شناسهٔ خبر: 67572921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دستاورد دانش بنیان‌ها؛

صادرات بتن مسلح شده با الیاف شیشه به بازارهای منطقه

مهتاب چابوک

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از راه اندازی کارخانه ای در جزیره کیش خبر داد که زمینه را برای صادرات بیشتر محصول بتن مسلح شده با الیاف شیشه به بازارهای منطقه مهیا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت مبتکر بتن سورین به طور رسمی از سال ۱۳۹۵ در قالب یک تیم تحقیق و توسعه در زمینه مصالح نوین ساختمانی فعالیت خود را آغاز کرد.

در ابتدای فعالیت خود اولین محصول دانش بنیان خود را با نام بتن شفاف (لیتراکن) آغاز به تولید کرد که ثبت اختراع بین المللی آن به نام اعضای هیئت موسس این شرکت ثبت شده است.

فرشید منتظری از بنیان گذاران این شرکت دانش‌بنیان،GRC یا بتن مسلح شده با الیاف را از دیگر محصولات شرکت مبتکر بتن سورین برشمرد و اظهار داشت: شرکت ما جزو اولین تولیدکنندگان GRC در ایران است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تیم تحقیق و توسعه ما آغاز به تولید محصولی جدید با عنوان میکروسمنت کرد که در سه گرید اختصاصی برای دکوراسیون داخلی، نمای خارجی و محیط های مرطوب طراحی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن بیان اینکه محصول میکروسمنت با نام تجاری سمیک cemic)) وارد بازار شده است، افزود: سمیک، پوششی تزیینی و ترکیبی بر پایه سیمان است که بیش از آنکه به عنوان یک محصول معرفی شود به عنوان یک ایده خلاقانه معرفی می‌شود. محصولی جدید و سازگار با محیط زیست که در مصارف تزیینی استفاده می‌شود.

منتظری خاطرنشان کرد: این محصول به سرعت پوشش می‌دهد و برای پوشش دادن سطوح بزرگ مانند دیوار، کف، سقف و... است. پوششی چند جزئی که سطحی طبیعی، همانند طرح بتن اکسپوز را فراهم میکند. برجسته ترین ویژگی های سمیک، ضخامت کم، تنوع در رنگ و طرح (بافت)، بدون درز بودن و سرعت العمل بالای اجراست.

به گفته او، از بدو ورود به بازار مقدمات صادرات آن نیز آغاز شد؛ امروز صادرات این محصول در چهار کشور آذربایجان، عراق ، عمان و امارات در حال انجام است.

منتطری در ادامه، اذعان کرد: امید است با توجه به تسهیلات و کمک های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری زمینه صادرات به سایر کشور ها نیز مسیر شود.

وی، میزان صادرات میکروسمنت سمیک در سال ۱۴۰۲ را به میزان ۲۵۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می کنیم در سال ۱۴۰۳ میزان صادرات آن تا دو برابر افزایش یابد.

منتظری از دیگر محصولات صادرات محور شرکت مبتکر بتن سورین محصول بتن مسلح شده با الیاف شیشه (GFRC) نام برد و عنوان کرد: این محصول به کشورهای عراق و عمان صادر شده است و با راه اندازی کارخانه جدید در جزیره کیش زمینه برای صادرات بیشتر به کشور های حوزه خلیج فارس مهیا شده است.

یکی از بنیان گذاران این شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: یکی از مناسب ترین مصالح برای نمای ساختمان های مدرن و یا سنتی استفاده از نمای جی اف آر سی ( نمای جی آر سی) و به عبارت دیگر نمای بتن مسلح شده با الیاف شیشه است.

به گفته وی، همانطور که از اسم بتن GFRCمشخص است، تسلیح آن توسط الیاف شیشه انجام شده که به‌ واسطه اشتراک سیلیس در سیمان به کار رفته و الیاف، یک کریستالیزاسیون بین بتن و الیاف بوجود می آید و باعث افزایش مقاومت کششی بتن خواهد شد و در نتیجه آن از بوجود آمدن ترک های سطحی و عمقی در بتن تا حد مناسبی جلوگیری به عمل می آورد. علاوه بر افزایش مقاومت کششی، استفاده از الیاف شیشه در بتن باعث افزایش مقاومت سایشی، مقاومت در برابر آتش و مقاومت های مکانیکی می شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مبتکر بتن سورین در پایان از برنامه پنج ساله شرکت جهت توسعه صادرات تا ۱۰ میلیون دلار خبر داد.

نظر شما