه سیاسی و محکوم و مردود است. اصل برای ایران تعامل سازنده با همه کشور های دنیا از جمله اتحادیه اروپا است.

وی افزود: تعامل سازنده تامین کننده منافع دو طرف است و رویکرد ما هم در سالیان گذشته رویکردی تعاملی اسن و اتخاذ رویکرد تقابلی از سوی برخی دول اروپایی مانع از روابط ایران با آنان شده است.

این خبر تکمیل می‌شود...

نظر شما