شناسهٔ خبر: 67570919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

خاطرات هاشمی ۱۸ تیر سال ۸۰ | صحبت با یک دانشمند مشهور روسیه درباره‌ی وضع نفت و گاز

صاحب‌خبر -

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 18 تیر 1380 | 17 ربیع‌الثانی 1422 9 جولای 2001

«پروفسور حاجی‌اف، وزیر سابق نفت و گاز و صنایع روسیه و از دانشمندان بنام روسیه آمد. به سؤالات من در مورد وضع نفت و گاز روسیه جواب داد و گفت، اکنون روسیه سالانه 300 میلیون تُن نفت خام تولید می‌کند که 200 میلیون تُن آن، مصرف داخلی است و گفت، 80 درصد صنایع نفت روسیه – از مخزن تا مصرف- به بخش خصوصی واگذار شده است. در مورد گاز، نتوانست آمار دقیقی بدهد و گفت‌ که منابع گاز اثبات‌ شده‌ی روسیه، برای 15 سال، با سطح مصرف‌ کنونی، کافی است. گفتم، گاز کشف‌شده ایران، برای صدها سال‌کافی است و بعید است‌ که‌ کشور روسیه، سطح مصرف را به‌گونه‌ای تنظیم‌ کند که 15 سال دیگر تمام شود؛ بنا شد، اطلاعات دقیقی بفرستند.

خودش اهل چچن است و گفت، بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات گاز و نفت که در کوزوو است، در جنگ آسیب‌ دیده و اکنون پرسنل آن از چهار هزار نفر به 150 نفر تقلیل یافته است. پیشنهاد کرد، مرکز تحقیقات سطح بالایی برای جهان اسلام، به کمک ایران، تأسیس شود و او و جمعی از دانشمندان روسی، آماده همکاری هستند و نیز مرکز مالی و اقتصادی، برای حضور در جاهای مهم بین‌الملل اسلامی داشته باشیم.

آقایان [امیر] تهرانی، [معاون پارلمانی] و موحد، از وزارت اطلاعات آمدند و فیلمی از تعقیب و بازداشت یک تیم منافق‌ که به چهار نقطه در تهران، خمپاره پرتاب‌ کرده بودند، ارائه دادند. آقای تهرانی گفت، از خانواده [داریوش] فروهر، [دبیرکل حزب ملت ایران] برای اعدامی‌های پرونده [قتل‌های زنجیره‌ای]، رضایت گرفته‌اند، ولی جریانی در خود وزارت اطلاعات، کارشکنی می‌کند.

عصر دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی] آمد. برای سفر به قفقاز مشورت‌ کرد و گفت، شورای عالی امنیت ملی، مصوبه‌ای در مورد شرایط رفع حصر از آیت‌الله منتظری‌ گذرانده که از سوی رهبری پذیرفته نشده است. در مورد اوضاع جاری کشور و راهکار حل مشکلات، مذاکره شد. گفت، شیخ شارجه پیامی داده که حاضر است، با گرفتن امتیازاتی در جزیره ابوموسی، برای اهالی شارجه که آنجا هستند، توافق‌نامه با ایران امضا نماید و اکنون تحت بررسی است؛ با توجه به اینکه قبلاً اعلام شده‌ که در اختیار ابوظبی است. گفت، یک نفر از مدیران [وزارت] اطلاعات، به خارج فرار کرده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

نظر شما