شناسهٔ خبر: 67570361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بمب افکن رادارگریز H-۲۰ چین یک راز و تهدید غول پیکر است بمب افکن رادارگریز H-۲۰ چین یک راز و تهدید غول پیکر است

فرارو- گزارش‌ها نشان می‌دهند که H-۲۰ ممکن است به زودی اولین پرواز خود را با قابلیت حمل ۱۰ تن بمب و موشک در مسافت ۷۹۹۶ کیلومتری انجام دهد و قلمرو‌های ایالات متحده و متحدان اصلی‌اش را در محدوده هدف قرار دهد. نیروی هوایی ایالات متحده باید برنامه B-۲۱ Raider را برای مقابله با این تهدید نوظهور ارتقا

صاحب‌خبر -

فرارو- گزارش‌ها نشان می‌دهند که H-۲۰ ممکن است به زودی اولین پرواز خود را با قابلیت حمل ۱۰ تن بمب و موشک در مسافت ۷۹۹۶ کیلومتری انجام دهد و قلمرو‌های ایالات متحده و متحدان اصلی‌اش را در محدوده هدف قرار دهد. نیروی هوایی ایالات متحده باید برنامه B-۲۱ Raider را برای مقابله با این تهدید نوظهور ارتقا بخشیده و بر ضرورت فناوری پیشرفته رادارگریز در جنگ‌های مدرن تاکید کند.

بمب افکن H-۲۰  چالش جدید چین برای برتری هوایی ایالات متحده

به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست، گویا از نظر چین ادامه پیشرفت‌های های هوایی آن کشور با نسل پنجم جنگنده رادارگریز چنگدو J-۲۰ و کاربرد آن در مانور‌ها برای به رخ کشیدن توانایی‌ها کافی نبوده است. ارتش آزادیبخش خلق چین آشکارا در عرصه نسل بعدی بمب افکن‌های  رادارگریز استراتژیک نیز گام‌هایی برداشته است. بنابراین، دقیقا در مورد بمب افکن H-۲۰ چین چه می‌دانیم؟

بمب افکنH-۲۰  آنچه فکر می‌کنیم درباره آن می‌دانیم

تاکنون هیچ تصویر رسمی از H-۲۰ فراتر از تصاویری که به شدت مبهم هستند و ممکن است در واقع ارتباط زیادی با طراحی نهایی نداشته باشند ندیده ایم. با این وجود، تصاویر منتشر شده از راه دور نشان می‌دهند که آن بمب افکن شباهت زیادی به B-۲۱ Spirit تنها بمب افکن رادارگریز عملیاتی امروز جهان دارد که قرار است جانشین احتمالی  B-۲ باشد.

با توجه به تمایل چین به کپی برداری یا سرقت مستقیم فناوری نظامی ایالات متحده و مهندسی معکوس آن فناوری این شباهت ظاهری به B-۲ نباید خیلی تعجب آور به نظر برسد.

چه چیز دیگری درباره H-۲۰ می‌دانیم؟

اگر H-۲۰ واقعا به معنای واقعی کلمه پرواز کند اولین بمب افکن پنهان کار رادارگریز غیر امریکایی جهان است که تاکنون پرواز کرده است و می‌تواند آغاز دوره جدیدی از رقابت استراتژیک نیروی هوایی باشد. هم چنین، درباره آن گمانه زنی شده که احتمالا می‌تواند شباهت احتمالی  H-۲۰ با  بمب افکن‌های رادارگریز آمریکایی را نشان دهد.

"نوشیر گوادیا" مهندس طراحی نورثروپ گرومن که در توسعه سیستم پیشرانه B-۲ کمک کرده بود در سال ۲۰۰۵ میلادی بازداشت شد. او متهم به فروش اسرار تجاری برنامه بمب افکن امریکایی به چینی‌ها شده بود. گوادیا در ژانویه ۲۰۱۱ میلادی سرانجام به دلیل نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات مجرم شناخته و به ۳۲ سال زندان محکوم شد. البته فارغ از صدور حکم حبس طولانی مدت برای گوادیا او پیش از بازداشت ضربه خود را به آمریکا وارد ساخته بود.

دولت چین در جولای ۲۰۱۵ میلادی از طریق روزنامه "چاینا دیلی" که به عنوان سخنگوی دولت شناخته می‌شود تا حدی از برنامه بمب افکن‌های رادارگریز خود اطلاعاتی را ارائه کرد. در بخشی از آن مقاله ذکر شده بود  "نیروی هوایی به یک بمب افکن راهبردی بین قاره‌ای با قابلیت نفوذ به پدافند هوایی دشمن نیاز دارد" و تصریح کرد که طراحی جدید به توانایی حمل ۱۰ تن بمب و موشک با برد حداقل ۸۰۰۰ کیلومتر بدون سوخت گیری نیاز دارد.

برای آن که از نظر جغرافیایی دید بهتری داشته باشید قلمروی پرواز آن بمب افکن اگر از هاینان جنوبی‌ترین استان چین پرواز کند می‌تواند محدوده گوام در قلمروی ایالات متحده و هم چنین شهر‌های پرث، داروین و سیدنی را پوشش دهد. شرکت صنعتی هواپیمای شیان  (XAC) که به نام شهر میزبان آن شیان نامگذاری شده به طور گسترده به عنوان پیمانکار اصلی مسئول H-۲۰ شناخته می‌شود. این شرکت از سال ۱۹۵۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و همان طور که از سوی وب سایت GlobalSecurity.Org ذکر شده  رکورد‌های ملی بسیاری را به ثبت رسانده از جمله توسعه اولین جنگنده بمب افکن داخلی چین JH-۷، اولین هواپیمای بزرگ هشدار دهنده اولیه KJ-۲۰۰۰  و اولین هواپیمای حمل و نقل بزرگ معروف به Y-۲۰.

آیا آمریکا توان مقابله با  H-۲۰ را دارد؟

احتمالا تمام موارد پیش‌تر ذکر شده باعث ایجاد حس فوریت در آماده سازی نیروی هوایی امریکا شده باشد. آن‌ها برای اینکه B-۲۱ Raider را در اسرع وقت به وضعیت عملیاتی برساند، بودجه در نظر گرفته‌اند.

منبع: fararu-752053

نظر شما