شناسهٔ خبر: 67569754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آغاز نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نشست مطبوعاتی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران داخلی و خارجی روز دوشنبه 18 تیرماه 1403 در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد.

کنعانی در ابتدا گفت: لازم می‌دانم فرا رسیدن ماه محرم را به همه‌ی مسلمانان و شیعیان و محبان‌ خاندان پیامبر تسلیت عرض کنم. باید اشاره کنم که چهلمین روز شهادت رییس جمهور خدوم ایران، وزیر محترم‌ خارجه و دیگر همراهان این عزیزان را پشت سر گذاشتیم، یک بار دیگر به روح این شهدا ادای احترام می‌کنم.

تلاش دستگاه دیپلماسی برای تحقق اهداف دولت جدید

وی افزود:‌ بعد از گذشت حدود 50 روز از شهادت رییس جمهور ملت بزرگ ایران یک بار دیگر صفحه زرین دیگری را در تاریخ انقلاب رقم زدند، برگزاری انتخابات مهم و با شکوه چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خوشبختانه تحت هدایت مقام‌ معظم رهبری با برنامه ریزی متعهدانه دولت و با مشارکت مسئولانه نامزدها و مهمتر حضور با شکوه مردم هوشیار ایران برگزار شد.

برگزاری 2 انتخابات در دو هفته متوالی پس از شهادت رییس جمهور توسط دولت و مشارکت پرشکوه ملت نشان دهنده نهادینه شدن مردم سالاری دینی در ایران است، اینکه دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمینه برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف را فراهم کند و زمینه حضور ملت را برای دادن رای و ایفای مسئولیت خود ایجاد کند.

 

.

 

برگزاری این انتخابات شفاف بعد از آن رخداد یک ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی است که هم دولت به مردم سالاری پایبند است، هم مردم مسئولیت خود را هوشیارانه انجام می‌دهند.

هم به دولت هم به ملت تبریک‌ عرض می‌کنم، هم‌ به جناب پزشکیان تبریک عرض می‌کنم‌ که موفق شدند رای اعتماد ملت بزرگ ایران را کسب کنند و برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم. دستگاه دیپلماسی همانند قبل از تمام ظرفیت‌های خود در حوزه سیاست و روابط خارجی برای کمک به رییس جمهور به منظور تحقق اهداف ایشان و تحقق منافع ایران‌ استفاده خواهد کرد.

سرفصل‌های مهم‌ دستاوردها و اقدامات دستگاه دیپلماسی

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین دستاورد سیاست خارجی گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت زیر نگاه نافذ ملت قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد را در چهارچوب برنامه‌های تعریف شده دولت به اطلاع ملت رساندیم.

مبتنی بر رویکرد دولت از جمله نگاه به همسایگان و توجه ویژه به چند جانبه گرایی و استفاده از نهادهای چند جانبه، ما دستاوردهای کاملا چشمگیری را شاهد بودیم.

ارتقاء مناسبات مختلف با همسایگان، بازسازی روابط سیاسی با برخی کشورهای منطقه که دچار آسیب شده بود، تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه فرامنطقه در زمینه‌های مختلف، نقش ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چهارچوب ثبات در منطقه، توجه به سازو کارهای جند جانبه مثل شانگهای و بریکس، ظرفیت‌هایی است که ایران به کار گرفت و با عضویت در این سازوکارها به سمت پیشبرد منافع ملی رفت.

توجه به ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی برای بازتاب مواضع ایران و همچنین‌ عضویت در سازوکارهایی که با آنها به سمت کسب منافع کشور رفتیم ضروری است.

امضای موافقتنامه تجارت آزاد، توجه به تحولات حساس در حوزه قفقاز و ایفای نقش در ثبات متطقه و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و مبارزه با ناامنی و تروریسم، همه سرفصل‌های مهم‌ دستاوردها و اقدامات دستگاه دیپلماسی است.

انتخابات ارتقا دهنده نقش ایران در عرصه بین‌المللی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر نتیجه انتخابات در منطقه گفت: برگزاری انتخابات در سطح ریاست جمهوری جزو موفقیت‌های مهم‌ یک دولت و ملت است. این‌نشان دهنده عمق ثبات در ایران و پیوند مستحکم بین نظام و دولت و ملت است، این از منظر دیگر کشورها نشان دهنده این است که با کشوری در تعامل هستند که از عناصر قدرت به اندازه کافی برخوردار است. این انتخابات موفقیت بزرگ دیگری برای ایران و ارتقا دهنده نقش ایران در عرصه بین‌المللی است و دیگران سازمان‌های بین‌المللی و دیگر کشورها بعد از این‌، جایگاه ویژه‌ای برای ایران باز خواهند کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اقدام وزارت خارجه برای دعوت از مقامات خارجی برای مراسم تحلیف رییس جمهور گفت: هر گونه تدبیر و برنامه‌ای را با استفاده از ظرفیت خود در این زمینه به کار گیری خواهیم کرد.


در حال تکمیل...

انتهای پیام/

نظر شما